• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elektrisk ventil till gråvattentank

borsjo

HBK Medlem
Kommun
Hofors
HBK-Nr
27906
Medlemskap
2025
Jag har en Euramobil sedan drygt ett år. Avloppstanken öppnas elektriskt och tändningen måste vara påslagen, när man trycker på knappen i garaget. Detta var vad jag fått veta. Nåväl allt frid och fröjd. Sen fick jag bakläxa på besiktningen - dålig parkeringsbroms. Verksta´n fixade lätt. Behövde bara spännas. Med så pass tung bil töjs wiren lätt fick jag veta. Började då använda medföljande stoppklotsar istället för handbroms. Då fick jag efter många om och men lära mig att tändningen ska vara på OCH handbromsen i om den elektriska gråvattentömningen ska fungera.
Skönt det inte var värre.

Hele ideen med elektrisk ventil er vel at have afbryderen ved førerpladsen, så man ikke behøver at stå ud af husbilen for at åbne når det regner.

Og hvis man som jeg har monteret et kamera under husbilen lige over gråvandsudløbet, så rammer man altid rigtigt. Skærmen til mit bakkamera har flere indgange, så det er nem og smidigt.

Tyvärr sitter brytaren i vänster garage, så jag måste kliva ur bilen. Jag har läst om andra som också monterat en kamera. det verkar smidigt.

Jag har flyttat strömbrytaren till förarplatsen, kan tömma när HB står uppställd, eller när jag kör, handbroms till eller ifrån,motor avstängd eller eller igång kan tömma ändå i alla lägen.
Har en kamera under så ser man att man är över brunnen/ränna i mark.

Hej
Jag har gjort precis samma som roadliner på min hymer. Men kameran ( bc40 )har jag via min garmin camper. Styr den med tal, bara att säga " garmin visa video " sen har man full koll var man är med gråvattenröret.

Mvh Per

Hur långt ser du i backspegeln och hur lång tid tar det för den som plötsligt dyker upp i spegeln att komma ikapp? Hinner vägbanan att torka upp under den tiden? Knappast!

Det bästa vore att pumpa ut avloppsvattnet via en slang som mynnar strax framför egna bilen så slipper man kika i backspegeln hela tiden tömning pågår under färd. På köpet får man upplevelsen att bli duschad med avloppsvatten, sitt egna dessutom. Kan det bli bättre?

Ja, det kan bli bättre. Töm på platser som är ämnade just för tömning av avloppstankar, alternativt en markbrunn som leder till spillvattenledningar.

//Michael, medlem

Hur långt ser du i backspegeln och hur lång tid tar det för den som plötsligt dyker upp i spegeln att komma ikapp? Hinner vägbanan att torka upp under den tiden? Knappast!

Det bästa vore att pumpa ut avloppsvattnet via en slang som mynnar strax framför egna bilen så slipper man kika i backspegeln hela tiden tömning pågår under färd. På köpet får man upplevelsen att bli duschad med avloppsvatten, sitt egna dessutom. Kan det bli bättre?

Ja, det kan bli bättre. Töm på platser som är ämnade just för tömning av avloppstankar, alternativt en markbrunn som leder till spillvattenledningar.

//Michael, medlem
Är det en sån brunn du menar?

Bilagor

• bigOriginal.jpg
    bigOriginal.jpg
    84,4 KB · Visningar: 19
Kanske det går att skuldbelägga elektroniken för att man tömt 150 liter gråvatten i ansiktet på MC-polisen som komer med bötesblocket i högsta hugg. :aja:
Eller MC-föraren som går omkull och skadar sig när han kör in i den halkiga sörjan, som dessutom blir halkig igen så fort det blir blött även om den har torkat.

Tillbaka
Toppen