• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Element frostvakt

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Hej jag undrar om det kan va något att ha.
Jag såg jula har ett litet. Min husbil står ute hela vintern.
Tänkte bara ha några plusgrader eller om det bara
tar massa ström? ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Jag gör detta och håller några plusgrader i bilen med hjälp av en bra och tyst norsk termostatstyrd värmefläkt. Jag har mätt elförbrukningen under de vintrar vi har här på västkusten. Jag förbrukar ca 2000kwt per vinter så det kostar en slant. När det är riktigt kallt och blåsigt måste du ha 10amp säkring för då blåser fläkten i 2000w läget.
Mina siffror kommer från stora integrerade bilar med allt fördraget. Nu har jag en concorde alkovbil med mycket bättre isolering och mellanvägg mot hytten som är stängd. Jag hoppas på lägre förbrukning i år. Till våren vet jag:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Element frostvakt

Jag har det nog väldigt bra, jag har vår bil i ena hörnet av verkstaden. Jag har en frostvakt på 300W, som står på hela vintern, för att slippa mögel och annat otrevligt. "Mössen ska inte behöva frysa". Jag tittar till bilen, säkert två gånger i veckan. Verkstaden är inte alltid uppvärmd, därav frostvakten.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Element frostvakt

Vi har nu våran första Husbil med ALDE värme:)
Vi har även tänkt att låta den övervintra på hustomten och så här har jag tänkt det hela;
Inga batterier bortkopplade, tömt vattensystemet genom att öppna kranar och den gula flärpen längst ner på värmepannan, sen så har jag satt den på 220V anslutning med värmenratten inställd på lägsta läget. Alltså vi har den elektroniska panelen utbytt till den äldre panelen utan elektronik (såg det på bilens utrustningslista och det kostade nästan 2000kr för första ägaren att få det gjort:oops:)

Inga dynor bortplockade , så det enda som är gjort är 220V samt lägsta värme:rolleyes:

Vad tror ni?
Jag kommer självklart att kolla så att tempen i bilen kommer att ligga över nollan hela vintern!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Jag har det nog väldigt bra, jag har vår bil i ena hörnet av verkstaden. Jag har en frostvakt på 300W, som står på hela vintern, för att slippa mögel och annat otrevligt. "Mössen ska inte behöva frysa". Jag tittar till bilen, säkert två gånger i veckan. Verkstaden är inte alltid uppvärmd, därav frostvakten.

Men värme kan väl inte förhindra mögel, tvärtom, desto varmare desto fuktigare.
Det är väl ventilation man vill uppnå (?), husbilen fryser väl inte, eller?, ifall mössen nu har nån annan värmestuga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Element frostvakt

Med något kortare undantag så har jag kallställt husbilen under vintrarna i alla år om jag inte räknat med att använda den inom de närmaste dagarna, men även då har jag haft för vana att tömma vatten och värme med tanke på risken för strömavbrott. Detta trots att vi använder bilen flitigt under vintrarna!

Jag har inte sett några nackdelar med denna rutin, annat än att det tar lite tid att få bilen uppvärmd igen. Åtgärderna blir snabbt en vana och går snabbt att genomföra.

Fördelarna är att jag på dessa 35 år sparat massor av el och att jag sluppit gnagare i bilarna. Men vår senaste bil är absolut gnagarsäker och så rejält isolerad (47mm pu-skum runt om, även i mellanvägg och dörr till förarhuset) att jag är frestad att lämna varmt i situationer där jag räknar med att använda bilen på nytt inom den närmaste veckan, den klarar att hålla full boendekomfort med 1 kW elpatron vid en utetemperatur på 10 minusgrader, vilket ingen tidigare bil har gjort. Men när det är riktigt kallt kommer jag att kallställa även vid kortare uppehåll, inte ens kråkorna har glädje av att husbilen står uppvärmd när vi har 30 minusgrader.

