• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroblock ebl 208 svensk manual?

G

gigge

Guest
Hej alla.
Har en adriatik 660sp 2005-mod (imp) med en laddare som heter elektroblock EBL 208 S E.
Den fungerar utmärkt, men jag skulle vilja ha en svensk bruksanvisning/manual.

Kanske någon vet om en länk vart man kan ladda ned manualen på svenska (den tyske produsenten har det inte).
Eller kanske jag kan få köpa en kopia av någon.

Tacksam för svar.

Mvh
Gigge
 
G

gigge

Guest
Sv: Elektroblock ebl 208 svensk manual?

Hej igen.
Mailade producenten Schaudt GmbH i Tyskland och fick engelske manualer (pdf-filer)både på batteri-laddaren och kontrollpanelen som heter IT204-3.
Det är inte helt samma typbeteckning på dom, men ni kan ju läsa va dom skriver i mailet, se nedanför.

Har samtidigt ett par frågor som kanske någon kan svara på:

Vad är ett AES-kylskåp?
Det står att det skall sitta en 15A säkring i denna pos på laddaren, bara om det är ett sådant kylskåp, hos mig fattas säkringen. Är det därför jag har problemet beskriven nedanför?

När man läser manualen står det att kylskåpet skall kunne operera på 220v utan att koppla in 12V på panelen, men när jag slår av 12V på panelen så släcks lampan för 220V drift på kylskåpet??

"In the attachment I enclose some informations, they may help to understand the funktions or your units.
I´m sorry for the IT 204-3 there is no instructing manual in English avialable, but the IT 204 is mainly similar.


Please don’t hesitate to contact us, if you have any questions."


Mvh
Gigge
(Snart HBK-medlem:))
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elektroblock ebl 208 svensk manual?

gigge
Ett AES-kylskåp är ett skåp som har 230V, 12V och gasol som driftenergi. Det väljer automatiskt den mest passande energikällan vid rätt tillfälle.

Står du på 230V så väljs det. Startar du bilen går det över till 12V. Stänger du av bilen utan att anluta 230V så blir det gasoldrift.
 
F

F.d. 25073

Guest
Sv: Elektroblock ebl 208 svensk manual?

Hej Gigge! Sätt för tusan inte in en säkring på denna plats. Det gjorde jag och när jag stannade bilen så istället för att gå över på gasol så gick kylskåpet på 12V direkt från bodelsbatteriet. Som tur var så gick min bränslecell automatiskt igång och höll ställningen något så när. Upptäckte detta efter några timmar.
 
F

F.d. 7751

Guest
Sv: Elektroblock ebl 208 svensk manual?

Är det någon som vet vilken säkring i EBL 208 som går till 12v uttaget i TV-skåpet på en Adriatic?

Rune (snart HBK-medlem)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Elektroblock ebl 208 svensk manual?

AES står för Automatic Energy System, och precis som det beskrivs väljer kylen den drift som passar bäst gas/12V/230V.

Hej igen.
Mailade producenten Schaudt GmbH i Tyskland och fick engelske manualer (pdf-filer)både på batteri-laddaren och kontrollpanelen som heter IT204-3.
Det är inte helt samma typbeteckning på dom, men ni kan ju läsa va dom skriver i mailet, se nedanför.

Har samtidigt ett par frågor som kanske någon kan svara på:

Vad är ett AES-kylskåp?
Det står att det skall sitta en 15A säkring i denna pos på laddaren, bara om det är ett sådant kylskåp, hos mig fattas säkringen. Är det därför jag har problemet beskriven nedanför?

När man läser manualen står det att kylskåpet skall kunne operera på 220v utan att koppla in 12V på panelen, men när jag slår av 12V på panelen så släcks lampan för 220V drift på kylskåpet??

"In the attachment I enclose some informations, they may help to understand the funktions or your units.
I´m sorry for the IT 204-3 there is no instructing manual in English avialable, but the IT 204 is mainly similar.


Please don’t hesitate to contact us, if you have any questions."


Mvh
Gigge

(Snart HBK-medlem:))
 
Toppen