• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Elektrisk kylvattenpump

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag har en J5 1990 med bensinmotor på 84hk. Hade en pratstund med en kille som menade att det skulle ge bättre prestanda att byta den remdrivna vattenpumpen mot en elektrisk.
Att det skulle ge fler hästkrafter i motorn och dessutom bättre bränsleförbrukning.
Det låter lockande att få lite mer kraft i motorn, men hur pass mycket arbete kräver det att anpassa en elektrisk pump mot motorn? Elektronik är inte något jag kan, och hur vet man att flödet räcker till?
Antar att det finns pumpar som klarar av att få cirkulationen att fungera utan problem, men vilken pump ska man köpa osv.
Är det någon som har bytt ut en remdriven vattenpump mot en elektrisk?
Ger det så mycket mer hk och mindre förbrukning att det är värt ett försök?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Visst det går säkert om man bygger en ny motor med en varvtals styrd pump som grund.
Bla Volvo personbilar och BMW har enbart datastyrd elektrisk kylvattenpump på en del motorer.
Med de resurser som en bilfabrik har, kan dom utnyttja alla fördelar med elektrisk kylvattenpump.

För oss andra, inte så mycket.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kanske bra att nämna i samband med elektrisk kylpump, det kan vara mycket farligt att reglera pumpen t.ex. efter tempgivaren i bilen även
om det kan kännas smart med tanke på uppvärmning av motorn m.m. Om man får för låg cirkulation på kylvattnet kan det uppstå s.k. hotspots i motorn, d.v.s. vissa delar t.ex. runt förbränningsrummen blir extremt varma och motorn tar skada även om temperaturen på instrumenten
fortfarande visar acceptabla värden. Att minska cirkulationen av kylvätska i motorn är något som bara skall göras med mycket kunskap och
riktiga tester.
Helt rätt. Det är därför termostaten säkerställer interncirkulation i motorn innan den öppnar passagen till kylaren. Hotspots kan man få innan motorn har kommit upp i arbetstemperatur, oftast då på bakre cylindern.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Den elmotorn har nog tillverkats av bysmeden ;)
Men som jag ser det är fördelen i båda fallen att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbare (särskilt bra för passagerare vintertid). Dessutom möjligt att köra en stund efter att motorn stängts av, men det vet jag inte om det har utnyttjats i vattenpumpsfallet.

Besparing med avstängd vattenpump under uppvärmningsfasen var det ja.
Och handlar det om husbil/campingbil så har man den angenäma möjligheten att använda överskottsvärme från motorn, även efter den är avstängd, till boutrymmet, samt kan man värma motorn från boutrymmets värmesystem. Oftast har man då en värmeväxlare.
(kul det där med vindkraftverk på taket på en elbil, ännu svårare vore det med ett eget vattenkraftverk som tillbehör. Kunde bara inte låta bli att nämna det)
 
Toppen