• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elfel i Estepona

Sörviken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Örebro
HBK-Nr
23559
Medlemskap
2024
Hej, Är det någon som kan ge mig tips var jag kan vända mig med ett elfel på husbilen då jag befinner mig utanför Estepona i Spanien? Har en Rapido Distinction I 165 Stängde av huvudströmbrytaren för en vecka sedan och får ej i gång den igen. Har prövat allt inklusive pratat med Tumbo husbilar men vi går bet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du menar brytaren för 12V, jag fick detta symptom på min Hymer så var det mitt elblock Schaudt 99 som lämnat in.
Vet dock inte vad det är för EBL i er Rapido.

Ifall det är 230V in så prova gärna med en annan yttre kabel.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, Är det någon som kan ge mig tips var jag kan vända mig med ett elfel på husbilen då jag befinner mig utanför Estepona i Spanien? Har en Rapido Distinction I 165 Stängde av huvudströmbrytaren för en vecka sedan och får ej i gång den igen. Har prövat allt inklusive pratat med Tumbo husbilar men vi går bet.
EBL 99 hade denna egenhet. Strömbrytaren är inge vidare bra. Endel har haft tur med att spraya rikligt med elektronikrengöring på strömbrytaren. Vänta till den avdunstat och sen slå på.

Sen har dom flesta EBLl en skyddskrets som slår av all el om batterispänning blir lägre än ca 11 volt. Prova gärna att ladda bodelsbatteriet med en lös laddare. Det kanske löser problemet och gör att EBL går att starta.
 
Senast ändrad:

Sörviken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Örebro
HBK-Nr
23559
Medlemskap
2024
Tack för svar, men strömbrytaren sitter ovanför bodörren som en panel så det är inte en mekanisk brytare. Jag har fulla batterier och alla säkringar är hela så jag tror det är fördelningsmodulen eller helt enkelt manöverpanelen som pajat, men då är man ju bet... Måste nog jaga en bilelektriker för närmaste Rapido återförsäljare finns i Ronda 3 timmar med bil, inget kul.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för svar, men strömbrytaren sitter ovanför bodörren som en panel så det är inte en mekanisk brytare. Jag har fulla batterier och alla säkringar är hela så jag tror det är fördelningsmodulen eller helt enkelt manöverpanelen som pajat, men då är man ju bet... Måste nog jaga en bilelektriker för närmaste Rapido återförsäljare finns i Ronda 3 timmar med bil, inget kul.
På själva ebl enheten sitter det en strömbrytare. Testa slå av och på där
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Regner med du har et CBE anlegg og er du heldig har du sikringsbrettet som har en SOS sikring som kan settes i så du får de mest viktige komponentene i elanlegget til å fungere. Vannpumpe, lys, varme, o.l. For tror nok det er panelet ditt som har lagt av og må byttes.
 

Sörviken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Örebro
HBK-Nr
23559
Medlemskap
2024
Hej Tor,
Du hade helt rätt,,, jag satte in en säkring i SOS uttaget och fick allt att fungera utanför manöverpanelen, det visar att det är den som är trasig och den får jag byta när jag kommer hem. Nu har jag alla funktioner och om jag vill bryta huvudströmmen under en tid så tar jag bara ur säkringen.
Problemet löst, Man tackar...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.830
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej Tor,
Du hade helt rätt,,, jag satte in en säkring i SOS uttaget och fick allt att fungera utanför manöverpanelen, det visar att det är den som är trasig och den får jag byta när jag kommer hem. Nu har jag alla funktioner och om jag vill bryta huvudströmmen under en tid så tar jag bara ur säkringen.
Problemet löst, Man tackar...
Vad bra tips du fick. Grattis till att dina saker funkar...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej Tor,
Du hade helt rätt,,, jag satte in en säkring i SOS uttaget och fick allt att fungera utanför manöverpanelen, det visar att det är den som är trasig och den får jag byta när jag kommer hem. Nu har jag alla funktioner och om jag vill bryta huvudströmmen under en tid så tar jag bara ur säkringen.
Problemet löst, Man tackar...
Flott det virket og da er det nok et CBE xx 380 panel. xx er noen bokstaver som angir hvilken bobilfabrikant panelets software i panelet er til. For regner med når du satt det på fikk du et velkomstbilde med Rapido logo?
Vet ikke prisen på det til Rapido, men hørt prisen til en del andre fabrikanter og 1000 lappene får bein å gå på. Så håper du har garanti/reklamasjon på det i Sverige. Hvis ikke er et tips å høre hva prisen er på det hos forhandler i Sverige og sjekke prisen i de landene du reiser gjennom tilbake til Sverige. Blir ikke forundret om du kan spare 1000 lapper.
Panelet kan bare tas rett ut og bytte stikker på baksiden. Gjort på et minutt og skifte + litt tid for evt. og kalibrere panelet til bobilmodellen og utstyret den har. Det gjøres med knappene på panelet.
Det er ikke mulig å måle noe da det er CAN Bus signaler på kablene og det trengs spesial instrumenter for diagnose. Noe få forhandlere har/kan, så skifte er ofte eneste form for feilsøking/represjon. Men ser ikke bort fra at en større forhandler på kontinentet har mer kompetanse/erfaring enn en liten forhandler i Norge eller Sverige? Er nok heller ikke lagervare hos mindre forhandlere og må nok bestilles hos de fleste forhandlere også på kontinentet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Vad är SOS uttag??
Det er på enkelte sikringsbrett/fordeligsbokser en ledig sikrings plass som man setter inn en sikring når bl.a. ikke kontrollpanelet virker.
Her er bilde fra CBE DS 470 HY fordelingsboks. Sikringsplass 4 er ledig for SOS sikring.
 

Bilagor

  • DS470.png
    DS470.png
    188,6 KB · Visningar: 87
Toppen