• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Priset för att ladda vid en (3*16A) 11 kW laddare är ju typ 3 kr / kWh.
Kostnaden för att köpa in elen ligger ju typisk på drygt en krona per kWh så där får ju innehavaren ett visst täckningsbidrag.
En laddare kostar typ 6 kSEK, 30 m 5G6mm2 går på 2 kSEK, del i central typ 1kSEK, alltså prylar för <10kSEK. Installation <5 kSEK om man gör några stycken på en gång. Alltså 15 kSEK per styck. Eftersom laddare är många regeringars favoritsponsringsobjekt så kan man nog få tillbaka 50%, i alla fall i Sverige.
En typisk elbilist laddar kanske 50 kWh över natten, blir 150 kr intäkt. En camping/ställplats kanske kan räkna med 100 laddningar per plats per år?
Alltså 15 kSEK intäkt (- elkostnad på drygt 5 kSEK) per år, alltså 10 kSEK att ställa mot investeringen på 7,5 eller 15 kSEK beroende på bidrag.
Tar inte så lång tid att räkna hem.
Nu 2021 kanske en camping har råd att tacka nej till alla som kommer körande i elbil (rena elbilar utgör typ en procent av alla bilar i Sverige, med laddhybriderna 3%). Men 2025 är troligen 50% av alla de bilar som säljs rena elbilar. Då kommer kanske 15% av alla gäster i elbil och då tror jag inte någon camping har råd att inte erbjuda destinationsladdare med minst 11kW på ett antal av sina platser.
Ifall matningen till campingen behöver förstärkas så gör ju elnätsägaren det och tar igen sin investering via nätavgiften. Resonemanget ovan gäller främst campingar, dit folk kommer både med bil och husbil men så fort det kommer elhusbilar gäller ju ungefär samma kalkyl för ställplatser.

Jag säger inte emot att det tids nog kommer att finnas ett bra underlag men jag tror det dröjer och det blir dyrt för dom som börjar.
Rent spontant tror jag även din kalkyl saknar en hel del kostnader. Bl.a tillgång till kräm i närheten innan man ens kan börja gräva ner dom där 30 metrarna kabel till varje stolpe. Även om nätägaren tar en del av extrakostnaden initialt så hamnar den ändå på campingägaren i form av höjda priser jämfört med idag. Sen är det givetvis egna projekteringskostnader och löpande admin/underhållskostnader som skall på också.
En beläggning på 100 dagar per år på alla stolpar beror ju på plats givetvis men det låter som väl i överkant om man skall kunna ha tillräckligt med stolpar för att kunna tillgodose behovet under högsäsong. Utmaningen med hela konceptet blir ju att laddningen blir "livsviktig" för dom som kör elbil så elplatser måste finnas annars åker man någon annanstans och campingen missar en kund. Alltså blir det många tomma stolpar under lågsäsong.

Vi behöver ju inte fördjupa oss i detaljerna för mycket då vi bara spekulerar om alla siffror men intressant är det :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har en kund som bara har elbilar i sin fordonsflotta (Stockholm) han ville att alla skulle ha egna laddplatser i garaget de hyr. Det var ok från fastighetsägaren då kostnaden skulle läggas som förhöjd hyra.
Energibolaget behövde gräva ner en grövre kabel från transformatorstationen men den kostnaden skulle debiteras företaget som ville ha laddplatserna (drygt 1 miljon) så det blev inget med det....
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
På mitt jobb skulle vi för ca 15 år sedan installera en ny testutrustning som skulle dra rejält med ström. Detta gjorde att vi behövde säkra upp och då klarade inte transformatorstationen av detta. Tror att det slutade på 1,5 miljoner för ny transformatorstation och kabeldragning för den som vill ha mer ström får betala uppgraderingen/investeringen.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Batterierna i en elhusbil behöver vara betydligt större än i en vanlig elbil.
Ett 50kWh batteri kommer man inte långt med om det är en elhusbil.
Den bilen jag kör har ett 40kWh batteri. En varm sommardag utan AC är den beräknade körsträckan ca: 27 mil. Med AC försvinner 3-4 mil. Motorn är på ca:
80HK.
På vintern ca: 16-17mil med värmen på. Laddningen tar ju tvärnit vid 85% laddning. Det tar ca: 50 minuter att ladda från 45% till 83-84% vid utetemp -2 grader. Kanske ännu längre om det är fullt på laddstationen.

