• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektroblock 100-2 inställning

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla experter i klubben.

Jag har en husbil med Biltema AMG batteri.

Mitt Elektroblock har bara 2 inställningar..

Bly-syra
Bly-gel.

Vilken av dessa ska användas ihop med ett AMG batteri från biltema
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Bly-GEL så slipper du den höga spänning som skall röra om syran i våta batterier. Det kan torka ut syran ur glasfibermattan i AGM-batterier.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tudor har lägre laddningsspänning för AGM-batterier än för "vanliga" våta dito enl länken i Olof G:s inlägg #5

Ctek har högre laddningsspänning för AGM......

Kan någon förklara?
 

Bilagor

  • ctek-laddkurvor.jpg
    ctek-laddkurvor.jpg
    195,1 KB · Visningar: 21

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så här skrev HBK 3652 år 2011:

Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.

Det sammanfattar ungefär det jag läst mig till också.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Saxat ur Tudors handbok:
"
Stratifiering innebär att elektrolytens densitet, täthet, är högre i botten av cellerna än vad den är upptill. Fenomenet uppstår på grund av att den svavelsyra som bildas vid laddningen har hög densitet och sjunker neråt i elektrolyten. Detta tillstånd måste hävas eftersom det i annat fall kommer att leda till bestående skador i batteriet genom så kallad sulfatering, som är en kemisk omlagringsprocess av reaktionsprodukterna i batteriets plattor och som inte kan repareras om den får utvecklas. I ventilreglerade batterier (AGM/GEL) är elektrolyten (syran) bunden antingen som gel eller i de glasfibermattor som används som separatorer och därför uppstår inte någon nämnvärd stratifiering i dessa batterier. Det innebär alltså att så kallade fritt ventilerade batterier (standardbatterier) och ventilreglerade batterier (AGM/GEL) skall laddas på olika sätt i det tredje steget. I fritt ventilerade batterier behöver man höja spänningen och på så sätt provocera fram en gasutveckling som blandar om elektrolyten. Det vill säga att man behöver höja spänningen över gränsen för gasning, genom att låsa strömmen vid ett visst värde och låta spänningen stiga. Detta leder då till den önskade gasningen som medför en omrörningseffekt så att syran som bildas under laddningen kommer att blandas med elektrolyten i övrigt. I ventilreglerade batterier är det däremot viktigt att i huvudsak undvika gasning dels därför att den inte behövs eftersom det inte finns någon flytande vätska som skall blandas och dels för att det ökar risken för uttorkning eftersom mängden elektrolyt är mindre i dessa batterier än i de fritt ventilerade samtidigt som de heller inte kan efterfyllas med vatten.

För den som vill fördjupa sig mer i ämnet:

 
F

F.d. 940

Guest
Så här skrev HBK 3652 år 2011:

Detta med batteriladdning är inte lätt, nästan alla förslag är rätt beroende på vilken laddningsfas som menas. Om man delar upp laddningen i 3 steg (nya laddare har upp till 6 steg) 1/bulkladdning då skall laddspänningen vara 14,4 v för alla batterityper, GEL,AGM samt öppna batterier (startbatteri). 2 Absortion samma här 14,4 v samtliga batterityper.
Det enda batteritypen som man i steg 1 och 2 kan och bör ladda med något högre laddspänning är AGM, anledningen är att AGM-batt ofta har högre syravikt och bör ha en laddspänning upp till 14,7 v. Steg 3 underhållsladdning här skiljer det på laddspänningen
startbatt som vi kallar öppet och AGM skall 13,5v mens GEL skall vara 13,8v.
Jag skrev tidigare att AGM-batt skall laddas med 14,4-14,7v vilket stämmer, varje cell skall laddas med 2,4-2,45v.
Gasningsspänningen är temperaturberoende och varierar med ca 0,3v för var tionde grad, på grund av temperaturberoendet varierar tröskelspänningen för gasning mellan 13,8v vid 50 gr C och 15,0v vid 0gr C.
För att svara på Anita & Jyrkis fråga så är det blyläget som är för öppna batt som skall användas till AGM.

Det sammanfattar ungefär det jag läst mig till också.

Så här ser laddkurvan ut på min laddare skillnaden mellan gel och öppet batteri är tiden.
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-05-22-13-24-43-887.jpeg
    Screenshot_2021-05-22-13-24-43-887.jpeg
    445,6 KB · Visningar: 25
Toppen