• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Elektrisk kylvattenpump

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag har en J5 1990 med bensinmotor på 84hk. Hade en pratstund med en kille som menade att det skulle ge bättre prestanda att byta den remdrivna vattenpumpen mot en elektrisk.
Att det skulle ge fler hästkrafter i motorn och dessutom bättre bränsleförbrukning.
Det låter lockande att få lite mer kraft i motorn, men hur pass mycket arbete kräver det att anpassa en elektrisk pump mot motorn? Elektronik är inte något jag kan, och hur vet man att flödet räcker till?
Antar att det finns pumpar som klarar av att få cirkulationen att fungera utan problem, men vilken pump ska man köpa osv.
Är det någon som har bytt ut en remdriven vattenpump mot en elektrisk?
Ger det så mycket mer hk och mindre förbrukning att det är värt ett försök?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vitsen med eldriven varvtalsreglerad kylvätskepump är bränslebesparing, och bättre emmisioner.

Med elpump kan man välja att inte köra pumpen under uppvärmningsfasen, eller med låg hastighet.
Detta ger snabbare driftsvarm motor och därmed lägre förbrukning och emmisioner.

Under drift kör man elpumpen bara med så stor hastighet att tillräcklig kyning uppnås.
En mekaniskt driven pump snurrar som bekant i direkt förhållande till motorvarvtal, inte belastning/värmeutveckling.

Naturligtvis är dessa pumpar mjukvarustyrda, inget man kan eftermontera med rimliga kostnader.

En"dum" elpump, av/på ger ingen fördel på en husbil.
Däremot i drag racing gör det skillnad (och kanske andra tävlingssamanhang). Då kan pumpen drivas av batteriet som in sin tur laddas utanför tävlingsmomentet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som redan skrivits så är nog inte en remdriven vattenpump någon större energiförlust i förhållande till annan pump för den går troligen relativt lätt även på högre hastighet.
Eftersom generatorn i stället måste ladda ström till elpumpen, och då går mycket tyngre så borde det inte finnas mycket extra kraft att hämta den vägen. Energin för att utföra ett arbete är ju rätt likställd var den än tas ifrån.

Det finns faktiskt elpumpar på eftermarknaden med styrning som är helt funktionssäkra. En variant som verkar poppis är från Australien.
De används av flera orsaker bl.a. i 4x4 så man kan få fart på flödet i en riktig skogsmullemaskin eller kraftig hetta som i delar av Australien m.m.
Det går att köra dem utan original motortermostat och använda pumpen som flexibel och styra motorvärmen bara med pumpen. Ett problem finns då om pumpen går på låg eller ingen fart alls så får man ingen värme till kupén när vattnet slutar cirkulera, samt att när det inte finns någon termostat som är stängd och original vattenpump då gör att det bara är vattnet i motorn och elementet som cirkulerar och relativt snabbt värms upp, så kommer det i stället att dröja tills allt vatten är uppvärmt innan man får hyfsad värme till kupén om det är kallt ute.
Till V8'or m.m. så finns det elpumpar som sitter framme på bröstet i stället för originalpumpen och på dess plats och då finns original funktioner som normal värme m.m. kvar nästan som med mekanisk pump. Men för det mesta då som Michael S påpekar så handlar det oftast om att ta sig 402 meter framåt så snabbt som möjligt utan både generator och mekanisk vattenpump inkopplade och i stället köra elpumpen direkt från batteriet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja evighetsmaskin är ett bra ord

Vattenpumpen drivs normalt av en rem som samtidigt driver generatorn.
En viss effekt krävs, som kommer från motorn och viss effekt blir värme i remmen.
Skall vattenpumpen driva av en elmotor, får vi i första steget dra bort elmotorn verkningsgrad, låt oss säga 50 %.
Dvs den elektriska effekten är dubbelt mot om pumpen drivs direkt.
Strömmen skall tas från batteriet, vilket laddas av bilens generator, generatorn drivs av motorn via drivremmen, generatorns förluster kan räknas i flera tiotals procent. Låt oss säga att dess verkningsgrad är 70 % .
Batteriet behöver laddas med 50 procent mer än vad man kan ta ur batteriet.

Bara att summera förlusterna.....

Lika dumt som att driva en elbil med ett vindkraftverk på taket.
Eller driva en elmotor med en generator som elmotorn driver, en av de vanligaste evighetmaskinerna.

Ok, några fördelar och nackdelar har radats upp i tråden ändå.