En elhusbil med starkare motor och mycket större batteri kommer att lång lång tid att ladda.
Så ser den verkligheten ut för mig och körning av elbil.
Ska marknaden ta fram elhusbilar behövs en ordentlig analys av hur elbils parken fungerar. Det räcker inte bara med en massa teoretiska siffror.
Annars är det stor risk elhusbilar inte blir långlivade.
Den Citroën e-Jumper jag började tråden med får som sagt ett 79 kWh batteri och 30+ mil räckvidd på det varmare halvåret. AC och värme behöver inte påverka så mycket, t ex KIA/Hyundai har värmeväxlare som värmer/kyler både kupé och batteri, vilket gör att räckvidd påverkas mindre än 10% pga AC/värme. Däremot blir ju luftmotståndet mycket högre på vintern så även de bättre elbilarna tappar ju 30-35% räckvidd när det är rejält kallt.
Hastigheten vid snabbladdning påverkas ju mycket av batteriets temperatur. Har inte snabbladdat min KIA än så vet inte av egen erfarenhet men läser mig till att den värmer batteriet under snabbladdning så att det inte skall ta så mycket längre på vintern än på sommaren. Tesla har ju tydligen funktioner för att förvärma batteriet innan ankomst om man ställer in GPS:en på en snabbladdare.
Vi får se vilka av dessa finesser som Citroën och andra tillverkare av chassin till plåtisar och husbilar väljer att inkludera!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Däremot blir ju luftmotståndet mycket högre på vintern

Hur kan luftmotståndet bli mycket högre på vintern?

Luftens densitet ändras ju inte så väldigt mycket, och snön på taket tar man väl bort innan körning?

(Snö på taket räknas i bästa fall som dåligt förankrad last och kostar 1.500 kr i böter. I värsta fall räknas det som vårdslöshet i trafik = 30-40 dagsböter.)

Pålle
 
F

Fd.47585

Guest
Priset för att ladda vid en (3*16A) 11 kW laddare är ju typ 3 kr / kWh.
Kostnaden för att köpa in elen ligger ju typisk på drygt en krona per kWh så där får ju innehavaren ett visst täckningsbidrag.
En laddare kostar typ 6 kSEK, 30 m 5G6mm2 går på 2 kSEK, del i central typ 1kSEK, alltså prylar för <10kSEK. Installation <5 kSEK om man gör några stycken på en gång. Alltså 15 kSEK per styck. Eftersom laddare är många regeringars favoritsponsringsobjekt så kan man nog få tillbaka 50%, i alla fall i Sverige.
En typisk elbilist laddar kanske 50 kWh över natten, blir 150 kr intäkt. En camping/ställplats kanske kan räkna med 100 laddningar per plats per år?
Alltså 15 kSEK intäkt (- elkostnad på drygt 5 kSEK) per år, alltså 10 kSEK att ställa mot investeringen på 7,5 eller 15 kSEK beroende på bidrag.
Tar inte så lång tid att räkna hem.
Nu 2021 kanske en camping har råd att tacka nej till alla som kommer körande i elbil (rena elbilar utgör typ en procent av alla bilar i Sverige, med laddhybriderna 3%). Men 2025 är troligen 50% av alla de bilar som säljs rena elbilar. Då kommer kanske 15% av alla gäster i elbil och då tror jag inte någon camping har råd att inte erbjuda destinationsladdare med minst 11kW på ett antal av sina platser.
Ifall matningen till campingen behöver förstärkas så gör ju elnätsägaren det och tar igen sin investering via nätavgiften. Resonemanget ovan gäller främst campingar, dit folk kommer både med bil och husbil men så fort det kommer elhusbilar gäller ju ungefär samma kalkyl för ställplatser.

Det du glömmer är fasta avgiften för större gruppsäkring. Det är inte billigt när gruppsäkringen ökar mycket och det är en kostnad 12 månader/år även om det bara utnyttjas 5-6 månader/år. En gruppsäkring på 16 Amp kostar tex 240:-/mån, för 63 Amp 1320:-/mån. Detta är en fast kostnad varje år till skillnad från att sätta upp ladddstolparna som är en engångskostnad. Som vanligt så tror man att campingägare skor sig på oss men i verkligheten går det nog oftast knappt ihop så några laddstolpar med vettigt kWatt pris lär vi aldrig få se på campingar/ställplatser.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hur kan luftmotståndet bli mycket högre på vintern?

Luftens densitet ändras ju inte så väldigt mycket, och snön på taket tar man väl bort innan körning?

