• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elelement i husbilen - Farligt?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag är lite besvärad över ljudet från en fläktkamin och den jobbiga pendligen av tempen nästa alla har ju en enkel bimetall termostat.
Det är ganska stor hysteres så den blåser kalluft en stund innan den stannar, sen står den still länge eftersom den är lite varm när den sen startar så finns det en massa kalluft vid golvet som ska värmas upp så då blir det för varmt.
Köpte en kamin typ oljekamin ganska liten och totalt tyst ingen fläkt men ingen termostat utan en effektinställning.
Jo det var halva priset på dollarstore. Vet inte om värmen räcker men den blir fort varm vilket oljefyllda element inte blir och varmare också.
Det verkar som den fungerar som kylaren på processorn i en dator man värmer alltså en vätska som övergår i gasform och sprider sej snabbt til hela ytan där den kondenserar till vätska, fördelen är att hela elementet snabbt blir varmt och tempen regleras med hur mycket värme som överförs så den håller en ganska jämn värme på utsidan.
Det jag undrar är om den kan vara farlig att ha i husbil, har tidigare sett varningar om oljefyllda element men aldrig förstått vad som var farligt. Hade ett sånt stort och tungt när jag växte upp i sovrummet. hände aldrig något och den blev inte särskilt varm och den tog tid på sej så egentligen något helt annat.

Jag är lite besvärad över ljudet från en fläktkamin och den jobbiga pendligen av tempen nästa alla har ju en enkel bimetall termostat.
Det är ganska stor hysteres så den blåser kalluft en stund innan den stannar, sen står den still länge eftersom den är lite varm när den sen startar så finns det en massa kalluft vid golvet som ska värmas upp så då blir det för varmt.
Köpte en kamin typ oljekamin ganska liten och totalt tyst ingen fläkt men ingen termostat utan en effektinställning.
Jo det var halva priset på dollarstore. Vet inte om värmen räcker men den blir fort varm vilket oljefyllda element inte blir och varmare också.
Det verkar som den fungerar som kylaren på processorn i en dator man värmer alltså en vätska som övergår i gasform och sprider sej snabbt til hela ytan där den kondenserar till vätska, fördelen är att hela elementet snabbt blir varmt och tempen regleras med hur mycket värme som överförs så den håller en ganska jämn värme på utsidan.
Det jag undrar är om den kan vara farlig att ha i husbil, har tidigare sett varningar om oljefyllda element men aldrig förstått vad som var farligt. Hade ett sånt stort och tungt när jag växte upp i sovrummet. hände aldrig något och den blev inte särskilt varm och den tog tid på sej så egentligen något helt annat.
Det är nog ofarligt bara den inte välter eller får något på sig. Skönt med tysta element

Det gäller att elementet inte välter. De verkar ha något inbyggt skydd som bryter strömmen om det välter och åtminstone ett par av de jag har hemma går inte att återställa utan är förbrukade då.

//Michael, medlem

Tog ett foto av den, står faktiskt oil heater made in prc dvs kina. Skakar man på den så skvalpar det, så knappast olja utan något mycket mer tunnflytande och inte som de gamla elementen. Det är alltså långt ifrån fullt utan kanske en halvliter förmodligen högst brännbart ämne kan vara alkohol av något slag. I vilket fall så kan det inte bli varmt i hela elementet utan att någon sorts förgasning äger rum. Effekten är 850 watt vilket borde räcka att hålla varmt och jo det var en termostat men det blir ju ganska trög reglering och eftersom det inte finns någon fläkt så lär det inte bli något drag vilket det inte blir när man gasar heller.
Får testa ställer ut en givare till en väderstation så kan jag se temperaturen, det är ju kyligt på nätterna så man får ju ett bra värde på om den räcker till.
Fläktkaminen har jag använt i 800w läge med fläkt på lägsta fart vilket räckt för det mesta.

kamin.webp

När man googlar så kommer även ai in med synpunkter alla påstår med en dåres envishet att det är vatten eller blandningar med vatten, vilket naturligtvis är fel.
När jag har vätska som ligger och skvalpar i botten på kaminen finns det ju ingen möjlighet att värmen skulle sprida sej till överdelen om det inte är över 100grader och kokar vilket det inte kan eller får eftersom det skulle bli för varmt och trycket skulle göra att det kunde explodera sen står det ju oilheater båd på min kamin och andra. Är ju en väsentlig skillnad mellan vatten och olja.
Mycket märkligt att det är en sån fördold hemlighet vad det är för vätska i kaminen?
Jag har en teori att det skulle kunna vara samma typ som finns i värmepumpen men det kan man ju inte skriva eftersom den är förbjuden att använda här.
Det skulle också kunna vara gasolgas i vätskeform men den är ju brandfarlig, så jag sätter mina pengar på att det är samma som en äldre kylfrys i de nya är det gasol men det ligger man lågt med eftersom folk skulle bli rädda om de visste vad det var. R14a eller liknande varianter. Förmodligen heter oil på kinesiska eller så ljuger man så mitt element är sanolikt inte en kamin med olja utan bygger på en helt annan metod. Kanske såldes den ut eftersom den inte är godkänd att användas i sverige.
Ska testa i alla fall har ingen värme på övervåningen just nu så man får testa lite.
I husbilen har jag ju dieselvärmaren men ligger jag still och behöver el till elcykeln så kan jag lika bra använda elvärme.

