• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elektriska stödben?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
är det någon som har erfarenhet av elektriska stödben till husbil, t.ex. TESA och som vill dela med sig av erfarenheter? Hydraliska är säkert bäst, men ganska dyra och inget man verkar installera själv, vilket man verkar kan göra med de elektriska.

Tacksam för svar :)

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Ja det har säkert skrivits spaltmeter om ämnet, mestadels tidigt 2000 tal och en massa om priser och vem som kan installera osv. Hoppades mer på att någon som skrev, “jag har elektriska stödben, funkar jättebra. Måste dock ha klossar om marken är för ojämn” osv., eller “nä, jag skulle inte köpa igen då jag tycker att lyftavståndet är för kort, funkar inte i verkliga livet” osv.

Kort och koncist svar på frågan

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min erfarenhet av dessa stödben är som följer.

Helt ointressanta bara av att läsa specifikationen. Där tar det stopp.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag hade ALKO elektriska stödben bak, originalmonterade 2005 när husbilen var ny.
+De har en fjärrkontroll.
-Lyfte 500kg var, alltså de klarade inte att lyfta bakändan.
+Driftsäkra, inte en störning för mej
-Min modell gick inte upp automatiskt ifall man frigjorde handbromsen
-Är långsamma, jämfört med E&P som jag lät montera 2017

TESA har jag ingen erfarenhet av.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Helt ointressanta bara av att läsa specifikationen.
Du har alltså ingen personlig erfarenhet, vilket ju är var trådskaparen efterlyser, utan grundar ditt påstående enbart på att de specifikationer du läst inte uppfyller dina speciella krav?

Du kan inte ana hur många specifikationer jag läst för olika produkter och funnit att just de, av olika anledningar, inte varit något för mig.

Pålle

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Viktigt att komma ihåg i diskussionerna är att de elektriska stödbenen är STÖDBEN, inte DOMKRAFTER (som t.ex. F1-bilar är försedda med för att förkorta depåstoppen och klara 4 hjulbyten plus tankning på under 2 sekunder).

Pålle
Så står det väl även för hydraliska? Tänker att ibland kommer ju hjulen vara i luften för att få det jämnt, eller? De skall ju klara 2500kg styck, 5T totalt och 18cm i höjd. Jag har aldrig sätt någon med stödben och som samtidigt använder ramper.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag har aldrig sätt någon med stödben och som samtidigt använder ramper.
När indikerinsgdioderna på manöverpanelen någon enstaka gång skulle tala om att automatiken inte kommer att klara av nivelleringen, kör vi upp bilen på kilar. Ibland händer det då också att vi behöver lägga klossar under stödbenen.

Eftersom detta händer ytterst sällan, är det inte något vi upplever som besvärligt.

Pålle

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
När indikerinsgdioderna på manöverpanelen någon enstaka gång skulle tala om att automatiken inte kommer att klara av nivelleringen, kör vi upp bilen på kilar. Ibland händer det då också att vi behöver lägga klossar under stödbenen.

Eftersom detta händer ytterst sällan, är det inte något vi upplever som besvärligt.

Pålle
Tack, bra info. Jag ser även de med hydraliska att de får lägga klossar under, det stör mig inte. Att elektriska tar längre tid att få ut tycker jag inte heller är ett problem. Tillförlitlighet ? De går väl att “skruva” upp manuellt skulle något gå fel?

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Viktigt att komma ihåg i diskussionerna är att de elektriska stödbenen är STÖDBEN, inte DOMKRAFTER (som t.ex. F1-bilar är försedda med för att förkorta depåstoppen och klara 4 hjulbyten plus tankning på under 2 sekunder).

Pålle
Dom skriver så här Enl,bild i manualen

Bilagor

• IMG_7087.jpeg
    IMG_7087.jpeg
    427,2 KB · Visningar: 81

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du har alltså ingen personlig erfarenhet, vilket ju är var trådskaparen efterlyser, utan grundar ditt påstående enbart på att de specifikationer du läst inte uppfyller dina speciella krav?

Du kan inte ana hur många specifikationer jag läst för olika produkter och funnit att just de, av olika anledningar, inte varit något för mig.

Pålle
I detta fall är det uppenbart i specifikationen att slaglängden är mycket kort VS andra stödben.
Man kan kalla detta påstående, jag kallar det fakta.

För att se detta faktum krävs bara läsförmåga och kunskap om andra stödben.
Man behöver alltså inte köpa stödbenen och sedan bli besviken.

Det kan vara så att andra, inklusive TS, inte uppmärksammat detta med slaglängden.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Oberoende av modellen på stödben så bör underlaget vara hårt. Ifall det är typ gräsmatta så bör något "bredare" användas under stödbensplattan. Bilen kan alltså vara i nivå (autonevellering) i början men risken finns att någon sida sjunker ihop...Jag har alltid någon typ av plattor med mig som är bredare än stödplattorna. Bilen har hydrauliska stödben. Jag har en elektronisk libell jag använder för att hitta ett något sånär jämnt område innan jag ansätter stödbenen. De elektriska jag kollade på (5 år sedan) innan jag bestämde för de nuvarande hade alldeles för lite manövreringsutrymme samt rekommenderades ej för en 5-tonnare med bakhjusldrift med dubbelmontage. Kommer ej ihåg anledningen till detta eller fabrikatet...

Toppen