• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

F

F.d. 2577

Guest
När jag såg den här rubriken "Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar" undrar jag om någon monterat ett värmeelement med fläkt direkt i befintliga luftkanaler.
Det är en tanke som jag funderat på. Vore dumt att uppfinna hjulet en gång till. Intressant att höra om lyckat resultat eller vad det stupade på.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

.....undrar jag om någon monterat ett värmeelement med fläkt direkt i befintliga luftkanaler. Det är en tanke som jag funderat på.
Leffe

Det borde inte vara omöjligt, men den kan behöva ha en egen 220v fläkt för att det kan blir komplicerat att koppla in pannans 12v fläkt. Under alla förhållanden måste installationen utföras under ledning av behörig elektriker.Att sedan hitta lämplig plats för elvärmaren kan bli ett annat problem, slangarna bör ju inte få många tvära böjar. Slutligen måste 220v- värmaren ha tillförlitligt överhettningsskydd.

Jim;)
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

Det borde inte vara omöjligt, men den kan behöva ha en egen 220v fläkt för att det kan blir komplicerat att koppla in pannans 12v fläkt.

Jim;)

Enligt specifikationerna så är det väl inbyggd fläkt, kabel för installation och överhettningsskydd, eller? Lite dålig på Danska.

HEAT 1500 er udstyret med en indbygget effektiv og støjsvag ventilator, som
kan vælges til at køre i 3 hastigheder.

HEAT leveres med netledningen og styreledningen monteret i selve
varmeenheden.
Det er således ikke nødvendigt at åbne varmeenheden for montage.

Andet sikkerhedssystem er en temperaturføler som slukker for hele
varmeenheden, hvis temperaturen bliver alt for høj.
Denne temperaturføler kobler ud og skal nulstilles manuelt.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

Tack för info om Heat, har missat denna på nätet. Klart intressant, men jag tänkte mig kanske en enklare variant med "kupevärmare med tratt" som kopplas till kanalsystemet. Ett problem som jag hoppats någon löst är ju att Truma har flera utblås.
Leffe
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

Har för mig det jag läst på HBK om någon som värmer hela Truman genom att blåsa på den med en kupéfläkt eller liknande. Trumans fläkt pytsar sedan ut värmen i systemet. Kanske inte så supereffektivt, men visst kan det vara ett alternativ till att elda med svindyr gas?
Leta runt på sajten så hittar du säkert den tråden
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

Här finns en Svensk variant på elvärme i Trumas luftkanaler.
INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB
//Lars

;)
;)

:cool:Den här varianten har jag monterad i min Adriatik,och det funkar jättefint,kör man slut på gasolen mitt i natten och man står illa till utan 220volts uttag, då slår man igång elverket och kör värmen på 1 kw så slipper man frysa den natten.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Elektrisk uppvärmning i Truma värmekanaler?

:cool:Tjena Spiken,jag kan tyvärr inte ge dig något pris-för det var monterat i bilen när jag köpte den - det var förra ägaren som hade låtit instalera det.

Men att det skulle vara så svårt att eftermontera det tror jag inte om man ser på installationen. Det sitter en värmeslinga på gasolkamin med en fläktkåpa på baksidan av kaminen,samt att det finns en elbox i garderoben med en omslagsbrytare från 1 kw-2 kw.

Sen styrs allt från reglagen med termostaten, samt fläkthastigheterna på den vanliga panelen för värmen.
 
Toppen