• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Vad skall man skaffa för Elverk, om man vill vara säker på att det alstrar riktig sinusvåg.
Efter vad jag förstår så är elektroniken i nya Husbilar väldigt känslig om det blir felaktig sinusvåg.

Någon som kan ge lite tips?:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Jag har köpt en Kipor IG1000.
Ur den får jag som max 900W.
För att inte riskera känslig utrustning med "felaktig" sinusvåg så jag använder den bara till att ladda batterierna.
All utrustning kör jag på 12V, direkt, via adaptrar eller via 12V -> 230V inverter.
(Lurar jag mig själv?)

Jag var i valet och kvalet om jag skulle välja en IG2000 men vikten fick avgöra (tyvärr).
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Elverk

Men jag som hade tänkt att köpa den billiga som rusta hade just nu för 500:- 2-takt 650w menar ni att det inte går att koppla laddkabeln från den och in till husbilen utan att något går sönder?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Tittade på den tekniska beskrivningen på det där elverket från Rusta och det är förmodligen en snygg och fin sinusvåg från denna generator.
Den verkar dock vara lite högljudd men kan man stå ut med bullret plus röken från tvåtaktaren så får man ju ett billigt elverk.
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Elverk

Min erfarehet säger att för husbilens har det ingen som helst betydelse när det gäller sinusvågen, den laddar ju bara batteriet i husbilens 12V del.

Sedan kan det möjligtsvis ha betydelse för EXTRA känslig 230V utrustning-
Men vi har på våran simpla Kipor som vi använt minst 200-300 driftstimmar, kört dator, Tv, Dvd samt Micro o Induktionshäll, inga som helst problem !!
Rätta mej gärna om ni andra har andra åsikter !!

Lilla Majsan :wub:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Elverk

Tittade på den tekniska beskrivningen på det där elverket från Rusta och det är förmodligen en snygg och fin sinusvåg från denna generator.
Den verkar dock vara lite högljudd men kan man stå ut med bullret plus röken från tvåtaktaren så får man ju ett billigt elverk.

Tack vad snällt, jag tänkte mest ha den för att kunna kris ladda batteriet lite om man skulle riskera att det blir tomt!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

..........tänkte mest ha den för att kunna kris ladda batteriet lite om man skulle riskera att det blir tomt!

Den effektivaste batteriladdningen får du då med en bra laddare mellan elverket och batteriet, t.ex. en CTEK eller liknande.
Det är inte alls säkert att den 12V spänning du får från elverket kan ladda ett batteri, det behövs uppåt 14,4V i början av bulkladdningen och vartefter batteriet blir laddat ska laddaren känna av batteriets status och justera laddspänningen. Vilket nog inte det där elverket från Rusta gör.

Med en juste laddare kan du även få en optimal laddning av bodelsbatterierna under färd, man matar då den där CTEK-laddaren med 230V från en lagom stor inverter som drivs av 12v-spänningen från bilens generator.
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Elverk

Med en husbil som frågeställaren har från 2008, så är det inga som helst problem att ladda batterierna med hjälp av att man pluggar in sin elkabel direkt till elverket.

Eller har Majsan fel ?

:wub:
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Elverk

Det var även så jag tänkt! Tack majsan! Hemma laddar jag ju med ström från två hål i väggen! :) men det funkar ju inte alltid ute! Och vi åker ofta lite kortare turer på grund av barnen och då tänkte jag att detta kunde vara ett bra alternativ!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Med en husbil som frågeställaren har från 2008, så är det inga som helst problem att ladda batterierna med hjälp av att man pluggar in sin elkabel direkt till elverket.

Eller har Majsan fel ?

:wub:

Majsan har bara lite fel......:cool:den är från 2009.
Men jag vill vara helt säker innan jag kopplar in något som ev. kan skada bilens elektronik!:)

Kanske onödig rädsla men jag tar inga risker!:msn_weird:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Med en husbil som frågeställaren har från 2008, så är det inga som helst problem att ladda batterierna med hjälp av att man pluggar in sin elkabel direkt till elverket.

Eller har Majsan fel ?

:wub:

Elverket har två uttag, 230V och 12V, så det gäller att plugga in rätt elkabel.
12V-uttaget på elverket ger bara 5,3A och är spänningen inte högre än 12V så blir det inte mycket till laddning.
Har husbilen en egen och inbyggd laddare från 230V-systemet så är det förstås bara att "plugga in sin elkabel direkt till elverket", till 230V-uttaget.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag tror inte att dessa små billiga elverk är bra att ladda moderna husbilar med. Jag har redan förstört en laddare på min knaus husbil 2006, genom ett billigt elverk med fel våg in. Jag har nu köpt Hondas elverk och inga problem uppstår längre. Dessa laddare som sitter i husbilen är ofta dyra att reparera efter det har uppstått ett fel i dem. Mitt luktade mycket brända komponenter.

Jag skulle aldrig ansluta ett elverk utan bra sinus våg till min husbil igen.
Hälsningar Lennart
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Sinusvåg eller inte? Moderna switchade nätagg/laddare som sitter i elblocken kan köras på fyrkantvåg om det skulle behövas. Det första som händer i ett sånt aggregat är att man likriktar inkommande växelström. Då spelar det mindre roll om det är ren sinus, modifierad sinus eller fyrkantvåg. Det blir likström ändå.

Att man använder modifierad sinus i inverters och billigare inverterelverk är för att det är effektivare, dvs mindre komponenter = billigare.

Sen finns det andra omvandlare.. t ex transformatorer som kan generera en del övertoner/störningar om de inte drivs med ren sinusvåg. Det kan t ex störa radioutrustning och mätapparatur.

Men att driva batteriladdare med switchade nätagg eller moderna LAPtops nätagg med modifierad sinusvåg är helt OK. Många serverhallar drivs med UPS (avbrottsfri kraft) som bygger på modifierad sinusvåg.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag tror inte att dessa små billiga elverk är bra att ladda moderna husbilar med. Jag har redan förstört en laddare på min knaus husbil 2006, genom ett billigt elverk med fel våg in. Jag har nu köpt Hondas elverk och inga problem uppstår längre. Dessa laddare som sitter i husbilen är ofta dyra att reparera efter det har uppstått ett fel i dem. Mitt luktade mycket brända komponenter.

Jag skulle aldrig ansluta ett elverk utan bra sinus våg till min husbil igen.
Hälsningar Lennart

Hej!

Vilket elverk använde du när laddaren gick sönder?

/Rolf
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Det som finns inte längre kvar i min ägo. Det var en blå tank på elverket och tillverkat i kina skulle ge 900watt och var två taktare. Kommer tyvärr inte ihåg namnet. Men jag ser dom på dom flesta butiker som säljer billiga elverk för ca: 600 kronor. Min laddarenhet brann upp på husbilen, när jag anslöt elverket. Förut hade jag provat vanliga lampor det fungerade bra att få att lysa med energin från elverket.

Jag har någon gång också pratat med återförsäljare till husbilar och dom säger att risken att laddarenheten ej klarar dessa elverk. Vad vet jag mer än att min laddarenhet var helt fördärvad.
Jag skulle därför råda alla att kontrollera med återförsäljare av husbilar innan ni kopplar in ert enkla elverk.

Hälsningar lennart
 
Toppen