• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elfel

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har drabbats av ett mystiskt akut elfel på husbilsresan och typiskt det är helg också.

Får inte längre någon ström i bodelen. Inget fungerar. Jag har gått igenom varje säkring jag kan komma på, men alla verkar hela och har till och med bytt ut några för säkerhets skull.

När bilen är igång fungerar dock allt igen, men bodelsbatteriet tar inte emot laddning längre. SBL litium som är på 73%. Fort jag stänger av dör bodelen igen.

I displayen får jag också en felkod: E01 en kort stund. Vad jag kan utläsa i instruktionsboken är: Den seriella kabeln är felaktigt ansluten. Vad betyder detta om någon mer råkat ut för det. Vad är det för kabel den hänvisar till?

Tack för all hjälp jag kan få!

/Mvh

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har drabbats av ett mystiskt akut elfel på husbilsresan och typiskt det är helg också.

Får inte längre någon ström i bodelen. Inget fungerar. Jag har gått igenom varje säkring jag kan komma på, men alla verkar hela och har till och med bytt ut några för säkerhets skull.

När bilen är igång fungerar dock allt igen, men bodelsbatteriet tar inte emot laddning längre. SBL litium som är på 73%. Fort jag stänger av dör bodelen igen.

I displayen får jag också en felkod: E01 en kort stund. Vad jag kan utläsa i instruktionsboken är: Den seriella kabeln är felaktigt ansluten. Vad betyder detta om någon mer råkat ut för det. Vad är det för kabel den hänvisar till?

/Mvh
Bilmodell? vad är spänningen på bodelsbatteriet?

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025
Oj, det var snabbt ☺️

Fiat Ducato 2023. Modell Adria Compact DL. Bifogar skärmbild på batteriet som det såg ut tidigare. Ingen ändring nu.

Bilagor

• 1000052655.jpg
    1000052655.jpg
    352,5 KB · Visningar: 38

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Du behöver kolla med en enkel spänningsprovare eller mäta med multimeter för att hitta ett sådant fel. SBL appen hämtar ju sin info från batteriets BMS och den är intern i batteriet, så den kan visa att cellerna totalt har 13,35V som din gör men det kan vara 0V när du mäter över polerna. När du mäter över polerna så är första mätning mellan + och - polen, visar den ok så är batteriet ok, nästa blir då att mäta mellan en annan jordpunkt, chassiet eller en - plint och + polen eftersom det kan vara - sidan som krånglar likväl som + och på - sitter (oftast) inga säkringar.
Börja alltså med att se om det finns spänning på polerna. Finns det då spänning mellan chassiet och + polen är nästa steg efter första säkringen, sedan gäller det att följa kabeln vidare mot EBL och söka kopplingpunkter eller skarvar längs vägen dit och mäta i var och en. (Detta gör du givetvis med motorn avstängd.)
Att mäta med en spänningsprovare eller glödlampa eller liknande är i detta läget bättre än att mäta med en multimerer eftersom den senare inte lägger någon last på kretsen och kan visa att det finns spänning även om någon koppling/anslutning är så dålig att den inte släpper igenom spänning när en riktig last ligger på.

Hälsningar
Peter

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025
Du behöver kolla med en enkel spänningsprovare eller mäta med multimeter för att hitta ett sådant fel. SBL appen hämtar ju sin info från batteriets BMS och den är intern i batteriet, så den kan visa att cellerna totalt har 13,35V som din gör men det kan vara 0V när du mäter över polerna. När du mäter över polerna så är första mätning mellan + och - polen, visar den ok så är batteriet ok, nästa blir då att mäta mellan en annan jordpunkt, chassiet eller en - plint och + polen eftersom det kan vara - sidan som krånglar likväl som + och på - sitter (oftast) inga säkringar.
Börja alltså med att se om det finns spänning på polerna. Finns det då spänning mellan chassiet och + polen är nästa steg efter första säkringen, sedan gäller det att följa kabeln vidare mot EBL och söka kopplingpunkter eller skarvar längs vägen dit och mäta i var och en. (Detta gör du givetvis med motorn avstängd.)
Att mäta med en spänningsprovare eller glödlampa eller liknande är i detta läget bättre än att mäta med en multimerer eftersom den senare inte lägger någon last på kretsen och kan visa att det finns spänning även om någon koppling/anslutning är så dålig att den inte släpper igenom spänning när en riktig last ligger på.

Hälsningar
Peter
Hej Peter,

Tack för utförligt svar!
Tyvärr har jag ingen möjlighet att utföra denna kontrollen och har heller ingen kunskap om vad jag i så fall behöver göra. Om det inte är en "enkel" fix så stannar min vetskap om elektronik och kablar ganska fort. Jag bara hoppas att saker och ting fungerar även om jag vet att allt kan hända.
Tar mig till ett ställe dom förhoppningsvis kan hjälpa mig på måndag.

/Mvh Daniel

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Att ha en multimeter i en husbil är ett "måste" och därmed såklart viktigt att veta hur den används. Många enkla "fel" kan hittas med en multimeter. Troligen så även med det problem som "Titanium" beskriver. Jag föredrar en med tång (för strömmätning) men som även har kablar för spänningsmätning.

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025
Att ha en multimeter i en husbil är ett "måste" och därmed såklart viktigt att veta hur den används. Många enkla "fel" kan hittas med en multimeter. Troligen så även med det problem som "Titanium" beskriver. Jag föredrar en med tång (för strömmätning) men som även har kablar för spänningsmätning.
Hej Seppo,

Förstår detta, men som sagt om jag ändå hittar var felet är med en multimeter så kanske kablar, relä, kontakt eller något annat behöver bytas. Har bara en uppsjö säkringar med mig. Som sagt allt kan hända och kan inte ha med allt för allt. Tack för påpekan ändå och ska tänka på saken och uppdatera kunskapen om detta fel hittas på ett "enkelt" sätt som jag själv kunde hittat och löst på plats.

/Mvh

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag tycker det låter som BMS i ditt bodelsbatteri har stängt av laddning och urladdning. Har du några fler sidor i appen för batteriet som visar hur tillståndet är på de brytare som styr laddning o urladdning? Man brukar även kunna slå av och på dessa brytare via appen.

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025
Jag tycker det låter som BMS i ditt bodelsbatteri har stängt av laddning och urladdning. Har du några fler sidor i appen för batteriet som visar hur tillståndet är på de brytare som styr laddning o urladdning? Man brukar även kunna slå av och på dessa brytare via appen.
Hej Håkan,

Nej, finns inga valmöjligheter i appen förutom att se hur det ligger till.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025

/Mvh
När jag googlade på felkoden så kom det förslag på orsak och lösning.

Jag hade fokuserat på felkoden.

Kan det vara så att batteriet återhämtar sig efter att ha varit helt urladdat eller väldigt lågt?
Eller har du tagit ut stor effekt så att bms kopplat från?
BMS kan uppföra sig så för att skydda batteriet vid återhämtning.
Det har hänt mig ett flertal gånger.
Om det skulle vara så kommer bms och batteriet att återställa sig självt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall bms'et har stängt för urladdning så ska det gå att återställa genom att ansluta en 12V-källa på polerna.

Titanium

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
18183
Medlemskap
2025

Kan det vara så att batteriet återhämtar sig efter att ha varit helt urladdat eller väldigt lågt?

Hej, Globetrotter

Vet ej hur detta batteriet ska bete sig egentligen när sånt här inträffar om det är det som spökar.

Jag har nu hamnat på en camping där jag kopplat in nätström. Allt fungerar i bodelen, men batteriet tar inte emot laddning den vägen heller.

Har BMS slagit ifrån troligen? Ser att PeterK svarat med tips, men hur går man till väga med detta? Aldrig gjort så har ingen aning om vad som behövs.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Ifall bms'et har stängt för urladdning så ska det gå att återställa genom att ansluta en 12V-källa på polerna.
Det borde bli 12V på polerna när generatorn laddar för då finns det ju ström i bodelen.
Det är av största intresse att veta om någon kommit in i BMS på dessa batterier?
Jag har förutom SBL appen en app som heter Powerbely, den ger mer detaljerad info men jag hittar ingen möjlighet att nå BMS i den heller.

Hälsningar
Peter

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Om vi backar bandet lite.
Har ni gjort något annorlunda eller har något inträffat innan problemet uppstod?
Har polkontakter riktigt med kontakt?

Toppen