Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så här skrev HBK 3652 år 2011:
Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Det sammanfattar ungefär det jag läst mig till också.