• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Element frostvakt

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Hej jag undrar om det kan va något att ha.
Jag såg jula har ett litet. Min husbil står ute hela vintern.
Tänkte bara ha några plusgrader eller om det bara
tar massa ström? ?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Element frostvakt

Men värme kan väl inte förhindra mögel, tvärtom, desto varmare desto fuktigare.
Det är väl ventilation man vill uppnå (?), husbilen fryser väl inte, eller?, ifall mössen nu har nån annan värmestuga.

Då verkstaden värms upp när vi är där och arbetar, har jag värme i bilen för att slippa för stora temperatursvängningar, vilket kan förorsaka kondens och därmed mögel.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Element frostvakt

Håller med åke, varför krångla till det. Vi använder husbilen varannan vecka under vintern, kallställer däremellan. Bara att öppna kranarna och släppa ut vattnet och slå av värmen. Klart!

Gjort så i 10 år nu och enda problemet på Concorden en gång då glaset till grovfiltret i vattensystemet sprack, men med tanke på 10 år och 15-20 kallställningar per år så ....

I båten tömmer jag också bara ur vattnet och låter dynor etc. vara kvar hela vintern. Varför ta hem dynorna och lämna kvar gardinerna?

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Element frostvakt

Om man har vattenlås i avloppen (vilket Herran förbjude) eller dåligt fall på avloppsslangarna så är det nog bra med en skvätt sprit i avloppen. För aromens skull har jag rekommenderat gammal Cognac eller till nöds single malt, men spolarvätska fungerar lika bra som frostskydd.

aake
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Värme i bilen när man har den stående ute är riskfyllt, har man inte mycket god ventilation får man lätt kondens vid köldbryggor inne i bilen. Det riskerar att ackumulera ganska stora mänder vatten under en vinter som kan rinna in på oönskade ställen. Använder själv sorptionsavfuktare som får gå någon timme per dygn. Och, vid vinteravställningen häller jag spit/klorin i avloppen + någon dl klorin i vattentanken när den nästan är tom, öppnar sen alla kranar så jag får det i slangar etc innan jag tömmer ur vattnet. Har renar slangar och drickbart vatten på sommaren, men det kanske jag haft i alla fall inte vet jag.
gert
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Håller med åke, varför krångla till det. Vi använder husbilen varannan vecka under vintern, kallställer däremellan. Bara att öppna kranarna och släppa ut vattnet och slå av värmen. Klart!

Gjort så i 10 år nu och enda problemet på Concorden en gång då glaset till grovfiltret i vattensystemet sprack, men med tanke på 10 år och 15-20 kallställningar per år så ....

I båten tömmer jag också bara ur vattnet och låter dynor etc. vara kvar hela vintern. Varför ta hem dynorna och lämna kvar gardinerna?

Anders

Hej
Jag har en concorde av samma typ som du hade tror jag. Var sitter det grovfiltret? Har tömt trycktank, pump och kranar men inte sett något grovfilter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Om man har vattenlås i avloppen (vilket Herran förbjude) eller dåligt fall på avloppsslangarna så är det nog bra med en skvätt sprit i avloppen. För aromens skull har jag rekommenderat gammal Cognac eller till nöds single malt, men spolarvätska fungerar lika bra som frostskydd.

aake

Är det inte en risk att alkon dunstar bort före vattnet?
Kan en skvätt glykol funka istället ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

satt alldeles bredvid aldepannan när man öppnade lilla sidoluckan vänster bak på min credo a825

Stort tack för infon. Skall titta imorgon. Min heter RSM910 var det samma bil som du hade?
Det finns nog inte så många. Concorde byggde 50st och det kom nog inte så många till sverige. Det var en jubileumsmodel med cruiserkaross på credochassi så den är ju rätt stadigt byggd.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Element frostvakt

Stort tack för infon. Skall titta imorgon. Min heter RSM910 var det samma bil som du hade?
Det finns nog inte så många. Concorde byggde 50st och det kom nog inte så många till sverige. Det var en jubileumsmodel med cruiserkaross på credochassi så den är ju rätt stadigt byggd.

min hade axl-någonting.. Lät man pumpen gå lite efter tanktömning så tömdes filtret alternativt man lättade på det genomskinliga locket.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Element frostvakt

Är det inte en risk att alkon dunstar bort före vattnet?
Kan en skvätt glykol funka istället ?

Glykol fyller säkert funktionen, men det är så pass giftigt att jag inte vill tömma ut sådant hemma på gården. En skvätt alkohol har funkat bra för mina bilar i flera decennier.

aake
 
Toppen