Men kanske huvudsaken är att det blir billigare vid bilens tillverkning, då får vi se eldrivna kylvätskepumpar framöver.
Samma sak som eldrivna kylfläktar på kylaren. vilka är bra.
Men jag har lagt märke till att på nyare bilar, och husbilar så går kylfläkten väldigt ofta.
På min gamla DUCATO går kylfläkten endast vid högsommarvärme vid körning uppför höga berg. Men kylaren är jättestor.
Kan det vara så att man sparat in på kylaren och låter elfläkten göra jobbet?

Dvs billigare i produktion.

Roysan
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Skall vattenpumpen driva av en elmotor, får vi i första steget dra bort elmotorn verkningsgrad, låt oss säga 50 %.
Den elmotorn har nog tillverkats av bysmeden ;)
Men som jag ser det är fördelen i båda fallen att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbare (särskilt bra för passagerare vintertid). Dessutom möjligt att köra en stund efter att motorn stängts av, men det vet jag inte om det har utnyttjats i vattenpumpsfallet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo det finns elmotorer med högre verkningsgrad, men det kostar man nog inte på i det här fallet.
dessutom var det exempel, och även om verkningsgraden är 70 % så framstår vad jag menar.

Att motorn blir varm fort utan kylning, dvs ciskulation av vattnet ut i kylaren sköter normalt termostaten.
Men kanske de spar in termostaten om de har en eldriven vattenpump?

Efter avstängd motor svalnar den normalt av sig själv.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja evighetsmaskin är ett bra ord

Vattenpumpen drivs normalt av en rem som samtidigt driver generatorn.
En viss effekt krävs, som kommer från motorn och viss effekt blir värme i remmen.
Skall vattenpumpen driva av en elmotor, får vi i första steget dra bort elmotorn verkningsgrad, låt oss säga 50 %.
Dvs den elektriska effekten är dubbelt mot om pumpen drivs direkt.
Strömmen skall tas från batteriet, vilket laddas av bilens generator, generatorn drivs av motorn via drivremmen, generatorns förluster kan räknas i flera tiotals procent. Låt oss säga att dess verkningsgrad är 70 % .
Batteriet behöver laddas med 50 procent mer än vad man kan ta ur batteriet.

Bara att summera förlusterna.....

Lika dumt som att driva en elbil med ett vindkraftverk på taket.
Eller driva en elmotor med en generator som elmotorn driver, en av de vanligaste evighetmaskinerna.

Ok, några fördelar och nackdelar har radats upp i tråden ändå.

Men kanske huvudsaken är att det blir billigare vid bilens tillverkning, då får vi se eldrivna kylvätskepumpar framöver.
Samma sak som eldrivna kylfläktar på kylaren. vilka är bra.
Men jag har lagt märke till att på nyare bilar, och husbilar så går kylfläkten väldigt ofta.
På min gamla DUCATO går kylfläkten endast vid högsommarvärme vid körning uppför höga berg. Men kylaren är jättestor.
Kan det vara så att man sparat in på kylaren och låter elfläkten göra jobbet?

Dvs billigare i produktion.

Roysan

Att kylfläkten går så mycket på nyare bilar beror på AC:n, vid låga hastigheter får du ingen kylning av kondensorn via fartvind. Och i den stora volym som en husbil har måste AC:n ju kämpa hela tiden och slår väldigt sällan ifrån.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tackar för all input, bra att man kan få information om saker man inte kan själv och klargörande av frågeställningar.
Tyckte när jag pratade om det att man kanske skulle ta reda på mer, vilket jag fått.
Hade tänkt byta ut motorn mot diesel för att få lite bättre kraft, men är trotts allt inte så missnöjd med bensinmotorn.
Men med dessa priser på bensin så väcktes en tanke på mindre förbrukning, jag ligger allt som oftast på 1,1 - 1,2 l/milen, även haft tillfällen då jag kört på litern. Åker runt 80 -85 enligt mätaren, så kör ju inte särskilt fort ändå. Men har även haft förbrukning upp mot 1,5 l/mil vid mycket backar och hård motvind, mina norrlands turer runt höga kusten är ganska bensinslukande ibland.
Använder min husbil som enda fordon och kör ca 1000 - 1200 mil om året, så all reducering av förbrukning är välkommet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men med dessa priser på bensin så väcktes en tanke på mindre förbrukning, jag ligger allt som oftast på 1,1 - 1,2 l/milen, även haft tillfällen då jag kört på litern. Åker runt 80 -85 enligt mätaren, så kör ju inte särskilt fort ändå. Men har även haft förbrukning upp mot 1,5 l/mil vid mycket backar och hård motvind, mina norrlands turer runt höga kusten är ganska bensinslukande ibland.
Använder min husbil som enda fordon och kör ca 1000 - 1200 mil om året, så all reducering av förbrukning är välkommet.