Det knappast en heatepipe i radiatorn som du skrev i inlägg 1, eller? Jag har inte hört talas om en radiator som bygger på tekniken med en heatpipe, kanske finns.
Jag har bara sett ett fåtal installationer med heatpipe, det har varit värmeväxlare till ventilationsaggregat. Det kan även finnas i solpaneler mm. Googlar man står det att det finns för att kyla CPU i datorer som du skriver.

Ja det är vanligt även i bärbara det är ju dåligt med plats och kyldelen med en pytteliten fläkt kan sitta därbak
Har en sån makapär till en stationär dator, det är ju bara små smala rör men värmen går över jättesnabbt från cpu till kyldelen
Jag tyckte ochså det var konstigt oljelement brukar uj vara ganska långsamma att starta och hålla kvar värmen länge. Men när jag rystar på den här så skvalpar det som en halvtom flaska eller rättare sagt mindre inte mycket alls.
Finns ju ingen chans alls att värmen skulle komma så fort överallt och den väger inte mycket heller.
Knepigt att den bara ramlat in i sverige borde ju finnas någon sorts kontroll som vi hade förr. Det var ju mycket som aldrig kom in eftersom importören var tvungen att betala godkännandet. Att det står fel saker på skylten är ju väldigt dåligt. Men frågan är hur farlig den kan vara har bara testat den lite så den är ju helt oanvänd.
Slog på den och den blev varm överallt på 3 min samma uppe som nere och efter 5 min kunde man inte ta på den luktade lite bränt damm. Eftersom det skvalpade måste det ju finnas vätska i den annars skulle jag säja att det finns elslingor inuti eftersom den blev varm så fort.

Den blir lika fort varm mitt emellan finns ju liksom kanaler och där kommer värmen fort och kommer upp till överdelen snabbt det som tar längst tid att värma upp är själva botten på elementet.
Hade på det inatt bredvid sängen termostaten slog ifrån fort fick vrida upp den, lampan i strömbrytaren som visar att den är på lade av nästan direkt typiskt dollarstore ingen kvalite där sänk priset och sälj skiten.
Jo det höjde tempen i sovrummet när jag stängde dörren 1,5grad samtidigt blev det ett par minusgrader ute så den fungerar.
Det enda som hördes var ett litet ljud från termostaten. Ska testa i husbilen blir det inte bra får den stanna hemma.
Men lite orolig är jag den blir ordentligt varm och man tar inte gärna i den med händerna eler rättare sagt det går inte utan brännskador.
Har en liten kamin på 600watt det räcker inte till, 800watt är lägsta på den stora finns 3 lägen där och den sköter fläkten med. går väldigt tyst på lägsta. Har en funktion att vrida fram och tillbaka sen är det ju fjärrkontroll som klarar allt. Den kostar 2000kr idag köpte den för mindre än hälften. Ecomat har jag funderat på men för dyr Har några mindre men de räcker inte till när det blir kallt och låter. Det som nästan är tystast är dieselvärmaren den sitter ju i motorummet och fläktljudet försvinner nästan helt i kanalerna och det är ju flera utblås. Pumpen hör man knappt, just den här modellen skulle ha en tyst pump, läste recensionerna och det stämmer. Den har en termostatfunktion som faktiskt fungerar och som jag kan se i mobilen sen finns det en fjärrkontroll men appen är bättre. Lägsta värmen fungerar faktiskt bra och högsta har jag aldrig använt den sköter allt själv hur den mäter värmen inne i bilen har jag inte fattat men den håller inställd temp sen kan jag ställa värmen i steg. Låter inte mycket ute heller har en ljuddämpare i auminium med glasfiber inne.
Det var uppe på forumet om hvo var lämpligt till värmare jo det är det säkert det jag har nu är spansk diesel och den luktar lite mer skulle gärna ha svensk diesel men den finns nog inte i utlandet men kanske kan hitta hvo. Man har ju följt efter sverige med inblandningar i tyskland så den kan nog vara renare nu än förut.

