• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elelement i husbilen - Farligt?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag är lite besvärad över ljudet från en fläktkamin och den jobbiga pendligen av tempen nästa alla har ju en enkel bimetall termostat.
Det är ganska stor hysteres så den blåser kalluft en stund innan den stannar, sen står den still länge eftersom den är lite varm när den sen startar så finns det en massa kalluft vid golvet som ska värmas upp så då blir det för varmt.
Köpte en kamin typ oljekamin ganska liten och totalt tyst ingen fläkt men ingen termostat utan en effektinställning.
Jo det var halva priset på dollarstore. Vet inte om värmen räcker men den blir fort varm vilket oljefyllda element inte blir och varmare också.
Det verkar som den fungerar som kylaren på processorn i en dator man värmer alltså en vätska som övergår i gasform och sprider sej snabbt til hela ytan där den kondenserar till vätska, fördelen är att hela elementet snabbt blir varmt och tempen regleras med hur mycket värme som överförs så den håller en ganska jämn värme på utsidan.
Det jag undrar är om den kan vara farlig att ha i husbil, har tidigare sett varningar om oljefyllda element men aldrig förstått vad som var farligt. Hade ett sånt stort och tungt när jag växte upp i sovrummet. hände aldrig något och den blev inte särskilt varm och den tog tid på sej så egentligen något helt annat.

Du är rolig... 450 watt är lägsta nivån. Den går att ställa upp också. .men 450 watt räcker...det räcker för våra behov... Vi har kört både december och i januari genom Tyskland..i Schweiz var det minus 6 grader i mindre bil än husbil..
Den är inte enbart för husbil.. finns även i en version för båt som är bra vattentätad .
Kostar en del, men man kan hitta till bättre pris hos t ex Fritz Berger...de har också en del andra modeller...som nog också är bra. Men nu är vi inne på värmefläktar..bengtic ville ha något som är totalt ljudlöst... det är min..men endast på 450 watt..höjer man till 750 watt så ökar varvtalet på fläkten...

Ecomat 2000 Select | Kaminer - Värme - Husbil & Husvagn | Camping4u.se Ecomat 2000 Select

Ahaaaa då var det inte lika intressant. Trodde den var specifikt för husbilar när du skrev så. Men det var en vanlig värmefläkt

Det är alltså den här jag har som jag tänkte byta ut men kanske dumt, Amazon säljer ju samma element som jag har en skrev att den börjat läcka vilket skulle kunna vara katastrof i en husbil.
Ecomat är nog väldigt vanlig i husbilar om jag läst på ordentligt. Liten och tyst och dyr, beställde den från tyskland väntade länge men hörde inget skrev och frågade den fanns inte i lager och de visste inte när de skulle få den, med ett sånt bemötande annulerade jag ordern.

Ahaaaa då var det inte lika intressant. Trodde den var specifikt för husbilar när du skrev så. Men det var en vanlig värmefläkt

Specifik? Vanlig o vanlig? Mycket hög kvalitet! Tillverkas i Schweiz...obs..inte i China.
En aspekt som ännu inte tagits upp är...om..o jag skriver om..en husbil skulle brinna upp och försäkringsbolaget anser att det beror på att en värmefläkt blev överhettad... det kan uppstå motsättningar o komplikationer... knappast med en Ecomat! Den är godkänd för den användningen..påstår jag.

Jo den där har jag sett men kostar mycket och den behöver en fast montering tar lika mycket plats som en dieselvärmare. Jag har ju både gasol och dieselvärmare men tänkte ha något tyst men det får jag avstå ifrån. Och står man inte på en dyr camping så har man ju ingen el. Ett antal elbilar har ju en värmepump inbyggd borde ju fungera med en husbil också finns ju ac i takluckan kunde man vända på flödet skulle man ju kunna får värme som dom man har hemma i huset. Tror det finns en mobil lite dyrare som skulle fungera men man har antagligen ingen plats annat än i garaget.
Stod en scania på bahia med en värmepump men jag vet inte om den var eftermonterad.
Det sparar ju väldigt mycket el ca 1/4 av elförbrukningen kostar det, med en stor batteribank skulle man kunna använda den på batteri.

Till Montreal...t ex denna tror jag är bra! Jag har läst några recensioner...får positiva omdömen..verkar också bra på låga 500 watt...
Det är ju betydligt lägre pris..men ändå inte misstänkt lågt! Jag tror den säljs under Fritz Bergers egna " märke".
PS men det finns några saker de klagar på.... men man får sätta saker i proportion till pris...

Nja, då fungerar det jag har. Det är inte pengar till att köpa en Ecomat som saknas, det är väl att behovet är så litet så jag har lite svårt att
rättfärdiga köpet inför mig själv..? :wideeyed:

Ja.. jag tror också att i en större husbil är behövet mycket litet...men i min lilla...mera typ minivan.. behövs ju något som värmer..så där är den perfekt..
Bengtics bil är ju mera som en riktig husbil..men inte jättestor precis....enligt mig perfekt..för en person... där kan ju en värmefläkt eller ett värmeelement va bra att ha..om elen finns ..

