• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförbrukning värmare

F

F.d. 30455

Guest
Hej,
Kort och förhoppningsvis enkel fråga för de som är elkunniga.
Jag har husbilen stående vid huset med el inkopplad för att kunna åka iväg när jag vill. Jag har färskvatten och även vatten i vv-beredaren så jag är mycket mån om att inte få problem med elförsörjningen så att det fryser.
Jag har Alde inkopplad på 2kw och låg temp (8 grader) vilket känns bra i kylan. Idag gick en huvudsäkring på huset, kanske bl.a. pga att jag även införskaffat ett utespa som kontinuerligt drar effekt och tillsammans med husbilen ligger vi kanske på gränsen när kylan drar neråt.
Min fundering,
Jag har satt temperaturen på 8 grader.
om jag sätter Aldevärmaren på 1kw istället för 2kw (eller 3kw) så kommer den väl inte att dra mer än 1kw (låter självklart). Jag vet inte om den klarar att värma upp husbilen helt då, men det får jag testa. När jag har 2kw (eller 3kw) inkopplat så borde den ju inte behöva jobba lika hårt men den kanske belastar med 2 kw (eller 3kw) ändå?
Hur fungerar det?
Tacksam för bra svar.
/Magnus
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elförbrukning värmare

Hej!
Om lag köper en husbil premiumline 6 mån med artic paket med allt vad det innebär och i det ingår Alde 3020 HE värme med 220 v och 12 v pump och som styrs från displayen och allt är monterat från fabrik Hymer är det då extra tillbehör .Tycker inte jag
Men det finns ju de som vet mer.
POOLSSON
---------------------------------
Tack för den spydiga passningen :confused:, rätt onödigt.
Om det är ett originaltillbehör i din extrautrustade vinter HYMER, så är det väl inte ett orginaltillbehör på ALDE pannan i allmänhet, och då kan det väl vara bra att alla andra som har en ALDE panna i sin bil inte tror att det sitter en extra 230V pump monterad i alla pannor när de kör med ström inkopplad.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Elförbrukning värmare

I stort sett alla komponenter i en husbil har en begränssad livslängd. Det är ungefär som att vrida på äggklockan, tick tack, den utmätta tiden. Ju längre tid prylen går, ju tidigare tar den slut. Därför gillar jag förslagen i den här tråden som går ut på att man använder en billig flyttbar elvärmare för underhållsvärme under vintern. Det finns dock en liten aspekt att ta hänsyn till och det är att alla prylar bör användas då och då, för långa upphållstider är inte heller optimalt med tanke på lång livstid.

Jag har en bekant som har en husvagnsskrot och hans åsikt är att även Alde pannan åldras, dvs. själva elslingorna i värmepatronen. Jag köpte av honom en Alde elpatron för min Arca (en 1 + 1Kw) och hans råd var att koppla den så att du kan växla mellan patronerna, vilken som går först, så att de slits jämnt. Vilka tidsrymder det handlar om vet jag inte, i min ägo kanske kring 20 år, så frågan får lite akademisk karaktär..

Vilken värmekälla, kontinuerlig drift eller inte beror också på ens ekonomiska sinne och om man vill ha sin bil "stand by" läge hela tiden, ready to go. Eller om man vet att den skall stå hela vintern och är därför tömt på vatten etc.
Sådana här trådar brukar får lite evangelisk karaktär där man vill spika konsus för en rätt åsikt. Snarare är det så att det finns en rätt åsikt för var och en av oss. Det mest givande här är att se andras sätt att tackla olika frågeställningar och eventuellt få själv nya perspektiv och tips. För även jag i min perfekta värld blir kanska ofta förvånad över nyttiga tips från forumet, ofta från totalt oväntat håll.....
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning värmare

Hej.
Vi är nya HB ägare och har funderingar kring Alde 3020. Där vi bor Mora, är det vinter och då menar jag -20 och neråt. Jag trodde att värmaren skulle kunna hålla någotsånär värme på 220V men vad jag nu förstår så räcker inte effekten utan man måste alltid köra Gasol. Är detta riktigt och var har ni andra för erfarenhet av alde 3020 och el. Skall nämna också att vid ca -20 så ger värmaren endast ca 3 gr på 2Kw, -7 ca 8 gr. Känns detta rimligt?

Tar en fråga till samtidigt, Fiat 150hk är helt omöjlig att få någon motorvärme på i låga temp, trotts skiva för grillen och uppvärmd motor från Gasol och värmeväxlare. Kan hända att det skulle komma värme om jag körde gasol hela tiden men då överväger jag Webasto i stället.

Tacksam för svar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Så här har vi svarat ett antal gånger tidigare när liknande problem dykt upp här på forumet, och vi gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare

Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Elpatronen räcker inte långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning värmare

Tack för svaret. Har förstått att det inte räcker med El utan det är Gasol som gäller. Är bara att bita ihop och köpa Gasol...

Antar att det är samma sak med vårt problem med kall motor, det behövs extra värmare om man skall köra under vintern, det får bli en Webasto.

Stor tack

Åke & Rose Marie
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Lite skämtsamt, men ändå sant:
Ju fortare du kör och ju högre luftmotstånd - inget behov av extra värme på vintern...

Jag har treliters och stor bil som drar ca 1,4 l/mil. Min funkar ialla fall ner till -15 utan problem, bara man kör på...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Elförbrukning värmare

Antar att det är samma sak med vårt problem med kall motor, det behövs extra värmare om man skall köra under vintern, det får bli en Webasto.

Stor tack

Åke & Rose Marie

Helt rätt, att växla över värmen från motorn till bodelens värmesystem är meningslöst.
Den värme man får från Fiats 150 motor, när det är kallt ute, behöves bättre i kupens värmesystem.
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Elförbrukning värmare

Tack för svaren. Vi var nog optimistiska i början. Nu med några minusgrader är det inga problem. Vi har beställt en webasto värmare så hoppas vi det blir bra. Är van med detta på några Nissan pickuper vi haft.
Ja det kan vara av intresse o se vad som händer med 3kw. I Mora står en liknande hb med 3kw där värmen går upp runt 10-12 gr så det är som ni säger, glöm el, det är ett kompliment värme från gasol gäller. Laddat nu med två 11kg Tubber o nya Truma filter så nu laddar vi för en vintervecka.
Hälsningar
Åke o Rose Marie
 
Toppen