• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmoppe

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag ser elfordon som ett växande problem på gång och cykelvägar, den som kör i moderat hastighet och gör en uppmärksam på att de närmar sig är det inget problem med men att någon varnar är dock ganska ovanligt.
Det verkar som ganska många utnyttjar maxhastigheten på elfordonen och då närmar sig ett fordon bakifrån som man inte hör, det är f.ö samma problem med snabba vanlig cyklar.
En vanlig moped hörs i god tid och man kan då hålla åt sidan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag ser det som mycket positivt att elmopeder är tysta! Borde dock som du säger kunna låta lite när det behövs, kanske en tuta med lågt ljud som inte stör i onödan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Håller med, fantastiskt med tysta fordon. Men vissa har ju lätt att se det negativa i det mesta. Tror det kommer med åldern

Provkörde amerikanska Zero elmotorcykel. Skrattade rakt ut innaför hjälmen första minuterna, var så kul och annorlunda. Helt vibrationsfritt, ingen koppling, snabb och tyst. Som pendlarhoj måste den vara suverän!
 
Toppen