Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Så här skrev HBK 3652 år 2011:
Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.
Det sammanfattar ungefär det jag läst mig till också.