• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elhiss och backspegeljustering ur funktion

J

jannecarina

Guest
Jag har en (Fiat Ducato) 2014 Carthago chic c-line som elhissen i förardörren samt backspegel justering bara la av .Jag har mätt om det finns spänning fram , kollat kablar i dörren och säkring som sitter vänster om ratten och alla är hela. Någon som råkar ut för detta eller som vet var man kan kan få tag i ett kopplingsschema eller vet vad som kan vara fel?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Jag har en (Fiat Ducato) 2014 Carthago chic c-line som elhissen i förardörren samt backspegel justering bara la av .Jag har mätt om det finns spänning fram , kollat kablar i dörren och säkring som sitter vänster om ratten och alla är hela. Någon som råkar ut för detta eller som vet var man kan kan få tag i ett kopplingsschema eller vet vad som kan vara fel?
Kan vara dålig jordförbindelse.
 
J

jannecarina

Guest
Tack :) Men säkringsboxarna ser inte ut så på min bil . Har kollat alla säkringar både inne till vänster om ratten och boxen i motor rummet .
Hittade ett relä till fönsterhissen vid säkringsboxen inne i bilen och verkar som att manöverspänningen inte kommer fram till relät när man
vrider på startnyckeln .
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har kollat fuse-box ducato 2014-2018 Där är det samma säkring F47 till vänster sida F48 till höger sida Tror inte reläet har något med hissen att göra . Lita inte på att säkringen är hel trots det ser ut så.Mät om ström finns där Byt säkring på F47 . Funkar vänstersidan ? Ta bort säkringen på F48 ock kolla fönsterhissen o backspegeln på den sidan om säkringen är till både ock
Leffe
 
J

jannecarina

Guest
Har kollat fuse-box ducato 2014-2018 Där är det samma säkring F47 till vänster sida F48 till höger sida Tror inte reläet har något med hissen att göra . Lita inte på att säkringen är hel trots det ser ut så.Mät om ström finns där Byt säkring på F47 . Funkar vänstersidan ? Ta bort säkringen på F48 ock kolla fönsterhissen o backspegeln på den sidan om säkringen är till både ock
Leffe
Har kollat fuse-box ducato 2014-2018 Där är det samma säkring F47 till vänster sida F48 till höger sida Tror inte reläet har något med hissen att göra . Lita inte på att säkringen är hel trots det ser ut så.Mät om ström finns där Byt säkring på F47 . Funkar vänstersidan ? Ta bort säkringen på F48 ock kolla fönsterhissen o backspegeln på den sidan om säkringen är till både ock
Leffe
Hittade relät till fönsterhissen sitter under säkringarna till vän
Har kollat fuse-box ducato 2014-2018 Där är det samma säkring F47 till vänster sida F48 till höger sida Tror inte reläet har något med hissen att göra . Lita inte på att säkringen är hel trots det ser ut så.Mät om ström finns där Byt säkring på F47 . Funkar vänstersidan ? Ta bort säkringen på F48 ock kolla fönsterhissen o backspegeln på den sidan om säkringen är till både ock
Leffe
Jag har hittat reläet som sitter under fuse-boxen till vänster om ratten och får ingen manöverspänning till reläet när jag vrider på tändningslåset. Elhissen går igång när jag tar bort locket på reläet och trycker på kontakten . Kan vara en manöver säkring någonstans ? Jag har kollat alla säkringar i båda säkringsboxarna.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
kolla f45 Finns bara tre till högersidan 45 -47 -49 Skall ge dig ett tips ! Ring verkmästarn Jesper på bilverkstan hos Bengt i Örkelljunga han kan kanske ge dig någon ledtråd . har fått många bra tips av honom 0435-55500
Det ända jag kan tänka mig mer är ett kabelbrott i manöverpanelen i dörren
Leffe
 
Senast ändrad:
J

jannecarina

Guest
kolla f45 Finns bara tre till högersidan 45 -47 -49 Skall ge dig ett tips ! Ring verkmästarn Jesper på bilverkstan hos Bengt i Örkelljunga han kan kanske ge dig någon ledtråd . har fått många bra tips av honom 0435-55500
Det ända jag kan tänka mig mer är ett kabelbrott i manöverpanelen i dörren
Leffe
Inget kabelbrott i dörren .kan köra elhissen från reläet ,finns ingen manöverspänning till reläet . Ska ringa till Örkelljunga . Tack :)
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Kan det vara så att det sitter en spärr till reläet om dörren står öppen så att inte hissen fungerar Prova att stäng dörren o testa ev med motorn på. Min hustru sa att en gång var jag förvånad att jag kunde köra upp rutan som var nere när vi stod i färgekö i trelleborg utan att vrida om startnyckeln men sen provade att köra ner den men då var det stopp
Knapp typ den som tänder o släcker innerbelysningen när dörren öppnas o stängs som fastnat inne
 
Senast ändrad:
Toppen