Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
------------------------------------------------------------------------------------Hur monterar man lämpligast ett skiljerelä ? Är beredd att köpa lite prylar för att få det bra. Fick rekommendation här på klubben om ett sådant hos Elmco för 400 kr
Jag förstår mig inte riktigt på, ditt schema. 1 och 2 slutet, när tändning är av? Riv bort detta. Varför skall ett relä styra C-tec laddaren? Bryt upp kabeln mellan bilens plus (dit generator också är kopplad) och bodelens plus. Koppla bilens plus till kl 30 på ett relä (70A kan vara lämpligt) Koppla bodelens plus till kl 87 på dito.
Koppla sen D+ från generator (samma som till kontrollampa f laddning) eller eventuellt ström från tändlås (i nödfall) till kl 86 på relä, jorda kl 85
Dioden på bilden är ej nödvändig.
Tanken var säkert att Ctek-laddaren skulle ladda bägge batterierna när bilen har landström?