• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfel på toalettfläkten

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
I vår Adria S670SL 2009 har vi Thetfords egna "avgasfläkt" för toaletten. Den är ju lite berömd för sin rätt kassa kvalité.
Vår fläkt har aldrig gått tror jag. Lampan som visar att fläkten går lyser men den är i så fall världens tystaste vilket den inte heller är berömd för. Nåväl efter vissa funderingar & läsningar här & på andra forum gjorde en resa ut till husbilen för en koll. Längst inne bakom kassetten hittade jag en säkring. I en helt öppen säkringshållare. Drog ut säkringen & blev inte så förvånad över hur den såg ut. Totalt tvärgrå ben på säkringen (vanlig flatstift). Tog hem den för att "pipa den" för att se om den ev var trasig trots att den såg hel ut. Det var så tjockt med ärg på benen & även på topp-hålen där man också kan mäta. Inte ett liv. Stålull hjälpte inte alls. Men vanligt sandpapper gjorde susen & det visar sig att den var hel.
Hur smart är det med sådan säkringshållare i sådant utrymme tro? Det är ju en "vinterbil" så då lär det bli en del fukt inne i kassettutrymmet vilket lär ge problem. Nu har jag köpt en ny kapslad hållare & ska byta ut den gamla trötta. Den lär ju inte vara helt fräsch inuti den heller...
Återkommer då jag väl bytt & testkört igen...
 
Toppen