• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

F

F.d. 4424

Guest
Hörde ett ryckte att en del husbilsföretag inte godkänner vilka elverk som helst när det gäller garantiåtaganden på bilens elektronikutrustning.Har du använt ett billigt elverk gäller inte garatin. Finns det någon som kan bekräfta detta? Eller är det bara skrämselpropaganda från de dyra elverkstillverkarna? Det skiljer nästan 10 000 kronor mellan det billigaste och det dyraste 2500 Watts aggregaten.

Kalle W
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Elverk

Levererar elverket en korrekt sinusvåg som ett inverterelverk gör är det ingen fara med att utrustning går sönder, levererar det inte en 50hz sinusvåg så fungerar det inte så bra då t.e.x transformatorer i batteriladdare och annan frekvenskänslig utrustning inte är dimensionerade för den typen av växelström.
Det du ska leta efter hos ett elverk är att det ska lämna en distorsionsfri sinusvåg i 50hz, inte vad det är tillverkat av för fabrikat.

PS
Kolla med dom som säljer utrustningen att dom kan garantera att det fungerar till din tillämpning, kan dom inte detta så åk någon annanstans och handla elverk.

Drift & Underhållsteknik säljer inverterelverk som kostar från 2700 exkl moms
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Off topic, men ändå:
Årets modell av elverk på Jula är byggda av Kipor, visserligen Asiatisk härkomst, men med en bra sinus kurva för pengarna. Finns även med el-start. (Fast inte på Jula)
Vi kör med det som levererar max 3000w, då kan det luffsa på tomgång till husbilen, eller vi kan upppträda från egen scen med en ljud/ljus rigg för upp till 500pers. vars som.:music-icon::wub:
Prisvärt som "snus", startade på första kicken.
Ps. hur "fanken" vet en garanti reparatör om du kört med tex. "Rusta el-ände" elverk? Ds. ;)
 
Senast ändrad:

hajo 2

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sala
HBK-Nr
7223
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hejsan! Jag såg i ditt inlägg att att det elverk som Jula säljer går att få med elstart, vet ni var man kan köpa det. Skall monter elverk med batterivakt, så det startar när det behövs mer kräm i batterierna.

Mvh hajo 2
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Lite skrämmande med alla frågor om elverk, skall vi behöva lyssna på sådana överallt vi kommer i fortsättningen? Öka på batteribanken i stället, 100 Ah väger ungefär detsamma som ett elverk. Minimera sedan förbrukningen med hjälp av lagon stor LED-TV, ledlampor, kör kylskåpet på gasol så behövs inget elverk?! Komplettera med ett par bra solceller så är ni nog hemma?! :)
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hmmm... Personliga referenserna till varför ett elverk önskas inhandlas kan skilja sig ganska vitt från dina...
Tex. i vårt fall nyttjas det till musikutrusningen, då skall det "låta"! ;)
Att vi dessutom lånat ut vårt elverk till strandsatta utan el, har gjort det en mer användbart...
Mvh. Magnus 3000W elverk + 165Wsolpanel + 220A batteribank...

Lite skrämmande med alla frågor om elverk, skall vi behöva lyssna på sådana överallt vi kommer i fortsättningen? Öka på batteribanken i stället, 100 Ah väger ungefär detsamma som ett elverk. Minimera sedan förbrukningen, kör kylskåpet på gasol så behövs inget elverk?! Komplettera med ett par bra solceller så är ni nog hemma?! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Jo man kan ju nästan alltid konstruera ursäkter för att köpa onödiga prylar som man gärna vill ha? Jag är rätt bra på det själv! :D Sedan att det finns tillfällen de kan göra nytta det vet jag också, men när folk som inte verkar ha fått sin husbil ännu, och prövat om ett elverk verkligen behövs diskuterar det, då blir man ju lite orolig? Tänk tanken med en härlig ställplats någonstans, och det står ett elverk och smattrar i varje buske, då går ju all trivsel förlorad? Om man som de flesta dessutom bara kör på sommaren bör det ju knappast finnas något problem alls om bilen bara är lite rätt utrustad? :confused:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Jeg ser en grunn til å ha elverk og det er om en avhengig av å bruke en stor aircon i bilen også når en står uten el fra stolpe. Tåler en å ha det litt varmt så kan en droppe begge deler :D:D det har vi gjort på vår bil i Europa, men på den vi har i Australia var begge deler montert fra fabrikk. Har ikke startet elverket utanom de gangene vi trengte kjøling - ved +50°C ute og ingen skyer hjelper ikke noe annet enn en stor aircon - også under kjøring som støtte for bildelens egen aircon (type stor Carrier).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk

Re: Montreal

Håller med dig om att ett elverk är overkill på sommaren, även om jag haft nytta av det någon gång (för att ladda batteriet till elvinschen på båtsläpet och en gång vid urladdning av alla batterier pga fel på ett relä).
Vid vintercamping i vildmarken på vintern vill jag däremot inte vara utan min 2 kW Honda. Behov av batteriladdning brukar uppstå efter några dygn och långt innan gasolförrådet tar slut även om man har en rejäl batteribank. Vid ett par tillfällen genom åren har jag dessutom blivit insnöad några dygn vid ensligt belägna fjällsjöar och behövt hålla värmen med dieselvärmaren sedan gasolen tagit slut.
Aldrig någonsin har jag varit annat än ensam campare vid dessa fiskeexpeditioner och alltså inte kunnat störa någon annan än mig själv med elverket.
aake
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Jo jag inser ju också att det finns tillfällen när ett elverk kan vara nästan en livräddare, men det är ju få som använder husbilen som du gör. Jag håller själv på och testar med
bra laddare och vettig elförbrukning, och jag räknar med att kunna stå utan laddning 4-5 dygn på vintern, utan elverk, förutsatt att batterierna är toppladdade när jag startar. :)
Därför blir jag väldigt fundersam när husbilsägare som bara kör sommarhalvåret tror sig behöva elverk som backup, om inte speciella skäl finns (musiker eller annat) :)
Varför inte satsa på solceller då, rent ,tyst, jobbar i bakgrunden hela tiden, även när bilen står hemma, inget behov av elanslutning!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Oppsss.. Missade din fråga Hajo...
Vi köpte vårt direkt från : KIPOR.org - IG2600h IG2000 IG1000 Inverter Generator für Wohnmobil, Camping, Boot und Notstrom.

Vårt 3000w sinusverk finns även med elstart...
Mvh. Magnus

Hejsan! Jag såg i ditt inlägg att att det elverk som Jula säljer går att få med elstart, vet ni var man kan köpa det. Skall monter elverk med batterivakt, så det startar när det behövs mer kräm i batterierna.

Mvh hajo 2
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elverk

Räcker det inte med 1000W Kipor för att endast lada batterierna?
Undrar Jorma.

Absolut, använder detta elverk själv till att ladda just batterierna....som tar slut efter
ett par dygn på vintern fast jag har solceller, så för min del är det ovärderligt när jag står så jag inte får el, på sommaren behövs inte elverket på samma sätt!

Mvh
Pilot
 
Toppen