• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfel!

L

Lelle_22

Guest
Problem!

Bürtsner ti640 Fiat -05:a. Schaudt EBL 99.

Idag började vi förbereda/lasta husbilen för semester med början med Simlångsdalsträffen. Har senast kört bilen för 10 dagar sedan.

När jag slog på bodelens 12-voltsbrytare får jag en varningssignal och ser att bobatteriet är i det närmaste tomt. Kopplar in 230 V och laddströmen visar 14 V.


Sedan kommer det kluriga. Gråvattentanken är garanterat tom. Ändå indikerar mätaren 3/4 tank.

Kan batteriets status och tankmätarens felvisning ha något samband? Kortslutning i givaren eller nåt?

Hur avhjälper man detta? Jag vet ju inte ens var gråvattenkablaget är draget. Hur kommer man år givaren?
Om jag hittar det, kan man koppla ur det utan att det uppstår andra skador?

Kan leva med att inte veta nivån i gråvattentanken.

Lelle_22
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Elfel!

Hej Lelle_22

Grunnade på en sak, om bilen står på underhållsladdning och Tor dundrar med blixtar i himlen kan det påverka tror du:confused:

Gurra
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Elfel!

Jag tror inte det åskat i Kungälv idag.

Jag har inte haft underhållsladdningen inkopplad förrän jag upptäckte det tomma batteriet.

Lelle_22
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Elfel!

testa att göra rent polerna på både bodels och bilbatteriet smörj in.
Detta blir första steget, surt men nödvändigt :)
Var samtliga poler åtdragna :confused:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Lelle_22

Guest
Sv: Elfel!

Har sprutat 5-56 på polerna. Får kolla ytterligare när det ljusnar.

Jag har läst i en del inlägg att man rekommenderar att "starta om" datorn.
Kan detta vara nåt?

Lelle_22
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Elfel!

För att veta nivån i media vatten, etc finns olika lösningar typ flottör, men generellt sett omvandlas det från analog (rörelse) till digital (visning) på displayen. Tycker att det är osannolikt att två oberoende mätningar skulle vara felorsak. I en av tankarna vi har så är nivåsystemet grundat på 3 mätstavar som indikerar olika nivåer. Når nivån (eller inte) på dom olika längderna, ges information till display. Vanligt fel är att dom slammar igen, rengöra utanpå brukar räcka. Finns inte dom här stavarna som givare, så kolla vad som används istället, en bra felsökare är att se om alla nivåerna fungerar genom att fylla/tömma vatten, om nivån är lika oavsett mängd kan det vara spänningsproblem.

Lycka till
Marita (mha Micke)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Elfel!

Är det inte så att man måste koppla in tankmätaren genom att trycka på en knapp. I så fall ligger det ju ingen spänning på tankmätaren och den kan inte ladda ur batteriet.

Det finns ett antal förbrukare som har spänning även om 12 Volten är avstängd. En sådan är belysningen vid ingången och en annan är elektriskt fotsteg om man har det. En 10 W lammpa laddar ur batteriet med 19 Ah per dygn och det skulle kunna vara en förklaring om den av misstag varit tänd. Att tankmätaren visar fel kan ju bero på att dess sensor är smutsig som Marita skriver.

Birger
 
Toppen