• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Elsystemet i en gammal Pilote ?

Affezell

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Finns det någon som vet något om hur elsystemet är uppbyggt eller har något kopplingsschema till en gammal Pilot -89. Verkar som ström tas från både startbatteriet och bodelsbatteriet samtidigt

Sv: Elsystemet i en gammal Pilote ?

Det var klamma 7 som jag tänkte lägga 12v på för att få något relä att dra. Som jag har fattat det så är väl D+ = 12v ? Det måste väl uppfattas att ström skulle komma i anslutningen till kylskåpet för att testa centralen om bag gör det ?
Vad menas med generator+ skall det dras en egen kabel från generatorn ? Och
Generator - är väl samma som jord på bilen. Det är dessa kabeldragningar jag inte blir riktigt klok på. Jag slutar med detta nu förstår jag ????

Du kan nog lugnt prova med 12V på Nr 7. Då bör ett av reläerna klicka. Generator plus är ju batteri + och då normalt plus i hela bilen, Generator minus är naturligtvis också jord- till batteri och hela bilen.

Senast ändrad:

Har testat lite under dagarna och fått fram följande:
Lägger jag spänning på klamma 7 så har jag spänning
på klamma 6 (Kylskåpet)
Men är lite osäker på dessa:
Klamma 9 + Generator ? Det är väl samma som + från startbatteriet eller är det D+?
Klamma 10 Utgång Generator (Vad är det eller är det jord?)

Bilagor

• Koppling1.jpg
    Koppling1.jpg
    176,5 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Toppen