• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektronisk startspärr

F

F.d. 52908

Guest
Hej.
Min bll är utrustad med elektronisk startsspärr( Fiat 04) som de flesta bilar är. Jag tycker att jag för ofta råkar ut för att den inte släpper (hänglåssymbolen på panelen slocknar inte) utan jag måste ta bort och sätta nyckeln i tändningslåset fler gånget för att den ska slockna. Det är ju ok men man får en känsla av att den kan förbli låst och då står man ju där och det är nog inte kul. Är det någon som känner till problemet och om det fins någon lösning.
/ Sören
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk startspärr

Hej Sören!
Vi hade något liknande problem med vår förra bil, prova den andra nyckeln om felet kvarstår bör du nog kontakta återförsäljaren och få den omprogramerad.

Kastanj.
 
F

F.d. 13829

Guest
Sv: Elektronisk startspärr

Hej Är det så att du vänder på nycklel 1/2 varv ,om det inte funkar då, så är det en omprogramering av nycklarna. Det gör en märkesverkstad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elektronisk startspärr

Hej, du kanske redan provat men om inte, byt till en annan nyckel. Om problemet finns kvar så är det ju tyvärr antennen/boxen i bilen som bråkar och inte "bara" chipset i nyckeln.

JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk startspärr

Det brukar ju vara så att det sitter en mottagare som en ring runt tändningslåset och en "ampull" i nyckeln och en bekant fick byta den ringen och programera om nycklarna .

Testa först att använda den andra nyckeln så ser du vilken del som börjar ge upp .
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Elektronisk startspärr

Hej.
Tack för tipsen jag fått. Ska prova att byta och vända på nyckeln. Kan kanske bli ett besök hos märkesverkstaden till slut. Känns bra att det finns lösning, och att man kan ställa en fråga och få tips.
Tack för det / Sören
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk startspärr

Jag har haft detta problemet ett tag nu att startspärren inte släpper meddetsamma när man vrider om startnyckeln.
Utan först vid två till fyra försök.
Har nu provat med extranyckeln, vilket också rekommenderas i instruktionsboken, och varningslampan släcks och bilen startar på första försöket.
Så felet kan ju va att att den större nyckeln kommunicerar dåligt med låset.
Jag hoppas detta var lösningen på problemet och inte som jag läst i andra trådar att problemet kan ligga i något kretskort.
Krister.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Elektronisk startspärr

Hej Jeg har en fiat 04, På vej hjem fra sommerferie opstod problemet med start spæren reservenøglen løste problemet i første omgang, senere på turen opstod problemet igen og her blev løsningen.
Afmonter minuspolen på batteriet, det løste problemet, elektronikken blev derved nulstillet.:spinny:
 

BengtM

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
7491
Medlemskap
2024
Sv: Elektronisk startspärr

Någon som vet om det kan bli problem med den elektroniska startspärren om man har startbatteriet urkopplat vid vinterförvaring?
 
Toppen