• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elfel Knaus 600ti 2007

Mohlen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
Hej
Jag har ett problem med min ytterbelysning och dess elförsörjning.

När jag slår på brytaren glöder lampan litegrann, vid mätning har jag 13V utan lampa i sockeln, sätter jag i lampan går det ner till 7v och lampan endast glöder.
Jag får alltså ett spänningsfall om jag har belastning i kretsen, en LED list lyser inte alls om jag kopplar in den men det blir samma spänningsfall.
Har också problem med att nivågivaren för gråvattentanken inte fungerar alls, den markerar nästan tomt hela tiden.

Nån som har ell elschema för detta?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur mäter du? Rakt över lampan? I så fall vetr du inte om spänningsfallet är på plus eller jordsidan!
Ett sätt att skaffa sig tillförlitliga referenser är att ansluta en lång 2-polig sladd direkt på batteriet och ha tex en kopplingsplint i andra ändan och mäta från den till resp pol på lampan. ( detta har jag sett på You Tube, men ej tillämpat själv ännu!).
Det går naturligtvis lika bra att ansluta en enkelledare som man flyttar från plus till minuspol på batteriet!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur mäter du? Rakt över lampan? I så fall vetr du inte om spänningsfallet är på plus eller jordsidan!
Ett sätt att skaffa sig tillförlitliga referenser är att ansluta en lång 2-polig sladd direkt på batteriet och ha tex en kopplingsplint i andra ändan och mäta från den till resp pol på lampan. ( detta har jag sett på You Tube, men ej tillämpat själv ännu!).
Det går naturligtvis lika bra att ansluta en enkelledare som man flyttar från plus till minuspol på batteriet!
Det där är klockrent!
 

Mohlen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
Hur mäter du? Rakt över lampan? I så fall vetr du inte om spänningsfallet är på plus eller jordsidan!
Ett sätt att skaffa sig tillförlitliga referenser är att ansluta en lång 2-polig sladd direkt på batteriet och ha tex en kopplingsplint i andra ändan och mäta från den till resp pol på lampan. ( detta har jag sett på You Tube, men ej tillämpat själv ännu!).
Det går naturligtvis lika bra att ansluta en enkelledare som man flyttar från plus till minuspol på batteriet!
Ska testa, återkommer.
 

Mohlen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
Hej
Har just konstaterat att det troligtvis är ett relä på distributionskortet Calira BC2007KNA (VB 05) som strular, vid lätt knackning på relät så fungerar det utmärk med belysningen, dock så är det rena slumpgeneratorn så man vet inte om det tänds eller ej.

Nån som lagat en sådan tidigare? Var hittar man relä att löda om eller är det bättre att byta hela kortet?
 
Toppen