Även om jag hade råd så skulle det kännas lite fånigt att slösa elenergi på att värma upp en tom bil när vi samtidigt genom en rad åtgärder har lyckats mer än halvera elförbrukningen i vårt hus.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

En sak att tänka på om man håller värme i bilen med hjälp av sitt vattenburna Aldesystem är att circ pumpen slits endel. Har man bara den typen av pump som går på 12v och sitter i expantionskärlet håller de inte så länge. De nya stora pumparna som sitter nere vid pannan eller 220v pumparna håller bättre. Jag använde också min alödepanna förut men skaffade värmefälakten efter två pumpbyten på tre år.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Element frostvakt

Tack Jan

Vi har ingen 220 pump i våran husbil utan en 12v uppe i expansionkärlet.
Den kostar ju en slant, så att sätta in en vanlig värmefläkt kanske vore en bra tanke:)
Det kan ju knappt bli dyrare kwh mässigt, eller hur?
Värmespridning sämre såklart, fast man kan ju plocka bort alla luckor ner till dubbelgolvet för att hjälpa till med just att få runt den lilla värmen som behövs för att inte pryttlarna skall frysa sönder....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Hej Anders
En 5l dunk konc spolarvätska räddar vattenlås och alla avlopp. Öppna gråvattenkranen
och häll i till det kommer där. Torrkör vattenpumpen, blås litet i kranarna så att det vatten som står i blandaren försvinner, öppen vv beredare, kolla glykol och spolarvätska så att inget fryser vid extremkyla. alla luckor öppna. Det går ganska snabbt att vinterställa bilen och sedan är det bara att lämna över vakten till katten:)
Jag brukar gå ut någon gång i månaden och kolla att inget hänt men har bra koll ändå eftersom den står där vi parkerar våra personbilar. Man kan ju gå ut och ta en wirre när det är någon bra sport på tv någon helg. Har sett endel skidskytte i husbilen:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Element frostvakt

Man får väl göra sig en tur uppåt landet för att få tag i riktig finsprit:wink:

Det var liite enklare med Truman....
Fast det är ju inte så märkvärdigt att vinterställa den här bilen heller egentligen,
Detta med att lägga ner lite extra energi på att säkerställa "vattenvägarna" och bara ha 220 till batterierna samt att låta bilen stå ouppvärmd kanske inte är så dumt:rolleyes:

Helst med tanke på att jag är född Smålänning, he he!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Ja detta är en svår fråga.

I Norrland med en massa minusgrader är ju luften torr så att det knakar, vilket ger allra bästa miljö för bilen.

I Sydsverige med vintertemperaturer kring noll är det värre. Fukt är säker mycket viktigare än temperatur. Mögel växer bra vid enstaka plusgrader.

Varm luft bär mer vatten vilket kan kondensera mot kalla ytterväggar. Sannolikt är en lufttorkare det bästa, men då gäller det att hålla tätt så att man inte avfuktar hela världen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Allt möjligt jox i spolarvätskan, 40% alkohol räcker gott. Du kan alltså känna dig trygg om du delar med dig av din wirre till bilen.:D

aake

Aake man kan inte hälla tio år gammal Islay Single Malt i avloppet, det är ju större missbruk än att dricka den. Man får inte hälla medicin i avloppet har jag bestämt läst någonstans:)
Som snål tjörnbo används all medicin till sista droppen:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Element frostvakt

Aake man kan inte hälla tio år gammal Islay Single Malt i avloppet, det är ju större missbruk än att dricka den. Man får inte hälla medicin i avloppet har jag bestämt läst någonstans:)
Som snål tjörnbo används all medicin till sista droppen:D

Klok politik! Men man får avundas dig din järnhälsa, eller i vilket fall ditt plåtskodda innanmäte. Min mage stoppar inte för mer än maximalt 30% och tyvärr har De Danske Spritfabrikker slutat med tillverkningen av det till ansjovisrulle helt nödvändiga tillbehöret "Bröndums Skovbaer Braendevin", vilket håller denna alkoholhalt. En krissituation! Går det leva utan hustruns sagolika ansjovisrulle?
Jag besökte utan resultat ett flertal butiker på jakt efter överblivna förråd under höstens resa. Vad göra?

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Element frostvakt

Det går utmärkt att späda med litet bra vatten som du ju säkert har bra hemma hos dig.
Med bra vatten kan det tillochmed smaka bättre för smaken träder fram bättre utan att spriten bedövar.:) Ren stark sprit är nog mest för barbarer och ryssar:)
 
Toppen