peter nilsson
HBK Medlem
Men om du köper en begegnad husbil hur skall du veta vad tidigare ägare ändrat på?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Alla husbilar och båtar är väl ändrade på av ägarna, förstår inte hur man kan ha varkendera utan att ändra och/eller reparera. Finner hela diskussionen ganska verklighetsfrånvänd.
Att många gör ingrepp i sina bilar betyder ju inte att man får göra det. Bara för att snart alla cyklar på trottoarerna så betyder ju det inte att man får lov att göra det. Finns en mening med normer, standarder och certifieringar på produkter.
Visst är det bra med regler och standarder och i den bästa av världar följer alla dom,då jag vet att du är intresserad av gamla mopeder som även jag är undrar jag hur du ser på regler i detta ämne? Av många bilder du lagt ut på moppeträffar du deltagigt i kan man se att flertalet är ombyggda till motorcyklar är det ok?Att många gör ingrepp i sina bilar betyder ju inte att man får göra det. Bara för att snart alla cyklar på trottoarerna så betyder ju det inte att man får lov att göra det. Finns en mening med normer, standarder och certifieringar på produkter.
Varför denna övertro på att "proffs" gör så bra och rejäla jobb. Just inom husbilsbranschen brukar det se för dj...... ut när man tittar på många "proffsinstallationer" av el och kabeldragning, gasol m.m. Det är nog många gånger installationerna har gjorts av en klant, men firman har något papper från någon girig elektriker som har ansvaret över elinstallationer som han aldrig tittar på. Jag undrar om det finns någon husbilsfirma som verkligen har en behörig elektriker som anställd.
En annan fara (kanske t.o.m. större än 230V installationer) kan nog vara alla 12V elinstallationer som görs på hemmaplan och även på firmor i husbilar, husvagnar, båtar m.m. Det är ju "bara" 12V och ingen fara för det går ju att ta i/på utan att det är farligt..... Ja det går att ta i/på men det vinner stort i brandfara om det blir kortslutning och då inte är uppsäkrat med säkringar i båda ändar vid flera batterier på olika sätt, och säkert draget med skyddshölje m.m. för att undvika kortis vid långvarig nötning och vibrationer. En rödglödgad 12V kabel med brinnande hölje är inte att leka med.
Men övertron på att installationen är superok. om den gjorts på en firma kommer ofta på skam bara man tittar installationerna. Det är nästan i stället så man blir förundrad när det är snyggt och verklingen ok. gjort.
M.v.h. JANKRO.
Visst är det bra med regler och standarder och i den bästa av världar följer alla dom,då jag vet att du är intresserad av gamla mopeder som även jag är undrar jag hur du ser på regler i detta ämne? Av många bilder du lagt ut på moppeträffar du deltagigt i kan man se att flertalet är ombyggda till motorcyklar är det ok?
-------------------------------------------------------------------Jag håller med dej till stor del, men samtidigt har jag hittills aldrig köpt en begagnad mc, bil, båt eller husbil där ägarna själva har varit och kopplat, där jag inte har................
För att svara på din fråga så har jag kört en hel del mopperally,därav vet jag att det du påstår inte stämmer den stora merparten skulle inte klara en besiktning som 30 moppe. Att vissa moppar får gå i 45 beror på att det är en annan klass med nr plåt förarbevis mm.
Ditt resonemang visar det jag trodde att när du bestämmer att något är viktigt så gäller allt till punkt och pricka tex förlängningskabel men i andra områden är det inte så noga,iofs ganska skön inställning till sakernas ting att själv kunna välja.