• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elförbrukning?

IngridO

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2026
Hej. Är det någon som har mätt hur mycket el enbart laddning av
batterier drar vintertid när allt är avstängt i bilen.
Jag har bilen stående i en ladugård och tänker fråga om jag kan
ha elen ansluten.

Sv: Elförbrukning?

Hej!
Det är ju inte fråga om någon större elförbrukning men den beror ju till en del på hur bilen är utrustad. Varför inte köpa en elenergimätare som sätts i eluttaget, då kommer man sanningen närmast?
Clas Ohlson har en som mäter redan vid 1 W, art nr 36-4444 och kostar 199 SEK.
MVH/Thomas E

Vi har elmätare på vår uppställningsplats.
Har alltid kabeln ansluten.
12V-brytaren off.
Har även haft modem/router + en IP-kamera igång
samt larmet.

20141109 till 20150404 = 90kwh

Bilagor

• 2015-04-04 13.44.43.jpg
    2015-04-04 13.44.43.jpg
    1,1 MB · Visningar: 24
  • 2014-11-09 15.30.35.jpg
    2014-11-09 15.30.35.jpg
    898,8 KB · Visningar: 20

Jag har underhållsladdning på och laddar 2 husbilbatterier och 2 startbatterier samt påslagen inverter.
Systemet drar ca 0,7 A

"Är det någon som har mätt hur mycket el enbart laddning av
batterier drar vintertid"

Det är så olika. Hur stor Batteribank? Typ av batterier? Typ av laddare? Larm? Elektronik i panelen? Etc.

Det finns bra svar i tidigare inlägg. Särskilt mätaren från Claes Ohlsson, den har jag alltid inkopplad i bilen. Underbart enkel o ger svar på: hur mycket ström drar jag just nu? Vad är spänningen? ( ofta 190 till 215 volt, aldrig 230 volt vintertid). Vad har månaden kostat?

En liten klen underhållsladdare på en mindre Batteribank kostar 0,5-1kr/dygn i energikostnad, hälsar Björn.

Någon som vet om det finns en ip-klassad mätare som man kan sätta i en stolpe/uttag utomhus?

Tillbaka
Toppen