Luftens densitet är omvänt proportionell mot temperaturen (i K). Vid -20C är luften 16% tyngre per volym än vid +20C, och luftmotståndet blir följdaktligen 16% högre.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Det du glömmer är fasta avgiften för större gruppsäkring. Det är inte billigt när gruppsäkringen ökar mycket och det är en kostnad 12 månader/år även om det bara utnyttjas 5-6 månader/år. En gruppsäkring på 16 Amp kostar tex 240:-/mån, för 63 Amp 1320:-/mån. Detta är en fast kostnad varje år till skillnad från att sätta upp ladddstolparna som är en engångskostnad. Som vanligt så tror man att campingägare skor sig på oss men i verkligheten går det nog oftast knappt ihop så några laddstolpar med vettigt kWatt pris lär vi aldrig få se på campingar/ställplatser.
Nja, om man gör ett litet överslag:
En 63A anslutning skulle man kunna dela på 5 destinationsladdare, kanske 10 med lastbalansering, men låt oss hålla det enkelt:
5*50*100 (laddare*typisk laddning*dagar per år)=25000 kWh/år
Intäkt 25000*3kr/kWh=75000kr
Kostnad 12*1320=15840 fast avgift
Sen tillkommer ju alla skatter och rörliga avgifter, antag max 1kr /kWh
Alltså total kostnad ca 40000kr per år.
Om man skriver av laddarna på tre år så går ju de på 25000 per år så total kostnad 65000 mot intäkt på 75000. Detta är utan bidrag.
Visst, ingen lysande affär, men som sagt en förutsättning ifall man som campingägare vill kunna ta emot den ökande andel av gästerna som kommer körande med elbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Luftens densitet är omvänt proportionell mot temperaturen (i K). Vid -20C är luften 16% tyngre per volym än vid +20C, och luftmotståndet blir följdaktligen 16% högre.
Man brukar ju säga att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten kanske en ökad densitet inte ökar motståndet linjärt. Finns väl dom som vet men jag misstänker att det kan bli mer.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Man brukar ju säga att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten kanske en ökad densitet inte ökar motståndet linjärt. Finns väl dom som vet men jag misstänker att det kan bli mer.
Ökar med kvadraten på hastigheten, men bara linjärt med luftens densitet som tur är. Skulle bli jobbigt att åka skidor annars.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Maxfaster skrev
En 63A anslutning skulle man kunna dela på 5 destinationsladdare, kanske 10 med lastbalansering, men låt oss hålla det enkelt:
5*50*100 (laddare*typisk laddning*dagar per år)=25000 kWh/år
Intäkt 25000*3kr/kWh=75000kr
Kostnad 12*1320=15840 fast avgift

Det krävs ju även en stor investering för att erbjuda denna laddnings möjlighet detta ryms inte i denna kalkyl.
Laddarna vid våran hem byggs gård kostar 7kr/Kwh att utnyttja är nog en mer realistisk siffra.
En el husbil med ett batteri i Tesla storlek ca 100 Ah skulle nog kosta ca500-600 kr att ladda per dygn vid 80% utnyttjande
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Fast man laddar ju inte "per dygn" utan man laddar den el man har förbrukat. Har man åkt 30 mil så måste man ladda exvis 120kWh, men har man bara puttrat runt i grannskapet så är det ju motsvarande mindre. Snabbladdarn vid er hembyggdsgård kostar 2,40/minut, det blir cirka 3:60/kWh i praktiken, använder man växelströmsstolparna, vilka inte kostar en miljon att installera kostar det istället 2:40/kWh.

Var du får 7kr/kWh från kan jag bara gissa - kan det vara med någon gammal nissan leaf eller dylikt, som inte tar emot full effekt utan bara står och ödar bort tiden vid snabbladdaren?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Maxfaster hur vet du vad det kostar att ladda på vår hembygds gård.

Finns ju fortfarande ingen täckning för investerings kostnaden i 2.40 Kr/Kwh
7kr/Kwh anges på prislistan vid ladd uttaget. Finns ju naturligtvis olika taxor hos olika aktörer.
Eon tex tar 3.95 kr/Kwh försnabbladdning under 50Kw vid laddtid över 45 minuter tillkommer en extra kö avgift 3kr/min
dessa siffror om man är elkund med laddkort hos Eon.
Icke kund hos Eon betalar 5.95 Kr/Kwh med extra kö avgift 3.40 kr/min efter 45 min .
Var du hittar att det är möjligt att ladda för 2.40 kr/Kwh under resa får du gärna berätta här
Ladda elbil | Läs all info om vårt laddkort & laddstationer - E.ON
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Maxfaster kalkyl i inlägg nr 32
Trefas 63A /5 stolpar ger en ladd effekt på 20Kw dvs 20 Kwh/h 2.40 kr/min ger 144 kr/h dela med 20 7.20 kr/Kwh
Ladda 120 Kwh med den taxan kostar alltså 860 kr
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Maxfaster kalkyl i inlägg nr 32
Trefas 63A /5 stolpar ger en ladd effekt på 20Kw dvs 20 Kwh/h 2.40 kr/min ger 144 kr/h dela med 20 7.20 kr/Kwh
Ladda 120 Kwh med den taxan kostar alltså 860 kr
På en trefas 63A anslutning kan man ansluta 4 (ev 5) st 11 kW laddare (trefas 16A). Flera, kanske 8-10 st om man har lastbalansering som drar ned strömmen när fler än 4 laddar samtidigt.
Elbilen som skulle kunna bli en husbil i mitt exempel (Citroën ë-Jumper) har ett batteri på 79 kWh.
Lär ta ca 8h att ladda den full med en 11kW destinationsladdare, alltså inga problem att hinna med under en övernattning.
Laddning med destinationsladdare kan ju kosta allt från 0 kr/kWh och upp mot 4-5 kr/KWh och säkert kan någon komma med värre skräckexempel. Jag räknade med 3 kr ovan. Då kostar det ca 240 kr att ladda Citroën ë-Jumper full så man kan köra 30 mil till (20-25 mil på vintern).