Nja, då fungerar det jag har. Det är inte pengar till att köpa en Ecomat som saknas, det är väl att behovet är så litet så jag har lite svårt att

Snart julafton.... Du kan väl skriva den överst på din önskelista? Du får väl många julklappar? Finns också i röd färg..passar till jul! Men tycks va svår att få tag i...ej i lager står det... en grön gran och under den står en röd Ecomat....

Jag har också en sådan med mig, och två ligger hemma som jag köpt vartefter för att de som jag hade låg hemma och var inte med.
Det är olika "fabrikat" men liknande utförande på alla. Troligen samma grundkälla.
De finns på de flesta av de här butikerna som har lite allt möjligt och verkar funka bra och verkar rätt säkra också.
Om de inte är i rätt pos. med vinkeln så går de inte igång. Ingångskontakten är vridbar på en del av dem beroende på om väggkontakten är vertikal eller horisontal. De är ju gjorda för att sitta direkt i en väggkontakt som håller pos. på värmaren och absolut inte i en skarvsladd... Men då går de ju inte igång heller. (I alla fall inte de två varianter jag har.)
Temperatur och även timer om man vill går att ställa. På både gott och ont så så går fläkten hela tiden och det är bara värmen som kopplas till och från, vilket gör det goda med en jämnare temperatur med den alltid cirkulerande luften, och sist men inte minst så är det ett litet keramiskt element i dem (i min i alla fall) som det nu för tiden är i de flesta som tål lite fuktig luft, så inga öppna glödtrådar inne i värmaren heller.
Brukar vara på max 600W och funkar där det är snåluppsäkrat också. Den lilla fläkten är rätt intensiv på högsta fart men det beror på hur känslig man är.
Vet inte mer tyvärr men jag tycker den/de är jättebra när det bara är lite ruggit i bilen eller kanske som Tompan60 i ett mindre utrymme.
Den jag har i bilen har nog under kanske fem år varit igång två veckor sammanlagt och aldrig strulat..... Men jag har ju två i reserv också.

De här värmarna har ju inte bara med LIDL att göra, men priset LIDL har, har ju mycket att göra med mängden de troligen köper in till några av ca. 13.000 butiker. Men som alltid på sådana här butiker får man ju vara lite vaken och selektiv själv vad man köper. Men mycket prylar finns ju lika till andra priser i andra butiker.
Som samma kolmonoxidlarm som säljs i camping och andra butiker för uppåt 800:- finns även på LIDL ibland för ca. 170:- och då får man även med en 230/12V trafo.
Även deras maskiner som heter Parkside är helt ok. och bättre i förhållande till många andra lågpriselverktyg.

Tycker jag :p. M.v.h. JANKRO.

Ps. Den på HenkeAls bild tror jag inte har vridbar kontakt och då skall/måste väggkontakten sitta med horisontella hål.

Instämmer,
Jag har fått tips från säljare av dyra campingprylar att köpa samma produkt på Lidl, då utan det "fina namnet". Lidl lägger så stor order med sitt namn på, så de kan sälja till ett mycket bättre pris till oss.

Skrev han som försökte peppa/rättfärdiga köpet och få mig att köpa en svindyr DELL laptop för ett halvår sedan ;).
Den var såld när jag gick tillbaka som tur var.

M.v.h. JANKRO.

Skrev han som försökte peppa/rättfärdiga köpet och få mig att köpa en svindyr DELL laptop för ett halvår sedan ;).
Den var såld när jag gick tillbaka som tur var.

M.v.h. JANKRO.
:) Det hade jag glömt! Men en viss skillnad tycker jag finns, en dator använder man förmodligen nästa dagligen, medan jag bara kan påminna mej att vi har använt extra värmefläkt i husbilen två gånger sedan 2007 och jag har redan två st. Alltså är Ecomat bara en villha-pryl..? :wideeyed:

:) Det hade jag glömt! Men en viss skillnad tycker jag finns, en dator använder man förmodligen nästa dagligen, medan jag bara kan påminna mej att vi har använt extra värmefläkt i husbilen två gånger sedan 2007 och jag har redan två st. Alltså är Ecomat bara en villha-pryl..? :wideeyed:

Ok. det kan jag gå med på. Men då kan vi säga att du tvekar för att det blir för lite användning av villha-prylen och du redan har två andra som i alla fall funkar, och jag tvekade för det fanns en stor överkapacitet i villha-datorn.... (sen beror det på hur man räknar) men jag har fem datorer till som i alla fall funkar.......... Så har vi båda en ursäkt ;).

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen