• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel till elektronikblocket?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har försökt hitta om det är någon som kopplat solpanelen till elektonikblocket men ännu inte hittat det.

Min undran är: Ska solpanelen/regulator kopplas till elblocket? Om inte, varför? Är det en fördel att koppla solpanelen/regulator direkt på batteriet?

Jag har en EBL 220 med digital panel ED220 där det finns en sol.

EBL har två ingångar till solregulator. Om jag nu får tag i en solpanel inkl MPPT. Kan jag koppla den till LR(S) (3 kraftiga stift) utan att koppla till LRS only (3 små stift)?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Tilkoblingen trenger en spesiell regulator, har en ikke denne så må en koble forbi EBL og direkte til batteri. Det er noen fordeler ved å koble via EBL, ladingen blir synlig i displayet og automatikken for lading av bilbatteri fungerer - ulempen er at det ikke er en MPPT regulator.

Fannt følgende på en engelsk web ( solar panel );



The LR1218 is used for connecting to Schaudt Electrobloc EBL battery chargers used in motorhomes and caravans. For systems using Electoblocs EBL 220-2, 220, and 101 an LR1218 must be used otherwise problems can be encountered.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Solcellen med regulator skall kopplas in via Electroblocket då fungerar laddaren precis som när generatorn eller 220v matar laddaren.

Kopplar man direkt på batteriet "lurar" man laddaren och den fungerar inte korrekt.

Med Sök och "elektroblock" så hittar du många inlägg i ämnet.

Gunnar /medlem
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har också EBL 220-2, solpanel som är inkopplad på BL 5 - Laddningspanel för Solpaneler, via en laddningsregulator en Phokos CML10 (allt installerat av Bürstner i Mantorp).

Kollade upp detta just i dag eftersom det finns ytterligare en inkopplingspunkt för solpanel (BL 9) på EBL 220-2 men den är outnyttjad, vet inte om det är någon skillnad mellan dessa anslutningar, finns ingen förklaring i koppl schema eller instruktionsbok.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Då blev det såhär:

Bild 1: MPPT-regulatorn placerad vid och kopplad till EBL'n under förarstolen. Kontaktdon från Electrokit via brev.

Bild 2: Mätning sker då via originalpanelen.

Bild 3: 100W solpanelen fastskruvad på taket i 6 fastlimmade aluminiumfötter, liggande U-profil.

Bild 4: Kopplingsdosa på taket med kletig massa. 2,5 mm kabel ner i bodelen där det inte är synlig någonstans.

Totalt 4.700:-, installerat och klart.
 

Bilagor

  • HBK85.jpg
    HBK85.jpg
    64,2 KB · Visningar: 134
  • HBK87.jpg
    HBK87.jpg
    46 KB · Visningar: 74
  • HBK89.jpg
    HBK89.jpg
    64,1 KB · Visningar: 77
  • HBK91.jpg
    HBK91.jpg
    33,5 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har också EBL 220-2, solpanel som är inkopplad på BL 5 - Laddningspanel för Solpaneler, via en laddningsregulator en Phokos CML10 (allt installerat av Bürstner i Mantorp).

Kollade upp detta just i dag eftersom det finns ytterligare en inkopplingspunkt för solpanel (BL 9) på EBL 220-2 men den är outnyttjad, vet inte om det är någon skillnad mellan dessa anslutningar, finns ingen förklaring i koppl schema eller instruktionsbok.

Har för mej att jag såg i papperna att båda används när man mont schaudts "orginal"regulator LR 1218 sen vågar jag inte svara på om den pytsar över ström till startbatteriet när bobatteriet är fullt eller om den styr solsymbolen på vissa paneler
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Resultatet lät inte vänta på sig. Batterierna var fulladdade kl 8:00 i morse. Har försökt få fram solen på el-panelen men det ska tydligen in en kod alt originalregultaorn, men den är inte en MPPT-regulator och har dessutom sex kablar, tre tjocka och tre tunnare.

Jag nöjer mig med två kablar till EBL'n, MPPT-regulatorn och hur många Amp som solpanelen laddar. När motorn inte laddar så är det ändå bara solkraft in.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej Mikael o Carina!
"Citat" kopplingsdosa på taket med kletig massa. 2,5 mm kabel ner i bodelen där det inte är synlig någonstans." Slut Citat"
Vadå " kletig massa"?
Det "tarvar en förklaring!
Mvh.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Då blev det såhär:

Bild 1: MPPT-regulatorn placerad vid och kopplad till EBL'n under förarstolen. Kontaktdon från Electrokit via brev.

Bild 2: Mätning sker då via originalpanelen.

Bild 3: 100W solpanelen fastskruvad på taket i 6 fastlimmade aluminiumfötter, liggande U-profil.

Bild 4: Kopplingsdosa på taket med kletig massa. 2,5 mm kabel ner i bodelen där det inte är synlig någonstans.

Totalt 4.700:-, installerat och klart.



Kolla till kopplingsdosan om några år för att på våran gamla så var det gjort på samma sätt och den kopplingsdosan var spröd som ett kex .

UV-proof , not ....
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Andvände samma som jag limmade fast panelerna på taket med pl 400 konstruktionslim och bytul (hoppas jag det heter) samma tätmedel som används på takluckor vid fabriksmontering .
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej!

Får jag låna din tråd och ställa en fråga. Hoppasd du inte misstycker!
På vår husbil finns ingen särslild ingång på elektronikblocket för solpanel. Har således kopplat MTTP-regulatorn direkt på batteriet.
Vad skulle hända om jag kopplade regulatorn parallellt med laddningen från 220 volt? Borde då inte regulatorn känna att batteriet är laddatt, när denna ingång laddar och då sluta ladda.
När jag står utan 220 V borde väl regulatorn börja ladda och då även ladda bilbattteriet när bodelsbatteriet är fulladat???
Tänker jag fel eller går det att lura solpanelsregulatorn på detta sätt?
Eller lurar jag hela systemet så att laddning helt uteblir, om jag kopplar så?
Eller kan i så fall regulatorn frånkopplas via ett relä, när 220 V laddar?

Roadglider
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Finns det ingen extra laddingång alls?

Jag gissar att det finns regulatorer som ger 13,6 V och 14,4 V eller rentav båda vid olika tillfällen.

Det finns 12 V spänning på min regulator/batterisidan på natten när 220V laddar.

Det "måste" finnas ett relä mellan bodelsbatteriet och startbatteriet vid frånvaro av laddning för att säkerställa att fordonet kan startas.

Min sol ger 13,6V till bodelsbatteriet.
Min bil och 220V ger 14,4V till båda batterierna.

Behöver startbatteriet laddas av något annat än bilens generator? Ja, om man har 200 W solceller och kylskåpet då går på "generatorström".

Vilken regulator som kan lura vilken vet jag ej men jag har alltid fulladdat bodelsbatteri på sena em.

Om man inte har en EBL så är det nog enklast att ha tre strömbrytare: Körning, stilla med 220V och stilla med sol, då mellan solcellen och regulatorn ???
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej!

Du skrev: Behöver startbatteriet laddas av något annat än bilens generator? Ja, om man har 200 W solceller och kylskåpet då går på "generatorström".

Du har säkert rätt i detta. Har aldrig varit utan startström. Dock faller bilbatteriet något vid längre stillastående. Tydligen något som drar lite ström även då.

Finns faktiskt ingen extra ingång för laddning. Elekronikblocket reglerar dock laddningen mellan de båda batterierna på sedvanligt sätt.

Fick av det du skrev en ny tanke. Kanske ett relä på inkommande plusledning från solregulatorn. Denna plusledning ansluts på plusledningen från generatorn och parallellkopplas således med generatorns ingång på elektronikblocket. Reläet bryter bort regulatorn då tändningen slås till. Är ju enkelt att fixa.

Har svårt att tänka mig att blocket bryr sig om varifrån laddningsströmmen kommer och den borde då med denna koppling ladda båda batterierna, när ingen annan laddningskälla finns. Eller?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

I min instruktion på solregulatorn står det att batteriet skall kopplas in först. Om du då bryter strömmen mellan batteriet och regulatorn får regulatorn ström från solen utan att det tar vägen någonstans och kan då kanske skada regulatorn.
Det är ju ganska mycket pengar vi exprementerar med.
Jag hade satt reläet mellan solcellen och regulatorn. Då kan bilens system inte bli lurad av solen.
 
Toppen