Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Är 3500kg en naturlag?Vad intressant att det plötsligt inte verkar finnas någon koppling mellan fordonets vikt, säkerhet och behövd kompetens längre. Och jag som trodde vi hade vikt och körkortsklasser av just den anledningen.
Kanske bilar som inte drivs av fossilt bränsle är både lättare att köra och mjukare att krocka med än andra bilar trots den klart högre vikten ?![]()
Det var väl inte så mycket en höjning av vikten rent generellt jag menade. Den kan säkert vara rimlig då tekniken och säkerheten absolut blivit bättre.Är 3500kg en naturlag?
Det har väll hänt en hel del med fordonen sen 3500kg sattes som bättre bromsar, lättare styrning, olika hjälpmedel, ABS, antisladd, citysafe, dödavinkelvarnare mm mm mm...
Antingen så är väl en höjning okey, eller så får man inte ändra någon gräns på något om man skall hårdra det.
För min del... helt okey, särskilt som körkortsproven är så mycket högre i dag.
Om det skulle ändras för något fordon, el eller diesel/bensin eller båda, skulle det ganska snart bli samma diskussioner om överlast vi bara flyttar upp gränsen, personligen förstår jag inte gränsen med körkortet före -96, dom som tog körkort innan är dom mycket duktigare/förståndigare, ja jag känner till varför men förstår inte