Sv: Elverk för inbyggnad
Har haft elverk i dom 3 sista husbilarna, den första hade ett Tec 29 hängande under bilen, 4 st 80ah batt = 360ah + 1 gammal caliraladdare på 20 amp, problemet med denna kombination var att det tog för lång tid att ladda batterierna, om jag förbrukat 50% alltså 180 ah fick elverket gå i 10-12 tim ändå blev de inte riktigt fulladdade efter 2 år och flera rep av elverket (tror att det blev för varmt fastän det satt under bilen) såldes bilen. Bil 2 hade också ett Tec 29 och 900 amp batteribank + extra 12v generator på motorn elverket användes mycket lite. Bägge dessa elverk väsnades en hel del.
På nuvarande bil, Onan elverk 2 st 225 amp batt och 100 amp Mastervolt laddare, perfekt kombination.
Står nu i Fuengirola, kör elverket 1 dryg timma varannan dag och har alltid 70-100% i batterierna, jämte mej står en svensk som har jätteproblem med sina batterier han har 2 fritidsbatt och en laddare som ger 14 amp han kopplar in sej på mitt elverk när jag kör det 1 dryg timma men det hjälper inte så mycket han har för liten laddare skall jag ladda upp hans batt får elverket gå i 10-15 timmar.
Många tror att ju större elverk desto fortare laddas batterierna men så fungerar det oftast inte, laddningen styrs helt av bilens egen laddare.
Skall man köpa elverk tycker jag man skall fundera över, vad skall det användas till, driva kaffebryggare och mickro eller skall batterierna laddas, de flesta HB har väl laddare som lämnar 15-25 amp skall man då ladda upp en batteribank på 300ah som är halvfull så tar det 8-12 timmar oavsett hur stort elverk man har.
Nu har jag bra grejor och som tur är satt dom på bilen när den köptes, skulle jag köpa HB idag skulle det vara en batteribank på 300ah gel eller helst agm batt och en laddare på 80-90 amp samt en inverter på min 1500W och till detta ett litet bärbart elverk på ca 1200-2000w och givetvis en DC-DC laddare så det även laddas bra när jag kör, har man detta så laddas halvfulla batterier på ca 2 tim och man kan köra kaffebryggaren utan att starta elverket.