Jag förstår din frustation över fläktelementen. Hade ett i husvagn som jag bodde i vid veckopendling i flera år.....Tyvärr la orginalvärmen som var vattenburen av och värmepatronen (som var av plast.....) sprack. Det finns ju även fläktelement där termostaten enbart bryter värmen medan fläkten fortsätter gå. Dessa tycker jag ger jämnare temperatur.

Den blir lika fort varm mitt emellan finns ju liksom kanaler och där kommer värmen fort och kommer upp till överdelen snabbt det som tar längst tid att värma upp är själva botten på elementet.
Hade på det inatt bredvid sängen termostaten slog ifrån fort fick vrida upp den, lampan i strömbrytaren som visar att den är på lade av nästan direkt typiskt dollarstore ingen kvalite där sänk priset och sälj skiten.
Jo det höjde tempen i sovrummet när jag stängde dörren 1,5grad samtidigt blev det ett par minusgrader ute så den fungerar.
Det enda som hördes var ett litet ljud från termostaten. Ska testa i husbilen blir det inte bra får den stanna hemma.
Men lite orolig är jag den blir ordentligt varm och man tar inte gärna i den med händerna eler rättare sagt det går inte utan brännskador.
Har en liten kamin på 600watt det räcker inte till, 800watt är lägsta på den stora finns 3 lägen där och den sköter fläkten med. går väldigt tyst på lägsta. Har en funktion att vrida fram och tillbaka sen är det ju fjärrkontroll som klarar allt. Den kostar 2000kr idag köpte den för mindre än hälften. Ecomat har jag funderat på men för dyr Har några mindre men de räcker inte till när det blir kallt och låter. Det som nästan är tystast är dieselvärmaren den sitter ju i motorummet och fläktljudet försvinner nästan helt i kanalerna och det är ju flera utblås. Pumpen hör man knappt, just den här modellen skulle ha en tyst pump, läste recensionerna och det stämmer. Den har en termostatfunktion som faktiskt fungerar och som jag kan se i mobilen sen finns det en fjärrkontroll men appen är bättre. Lägsta värmen fungerar faktiskt bra och högsta har jag aldrig använt den sköter allt själv hur den mäter värmen inne i bilen har jag inte fattat men den håller inställd temp sen kan jag ställa värmen i steg. Låter inte mycket ute heller har en ljuddämpare i auminium med glasfiber inne.
Det var uppe på forumet om hvo var lämpligt till värmare jo det är det säkert det jag har nu är spansk diesel och den luktar lite mer skulle gärna ha svensk diesel men den finns nog inte i utlandet men kanske kan hitta hvo. Man har ju följt efter sverige med inblandningar i tyskland så den kan nog vara renare nu än förut.
Du kan kolla med Gnosjö Klimatprodukter de svarar säkert på alla frågor om oljefylld element.

Ja det var ju i samma härad prismässigt det säjer väl en del om kvaliteten, testade igår men det luktar konstigt om det blir ju väldigt varmt, nu är jag absolut säker på att det är typ heatpipe med någon sorts vätska som kan vara antingen miljöfarlig typ växthusgas eller en gasolblandning som vid de temperaturerna med förgasad vätska är risk för att det kan explodera.
Man kanske skulle skicka några frågor till Jula om produkten ifråga.
I en husbil är man ganska så utsatt, jag har ju lätt att komma ut med en stor skjutdörr 1 meter bort.
Men i de flesta husbilar måste man nedför en trappa ut i en smal gång innan man når dörren ut.
Jag har ju skrivit om ett tillbud där elblocket brann under soffan i pentryt. Frun i huset vaknade av röklukten som tur var skulle varit svårt att ta sej ut och röken dödar snabbt.
Jag börjar känna att det inte är säkert med denna kamin better safe than sorry. Så den får stanna hemma. Kanske hamnar på tippen för miljöfarligt avfall.

Vad tror ni om denna? Gick förbi LIDL. Verkar ju vara digital så bör vara känslig vad gäller temperatur
Har den i husbilens badrum. Fenomenal värme isån liten pryl. Den har 2 fläkthastigheter. Kör den på lägsta. Då är den rätt tyst. Lidl har 60 dagars retur så varför inte testa. Den har bra termostat

Vad tror ni om denna? Gick förbi LIDL. Verkar ju vara digital så bör vara känslig vad gäller temperatur
Jo..element i husbil kan absolut va farligt..enligt mig! Och enligt mig så ska man just ..gå förbi Lidl.. inte gå in.. med tanke på lågt pris på en del varor så bör en tänkande människa förstå att kvalitén rimligen också är låg. Detta är ju extra viktigt när det gäller en grej som kan orsaka brand o som är tänkt att stå på hela natten när man sover.
Tompan..läste du bruksanvisningen? Stod det där..särskilt lämplig för små utrymmen..fuktiga ..? ? Grejer som kostar 199 kronor är jag alltid skeptisk mot.

Tillbaka
Toppen