• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Kan någon med erfarenhet hjälpa mig med:
vilket elverk skall man köpa och var?:confused:
 
F

F.d. 4424

Guest
Sv: Elverk

Kolla bara så att det går att använda till känslig elektronik i husbilen. Skall vara ett inverter elverk. Storleken beror som Bonath säger på din förbrukning och skall du inte ha microugn eller kaffekokare på 220 volt bör det räcka med 700 W för att hjälpa till och ladda när du står still länge i mulet väder(om du har solcell) Lyssna gärna på hur tyst aggregatet går. Hondas är helt suveräna men asdyra.

KalleW 320
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej.
Vi kör också med Kipor (3000W vi kan driva en mindre musikanläggning med detta)
Går tyst, kan säga att det vart inte startat mellan sept.-08 och feb. i år, men startade på andra rycket. Klanderfritt i -14gr.

Finns i flera storlekar på Jula för en ok slant.
Även i Tyskland med el-start på samma elverk. (eBay)

Mvh. Magnus
Ps. Honda är originalet. Ds.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag har även ett kipor elverk , men har inte använt det ännu. En fråga : var förvarar ni den ibland stinkande bensindunken???
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Elverk

Jag kör med den kemiska bensinen och den luktar inte nämnvärt. De flesta kommuner har väl max 1 min tomgångskörning som man kan strunta i med den bensinen. Den är ju dyrare men jag passar på när det är kampanjer på byggmarknaderna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Jag kör med den kemiska bensinen och den luktar inte nämnvärt. De flesta kommuner har väl max 1 min tomgångskörning som man kan strunta i med den bensinen. Den är ju dyrare men jag passar på när det är kampanjer på byggmarknaderna.

Tomgångskörningsförbudet kan väl knappast gälla när motorn gör ett arbete - d.v.s. när elverket alstrar ström?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej Har et EFOY Brennstoffzelle 900W
går ganske tyst bruger 0,9Liter pr. kw Metanol


Erik:spinny:


När Efoy'en kommer ned i pris, då kommer de bli riktigt, riktigt attraktiva!
Just nu, lägger vi på mellanskillnaden i inköpspris, då blir Kva priset rejält dyrare med Efoy än med ett "brummigt" elverk.

Dock miljövänligare!!!

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk

Detta avhandlat i många långa trådar tidigare. Som kan konstateras där så är inköpspriset bara en liten del i det hela, och ännu mindre idag med räntor nära noll.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Elverk

Jag fick hem ett Elverk : Inverter-elverk KIPOR IG1000 från DUAB i fredags.
Det kostar 3 625,- inkl. moms och är ett Inverter-elverk som man kan köra TV och Dator med.
Det startade relativt snabbt, är relativt tyst, har god finish och förefaller vara av god kvalitet, men det kommer från Kina och jag hade ju haft större förtroende för ett Honda-elverk som dock kostar 3 ggr. mer !
Vi får se om det även startar om man blir stående ute i obygden !

Jim
 
Toppen