• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elnagh

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Hej !

Jag är intresserad av att få höra vilka erfarenheter som finns av ägandet av Elnagh och då särskilt Prince-modellen av årmodell 2008 och senare.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elnagh

Hej amsan, vi har en Elnagh lik Baron 420L, 2008. (Marknadsnamn Gigant 900) Vi köpte den i febr. 2008 och har sedan dess kört 2350 mil. Om du tänkt dig en direktimportbil, kan du maila mig, det finns saker att ta hänsyn till. Annars har det funkat bra, några små fel vid leverans som rättats till. Service och uppdatering hos Sv. FIAT har varit utan minsta problem. Vår bil är vad jag kan se av en enklare sort, men vi tycker vi fått en prisvärd bil. Väl inte en mindre motor än 2,3 l, vi har en 130 hk-motor och den är snål. Under 0,95 vid 90-110 km/h.
Leffe
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

Vad har ni för uppvärmningssystem, är det dieselvärmare eller gasolpanna och om ni har diesel, vilka är erfarenheterna ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50149

Guest
Sv: Elnagh

Hej Leffe
Har precis köpt en fiat elnah zech(det är en elnagh baron 420 noble art 09)privatimporterad.
Vad ska man tänka på och vem ska man kontakta angående service och uppdateringar.
verkar som om ingen vill veta av direktimporterade husbilar bland dom handlare som jag har varit
i kontakt med
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elnagh

Hej Måsen 12, grattis till husbilsköpet. På hbk's hemsida kan du hitta söka reda på hur du hittar de ev. "återkallningar" som FIAT har sanktionerat. Jag antar att det är en FIAT i chassiet. Sök med hjälp av chassienummer reda på vad som skall åtgärdas. Kontrollera att garantin gäller med en FIAT-verkstad diskutera om rn uppgradering.
När det gäller bodelen är det nog lite svårare, har själv löst alla småproblem som fanns. Försökte att få ett elschema från importören vilket misslyckades. Jag tror att de inte fick fram den från SAE-gruppen, som är tillverkare. Med hjälp av medlemmar i klubben och lite eget arbete så löstes allt.

Om du har specifika problem kn du ringa mig.

Hälsningar Leffe
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elnagh

Sorry amsan missade din fråga tidigare, i vår bil finns en gasolpanna Trumatic C6002, den har fungerat perfekt. Har använt den när tempen varit nere under 0 C utan problem. Har även sneglat på att kompletera med en elptron (-matta) kostnaden är dock för hög då det endast kan användas för vattenuppvärmning enl min bedömning. Effekten är för låg att ge varmfullt från pannan. Har istället en tysgående fläkt (norskt fabrikat) som värmekälla när jag står vid stolpe.

God Jul önskar Leffe
 
F

F.d. 50149

Guest
Sv: Elnagh

tack för svaret Leffe
ja det är ett fiat schassi men vad menas med återkallningar,när jag söker på min bil kommer det inte upp något utan det står att jag ska kontakta min återförsäljare.Bilen är köpt i Tyskland i maj
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elnagh

Kontakta en svensk mäekesverkstad, be dem kontrollera dessa uppgifter från sin sida. Min erfarenhat är attde är tillmötesgående. Lycka till.
Leffe
 
Toppen