• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elvärmetillsats till Truma 3400

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Elvärmetillsats till Truma 3400

Jag har. Jag har en Truma 3002K som jag först monterat en Ultraheat i. När Ultraheat lade av för gott installerade jag ITV 89A-91. ITV-ELTILLSATS 89A-91. Jag gillar ITV-lösningen bäst.
1. Den värmer inte upp Truman med skorsten på samma sätt som U-H gjorde.
2. Det gick att installera en extra termostat för högeffektläget.
Ingen av värmarna lämnar full effekt under längre tid. Man måste ha maximal fart på fläkten då det är kallt. ITV har 1800 W när systemet inte är för varmt. Efter några timmars drift blir medeleffekten ca 1400 W (mätt med C O energimätare). För mig ger det ca 22 grader vid -6 ute. Är det kallare låter jag den gå på 900W och har en lös fläktkamin på 1 kW. Då kan utetemperaturen vara ca -14 - 16 grader. Detta i Grövelsjöfjällen med 2 personer ombord.
Om man har U-H eller IVT samtidigt som man eldar gasol så latar sig båda systemen.
IVT slår ifrån effekten då temperaturen på sensorn når +95 grader.

Den lösningen som din länk hänvisar till verkar vara bättre vid samkörning med gasol.

Att ha två termostater är en stor fördel ur komfortsynpunkt. När man har nått rätt temperatur har man fortfarande 900 W till steg 2 går igång. Är det 5 grader kallt och värmen går ned till 0 W så känns det mycket snart.
Jan-Evert
 
Toppen