Exempel från verkligheten är ju exempelvis Göteborg Energis publika laddare, de kostar 2,50 /kWh, både för destinationsladdare (11/22 kW trefas växelström) och snabbladdare (50 kW likström). Finns 310 st i Göteborg just nu (destinations och snabbladdare) byggs ut raskt.
Snabbladdare är ju dock oftast dyrare, har sett uppgifter på allt från 2 kr upp till 9 kr per kWh, men 3-5 kr/kWh får man nog vara beredd på att hosta upp vid snabbladdning. Men en förbrukning på 2,5 kWh/ mil så blir det ju ändå billigare med el än med diesel även om man måste snabbladda då och då.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Nu är möjlighet att ladda en eldriven husbil lite annorlunda än laddning av elbil klass1 är inte helt övertygad om att ägare av campingar och ställ platser vill erbjuda några subventionerade ladd stolpar. Man väljer inte drivmedel utifrån enbart priset en viktig del är ju möjlighet att tanka och räckvidd som erhålles. Vi har tex en diesel driven värmare i husbilen helt överlägsen gasol på vintern hur löser man värmebehovet i en el husbil. Finns en massa fråge tecken om eldrift som inte är lösta tex defroster och kupe värme.
Jag är definitivt inte motståndare till elbilar men vi kan inte trolla med prestanda, med typ79 Kwh batteri blir en el husbil väldigt begränsad till
räckvidd och lastförmåga.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Märkliga beräkningar här, kors och tvärs! Att ladda på snabbladdaren vid Fagersta hembygdsgård kostar 2:40kr/minut och den ger 50kW som bäst. Snabbladdaren har minuttaxa för att man inte skall stå parkerad där och blockera den, eftersom det bara finns en, och själva maskinen (likriktare och laddregulator) är dyr.

Växelströmsstolparna bredvid är inte minuttaxa på, där betalar man 2:40kr/kWh. Är det subventionerat? Vet ej, men bolagen är fria att sätta vilka priser de vill, och inCharge (Vattenfall) som driver stolparna vid Fagersta hembygdsgård har valt 2:40.

När det gäller värmen vore det ju fantastiskt att kunna köra elvärme vid fricamping. De flesta elbilarna har värmepump, så man kan gissa att 25kWh batteri motsvarar en flaska gasol eller 10L diesel till en dieselvärmare. Om det inte är 20 minusgrader eller mer, förstås, då är ju eldning av bränslen oslagbart, men för egen del så stannar jag hemma om det är så kallt. Är inget skönt att åka skidor när det är kallare än -10.

När det gäller batteristorleken får man nog räkna med att en husbil skall ha lite mer än 79kWh batteri, men till nöds skulle det ju fungera. Stort batteri = ladda mer sällan, fast längre, litet batteri, stanna oftare men inte så länge varje gång. Nu har ju vanliga personbilar (ID.3, Model 3, Volvo XC40) runt 80kWh batterier så kanske man får kosta på sig ett lite större i en husbil?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Som vanligt ligger transportbilarna 5+ år efter personbilarna tekniskt. e-sprinter, Vivaro m.fl kan man nog jämföra med bilarna från 2013-2014 som hade pyttebatterier, t.ex. Nissan leaf, Renault Zoe, e-Golf m.fl som alla hade runt 20kWh batterier. Lite kul är att Nissan leaf, som tekniskt är nästan samma bil 2020 som det var 2012 har nästan tredubblat batteriets kapacitet, från 19kWh netto till 56kWh netto utan att batteriet blivit större.

Nästa generation av sprinter kommer med all säkerhet kunna köpas med mycket större batteri, det ökar användningsområdet markant. e-Viton har redan 100kWh batteri som option. Och 800kg lastvikt med det batteriet.

 
Toppen