• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektronikblock EBL 220-2

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Hej alla duktiga husbilsmekar. Jag har läst och förstått att det finns massor med kunskaper bland medlemmar på detta forum.

På min bil, en Bürstner Elegance 710 i, finns en solcell monterad, och som jag förstår det, originalmonterad. Dock är den inte ansluten till elektronikblocket!. Själv har jag installerat en Inverter och som hastigast anslutit den direkt på batteriet. Allt fungerar alldeles utmärkt.

Då bilen är från -07 och jag fått fylla på batterivatten på bodelsbatterierna några gånger under 1 år samt är påfyllnadslocken rätt svarta på undersidan bestämde jag mig för att byta batterier som förebyggande åtgärd. Efter samtal med Tudor föll valet på deras GEL 80Ah. Monterade i 3 st i ställer för original 2 st. Kunde konstatera att väljaren på E-blocket redan var inställt på GEL!
Nåväl, vill nu ansluta både solpanelen och den nya Invertern via E-blocket.
Fråga 1 Var kan jag hitta kontaktstycket med 3 anslutningar för att koppla in på ansluta BL5 resp. hitta de stift jag behöver för att ansluta kablarna till BL 6, anslutning 7 + 15, nu reserv?

Fråga 2 Jag har för avsikt ansluta solpanelen till plint 1 samt 3, märkt BB, på BL 5 Kan det vara korrekt?

Fråga 3 Regulatorn till min solpanel heter "Alden SPS 110" Är det rätt att koppla in den via E-blocket, EBL 220-2?

Tacksam för kommentarer och svar

Med tillönskan om en trevlig midsommar samt en bästa husbilssäsong
Lasse
 

Bilagor

  • Regulator solpanel 155.pdf
    578,7 KB · Visningar: 125
  • EBL.jpg
    EBL.jpg
    428,1 KB · Visningar: 115
  • EBL Detalj.jpg
    EBL Detalj.jpg
    565,8 KB · Visningar: 80
  • EBL Detalj 2.jpg
    EBL Detalj 2.jpg
    328,3 KB · Visningar: 77

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Hej
Du ska koppla solpanelen till BL5 via regulatorn.
Kan du sedan koppla en kabel till BL9 från regulatorn så får du upp allt på panelen.


/sten-åke

ps du måste även ställa in rätt nominälla värdet på panelen när du har bytt batterier, annars så laddas dom inte rätt ds
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Det verkar inte finnas någoon signalkabel för solcellsladdning att koppla till BL9 på din regulator.
Då får du inte upp allt på panelen. Det verkar också som att du inte får laddning på bilbatteriet om den saknas.
Jag skickade efter Schauds originalregulator. Den kommer med kablar, kontakter, säkringar och all.
Bara att plugga in för att få alla funktioner.
Kostar ca 1000:- inkl frakt.
//W
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Det verkar inte finnas någoon signalkabel för solcellsladdning att koppla till BL9 på din regulator.
Då får du inte upp allt på panelen. Det verkar också som att du inte får laddning på bilbatteriet om den saknas.
Jag skickade efter Schauds originalregulator. Den kommer med kablar, kontakter, säkringar och all.
Bara att plugga in för att få alla funktioner.
Kostar ca 1000:- inkl frakt.
//W

Hej W
Kanonbra information
Vilken hemsida hittade regulatorn på??
Hälsn//Lennart
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Den finns inte på någon hemsida där de säljer prylar. Jag blev tipsad här på forumet så jag skrev ett mail till Schaudt. Mycket hjälpsamma och vänliga:
Här är adresssen:
Janet.Pomino@schaudt-gmbh.de
Jag skrev såhär:
Dear Madam

I am going to install a XXX W solar panel on my motor home and wonder if it is possible to buy a Schaudt solar panel regulator from you.

I have an EBL XXX in the motor home and should prefer a regulator which is adapted to that EBL

I will also need suitable cables and contact pieces.

Please let me know how you prefer to arrange the payment, credit card or other method.


Kind regards

XXXXXX

XXXXXXX

XXXXX

Sweden



Phone XXXXX
Cellular phone XXXXXXX
E-mail: XXXXXXX




De svarade direkt med pris, instruktioner (på engelska) och sedan kom via mail med en faktura sår jag överförde pengarna till deras bankkonto.
Lätt som en plätt.
//W
 

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Hej Gunnar,

Tack för respons. Det är så jag också uppfattat situiationen. Därav min önskan koppla in.....

Med bästa hälsning
Lasse
 

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Sv: Elektronikblock EBL 220-2

Ps.
Har redan matat in rätt värden med hjälp av bra information från denna informativa sida/kunniga medlemmar.
Lasse
 
Toppen