• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk, behövs det

F

F.d. 7702

Guest
Hej igen
frågvisa Sune, som är helt grön i sammanhanget. Kan någon klok rekommendera El-verk i husbilen. har haft det i sommarstuga en gång,när vi hade ofta och långa el-avbrott, men i husbilen.?
tacksam för synpunkter
sune öhman
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

det undrar jag med . men har man en del saker som kräver 220volt ex diskmaskin ,tvättmaskin, tortummlare, mikro, dammsugare, bakmaskin, elvisp ,varmluftsungn,50tums , tv,ismaskin ,bubbelbadkar ,bastu,solarium ,
då är det bra med elverk. jag klarar mej med solceller o 2st batterier i flera
dagar har ledbelysning o led tv mvh håkan o britt
:twitcy::wub:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Hej!
Jag klarar mej ett dygn med batteri (115 amp) men inte mer och då använder jag tv,värme, ljus (10 w) data under vintern med ca. -2 grader sedan måstev batteriet laddas upp.
Jag har själv funderat på ett elverk men har inte plats för det.

mvh pilot
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

Solpanel !
Vi skaffade i smaband med köpet en panel på 85W. Den fungerar utmärkt och vi har alltid fullt batteri. Även en mulen dag får man lite laddning. Man behöver inte tänka så mycket på att "spara" ström. Byter man dessutom halogenlampor till led, då kan lyset stå på dygnet runt utan risk.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

hej igen vi var på elmia i höstas ,var där på torsdag fm ställde upp bilen, och tog en promis runt, blev förvånad att så många som körde med elvärk redan tordag kväll . det lucktade
inget vidare, och ganska högt ljud på kvällen . ganska besvärande om man satt ute,
man kunde lika gärna startat bilen och låtit den gå hela natten .. men jag klarade mej med solcel och ganska nya batterier,vi tittade på tv o läste i 3dagar. mitt råd köp nya batterier o solceller, det blir lika dyrt som ett elverk om man vill ha kvalite. det är bättre att vara ute i naturen utan en massa oljud o stinkande avgaser . mvh håkan o britt
;):)
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Vi har ett elverk (det ingick när vi köpte bilen begagnat). Fast vi har bara använt det några gånger. Om vi fricampar och inte har tillgång till el kan vi klara oss i ganska många dagar utan elverket, om vi bara ska hålla värmen, laga mat, ha på lampor, använda vettnet osv. Men om man vill lyssna på musik eller se en film blir det lite annorlunda. I såna här lägen kan elverket verkligen vara toppen! Fast å andra sidan, då gäller det att ha parkerat så att man inte stör någon. Elverket låter en del. Vi ställer elverket utomhus, och inne i husbilen är det ok. Men det blir liksom inte ok om någon bor precis intill... Så, det har varit riktigt bra ibland, men ändå inte så många gånger... Det beror nog på vad man har för behov och hur man brukar resa...

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Allt beror ju på hur mycket av de vardagliga bekvämligheterna man vill ha tillgång till när man är ute o fricampar (på camping har man ju oftast tillgång till el).
Vi har solpaneler på 235W och ett par batteribankar på totalt 720Ah (24V, dubbla räknat i 12V), men när ungarna är med (vilket de är för det mesta än så länge) så går det åt snabbt.
Får väl skylla mig själv, men lite "lyx" vill man ju ha i form av 32" och 17" LCD-TV på respektive våning, hemmabioanläggning, webcam, datorer, ugn, värmepump/AC och annat. O frugan nöjer sig inte med annat än en dammsugare på minst 2000W (går förvisso inte så ofta/länge). Vid 2000W sörplar invertern i sig 96A.
Har även skaffat en tvättmaskin med inbyggd torktumlare, den lär man ju dock få köra när vi kör eller har tillgång till el.

Vi har även elverk med oss om vi skulle behöva fylla på batterierna eller köra något strömkrävande en längre stund (t.ex. fritös eller ugn). Tror inte vi körde upp 5-10 liter soppa ens under förra säsongen.

Känns nästan lite fånigt att byta ut belysning till LED, men det har jag gjort på många ställen. Finns ju många saker som drar mer ström än belysningen, men trots allt är det ju belysningen man använder mest/längst tid.

Så om man inte använder speciellt mycket strömkrävande attiraljer i sin husbil så behöver man ju knappt ett elverk eller möjligen endast ett litet för "nödladdning".
Även jag (liksom många andra här i forumet) rekommenderar ett inverterelverk även om de är dyrare i inköp, men elansluten utrustning kan ta skada av billigare elverks "smutsiga" ström och vissa batteriladdare vägrar ladda om de inte får tillräckligt ren ström (skulle tro att detta är ännu viktigare med nyare husbilar).
Jag har förvisso varken förstört laddare, datorer eller någon annan elektisk utrustning med de billigare elverk jag kört genom åren, men det är kanske ren tur?! :)

Har man för avsikt att ladda sina batterier via 12V-utgången på sitt elverk skall man hålla väldigt bra koll på batterispänningen då inte ens inverterverken begränsar laddningen på 12V.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elverk, behövs det

