• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Elsystem

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2026
Hej. Jag ska ställa in HB i vinter. Jag har EBL 226+OVP står det på Blocket, Där jag sätter in HB finns det ström att ladda batterier men Husbilsfirman säger att jag inte kan ha i sladden hela perioden som HB står där, (5 mån. )
Har betalat 325:- för EL . Någon som Vet?

Är väl en brandrisk kan jag tänka, kan du åka dit och ladda en gång i månaden eller varannan vecka borde väl räcka, eller ta bort minuspolen på batterierna då kan bilen stå tills våren kommer

Köp en timer till uttaget.
Ladda vad som behövs, går att räkna ut.
Själv står min på laddning alltid, fungerar hur bra som helst.
Men skulle jag hyrt ut lokalen så hade jag inte heller velat ha bilar på laddning.
Det gäller att ha rätt grejor.

Jag har laddare ansluten 24/7 när jag inte använder husbilen, även mc'n som stått ansluten med laddare i många år, blybatterier mår bäst med underhållsladdning.

Jag har laddare ansluten 24/7 när jag inte använder husbilen, även mc'n som stått ansluten med laddare i många år, blybatterier mår bäst med underhållsladdning.
Tyvärr måste jag säga att jag har andra erfarenheter, inte minst med mina MC. När jag lät s.k. intelligenta laddare vara på hela vintern tog batterierna slut fortare än när jag kopplar på laddare någon gång i månaden. Så jag har helt slutat med att ha laddarna på permanent, även på startbatteriet i husbilen.

Tyvärr måste jag säga att jag har andra erfarenheter, inte minst med mina MC. När jag lät s.k. intelligenta laddare vara på hela vintern tog batterierna slut fortare än när jag kopplar på laddare någon gång i månaden. Så jag har helt slutat med att ha laddarna på permanent, även på startbatteriet i husbilen.
Kan ev. bero på laddaren.
Jag har inte samma erfarenhet.
Mitt senaste startbatteri i husbilen bytte jag förra året, då var det nere på 80% SoH och 10år gammalt.
I Harley'n som behöver laddare över tid då larmet drar lite hela tiden, bytte jag ut originalbatteriet från 2003 för 4år sedan då det började krokna efter 18år, men där funkar inga lågprisbatterier, vibrationerna dödar dem snabbt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen