• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elfel

ulbe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Lund
HBK-Nr
26370
Medlemskap
2026
Hej (mitt första inlägg)

Jag har följande problem med min Husbil Fiat Ducato -- Eura Mobil 2005

Bilen går att starta men bara om Laddströmmen är inkopplad (bilen är ansluten till 230V) samt att laddaren är påslagen

I detta läget kan jag starta bilen men den stannar efter ca 30sek. Allting på Instrumentpanelen blinkar
Jag kan inte tända ljus – då stannar bilen direkt

Jag har full spänning på Start batteri och på Husdelsbatteri. Generatorn laddar som den ska, det är full effekt på Startmotorn

När jag mäter spänningen i tex. Spänningsuttaget på instrumentpanelen så har jag bara ca 7V där. Om jag matar spänning (12V) in i Spänningsuttaget kan jag köra bilen utan att Laddsladden är ansluten men skulle jag belasta elen med tex tända ljuset, fläkten …så att spänningen sjunker under ca 9V – då stannar bilen

Någon som har haft liknande problem ? Förslag på lösningar ?
 
Huvudsäkringen vid batteriet?
Du får antagligen spänning bakvägen via laddare eller någon annan väg.
 
Låter som jordfel. Mät spänning mellan batteri minus och chassie.,kan vara 0,1-0,2 V. Är det högt värde saknas bra förbindelse mellan batteri- och chassie. Jordfläta av eller har dålig kontakt.
 
Jag har mätt säkringarna men för säkerhetsskull så ska jag göra det en gång till
 
En løs jordkabel kontakt kan være synderen. Var på tidligere modeller en kontakt nede på torpedoveggen som korroderte og ga dette resultatet, men jeg trodde den ble endret ved 2001 facelift utgaven sammen med JTD motoren. Men det er mulig at endringen ikke kom før 2006 redesign og Multijet. Måling av spenninger kan bekrefte problemet, men ikke uten videre avkrefte det.
Jordingen må sjekkes både mot chassi og motor, en forskjell i jordpotensial vil garantert føre til problemer.
 
Takk for bekreftelsen :D på de jeg fant denne feilen på var det en kontaktkrans som var festet til torpedoveggen med en skrue. Rust mellom kransen og veggen var synderen, av med kransen pusse ren og feste fungerer for flere år.
 
Det är näst intill omöjligt att tala om vad felet är på Din bil, via mail.
Om Du provat med extra jordning och inte det hjälper så är det bara en verkstad med mätinstrument
som kan felsöka.
 
Tillbaka
Toppen