Om det är så att man har plats i husbilen för ett elverk så tycker jag att det kan vara bra att ha med som en extra reserv. Vi vill gärna vara oberoende och kunna klara oss själva så mycket som möjligt. Vi har en solpanel på taket, den laddar enbart bodelsbatteriet. Om det skulle krisa sig någon gång så kan det vara bra med ett eget elverk.
Självklart tar vi hänsyn till omgivningen när agregatet, KIPOR IG2000, behöver användas.
V-backen :wink:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elverk, behövs det

Hej Sune,
vi valde att köpa vårt elverk här Spånsug kompressor svetsar högtryckstvätt elverk arbetskläder - DUAB-Huset
Det är ett bensindrivet inverterelverk KOPOR IG2000 som kan leverera 1,6 kVA kontinuerligt, väger 22 kg och kostar idag 5 695 Kr enligt hemsidan.
Vi kör elverket på miljöbensin. Ljudnivån ligger på 54 - 59 db vid 7 meters avstånd.
V-backen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Personligen tror jag att det finns en överdriven tilltro att belysningen är en så enorm strömslukare som många vill göra gällande.
Om man utgår från att det är ljust ganska länge på den varma delen av året, då de flesta använder bilen, och att belysningen används kanske bara max 3 timmar per dygn, borde det inte ha allt för stor inverkan på förbrukningen. För man tänder väl inte all belysning som finns?I alla fall jag, använder mig av en dimmer för att dra ner ljusstyrkan till en för tillfället behaglig nivå.
Tror att det mest effektiva sättet är att leta storförbrukare i första hand och få bort allt som eventuellt drar ström även när prylen är avstängd.(Radio t.ex.)

Elverket har jag bara använd en enda gång, och det var mest för att testa. Som tur var stod vi ensamma och kunde ha alla 25 meter på kabelrullen för att bli av med ljudet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

hej igen det roligaste man läser i detta forum är hur långt i från bilen man kan ställa elvärket, för att slippa ojudet, min granne på elmia ställde sitt elvärk bakom min husbil ,för att det var en stolpe som han kunde låsa fast det, men det stog en halvmeter från min bil.. och vi såver bak på den bilen så det blev inte så kul, men nu har jag en stor isolerad avbitare i bilen ..mvh håkan o britt
:twitcy::wub:
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elverk, behövs det

Det som beskrivs ovan med issolerad avbitare kallas för egenmäktigtförfarande och är straffbart. Kom någon och förstörde mina grejor så kan de klart räkna med en POLIS anmällan omedelbart. Säg till om du störs så kan kanske få en god kamrat istället. Annars kanske du är överkänslig och då skall du inte ha någon kompis.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Det finns något som heter sunt förnunft.

Tyvärr är en del människor helt i avsaknad av denna egenskap, och det i sin tur brukar vara upphov till vissa "kontroverser".

Men rent generellt kan det ju vara så att jag behöver köra ett elverk under en viss tid. Om man då i förväg frågar och informerar de närmaste grannarna om både anledning och eventuell tid tror jag knappast att man får någon negativ respons.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

Det som beskrivs ovan med issolerad avbitare kallas för egenmäktigtförfarande och är straffbart. Kom någon och förstörde mina grejor så kan de klart räkna med en POLIS anmällan omedelbart. Säg till om du störs så kan kanske få en god kamrat istället. Annars kanske du är överkänslig och då skall du inte ha någon kompis.

Ja inte tror jag att man får en god kamrat om man har åsikter om att elverket luktar o bullrar.

Tror att alldeles för många som startar sina elverk har svårt med planering och gärna vill visa vad man har. När man läser att folk startar sitt elverk på mässan så undrar man vilken av dom två grupperna dom tillhör.

Sen finns det givetvis tillfällen då elverket fyller en funktion förstås.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

Det som beskrivs ovan med issolerad avbitare kallas för egenmäktigtförfarande och är straffbart. Kom någon och förstörde mina grejor så kan de klart räkna med en POLIS anmällan omedelbart. Säg till om du störs så kan kanske få en god kamrat istället. Annars kanske du är överkänslig och då skall du inte ha någon kompis.
har jag sagt att jag skall använda min tång. jag får nog tänka och läsa vad jag skriver sorry
mvh håkan
 
M

Majja

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Hej hej!
Tycker att vid enstaka speciella tillfällen kan ett elverk vara bra att ha, men om man skulle råka ut för krissituation så har vi ett alldeles utmärkt elverk under huven som heter generator. Starta motorn och kör en stund.
Jag är helt säker på att om jag frågar mina trevliga grannar om det är okej att starta min motor under väldigt begränsad tid så är det lika okej som att starta ett bensindrivande elverk.
kanske kan någon räkna ut hur länge ett mindre elverk behöver arbeta för att komma upp i samma batterinivå som en modern generator klarar av som vi har med på köpet i vår husbil.
Har träffat på många husbilsvänner under åren som haft elverk, men väldigt få som haft jätteanvändning av det.
Det vi kanske behöver tänka speciellt på är att ha en reservdunk med diesel som bland annat är bra att ha om man behöver ladda på batterierna eller av annan anledning behöver användas.
Ha en fin kväll på er!
önskar:spinny:
Majja
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Elverk, behövs det

har jag sagt att jag skall använda min tång. jag får nog tänka och läsa vad jag skriver sorry
mvh håkan

Fega inte ur nu Håkan, använd din avbitare eller varför inte ställa om knappen på elverket till OFF så får du många vänner för livet. Lycka till i fortsättningen mot ljudterroristerna.

Mvh Wikstrom
 
Toppen