Den envises filosofi..........
Jag struntar både i hur mycket bränsle bilen drar, och också hur mycket bränslet kostar......... Jag tankar bara för en hundralapp varje gång ändå.

:msn_tongue: M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Visst har du rätt, man åker totalt väldigt billigt i dessa bilar så varför klaga.
Skattebefriad, har halvförsäkring 2000 kr om året inga lån, kan väl knappast åka billigare?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som redan skrivits så är nog inte en remdriven vattenpump någon större energiförlust i förhållande till annan pump för den går troligen relativt lätt även på högre hastighet.
Eftersom generatorn i stället måste ladda ström till elpumpen, och då går mycket tyngre så borde det inte finnas mycket extra kraft att hämta den vägen. Energin för att utföra ett arbete är ju rätt likställd var den än tas ifrån.

Det finns faktiskt elpumpar på eftermarknaden med styrning som är helt funktionssäkra. En variant som verkar poppis är från Australien.
De används av flera orsaker bl.a. i 4x4 så man kan få fart på flödet i en riktig skogsmullemaskin eller kraftig hetta som i delar av Australien m.m.
Det går att köra dem utan original motortermostat och använda pumpen som flexibel och styra motorvärmen bara med pumpen. Ett problem finns då om pumpen går på låg eller ingen fart alls så får man ingen värme till kupén när vattnet slutar cirkulera, samt att när det inte finns någon termostat som är stängd och original vattenpump då gör att det bara är vattnet i motorn och elementet som cirkulerar och relativt snabbt värms upp, så kommer det i stället att dröja tills allt vatten är uppvärmt innan man får hyfsad värme till kupén om det är kallt ute.
Till V8'or m.m. så finns det elpumpar som sitter framme på bröstet i stället för originalpumpen och på dess plats och då finns original funktioner som normal värme m.m. kvar nästan som med mekanisk pump. Men för det mesta då som Michael S påpekar så handlar det oftast om att ta sig 402 meter framåt så snabbt som möjligt utan både generator och mekanisk vattenpump inkopplade och i stället köra elpumpen direkt från batteriet.

M.v.h. JANKRO.

Kanske bra att nämna i samband med elektrisk kylpump, det kan vara mycket farligt att reglera pumpen t.ex. efter tempgivaren i bilen även
om det kan kännas smart med tanke på uppvärmning av motorn m.m. Om man får för låg cirkulation på kylvattnet kan det uppstå s.k. hotspots i motorn, d.v.s. vissa delar t.ex. runt förbränningsrummen blir extremt varma och motorn tar skada även om temperaturen på instrumenten
fortfarande visar acceptabla värden. Att minska cirkulationen av kylvätska i motorn är något som bara skall göras med mycket kunskap och
riktiga tester.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Lika gammal personbil borde bli extremt mycket billigare.
Klart att bensinförbrukningen säkert är lägre, men har lite sviter efter sjukdom så jag behöver stanna och sova/vila.
Gjorde det i en kombi innan jag köpte husbil, inte i närheten lika bekvämt så är nöjd ändå med min buss.
Det var lite kallt att ligga bak i kombin när det var 25 minus, och bökigt att klä på och av sig. I min gamla Nordic är det inga problem med fricamping i minus 25, har varmt och skönt och ligger väldigt bra. Så vill inte byta bort den.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Klart att bensinförbrukningen säkert är lägre, men har lite sviter efter sjukdom så jag behöver stanna och sova/vila.
Gjorde det i en kombi innan jag köpte husbil, inte i närheten lika bekvämt så är nöjd ändå med min buss.
Det var lite kallt att ligga bak i kombin när det var 25 minus, och bökigt att klä på och av sig. I min gamla Nordic är det inga problem med fricamping i minus 25, har varmt och skönt och ligger väldigt bra. Så vill inte byta bort den.:)

Elektrisk Kylvätskepump? ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kanske bra att nämna i samband med elektrisk kylpump, det kan vara mycket farligt att reglera pumpen t.ex. efter tempgivaren i bilen även
om det kan kännas smart med tanke på uppvärmning av motorn m.m. Om man får för låg cirkulation på kylvattnet kan det uppstå s.k. hotspots i motorn, d.v.s. vissa delar t.ex. runt förbränningsrummen blir extremt varma och motorn tar skada även om temperaturen på instrumenten
fortfarande visar acceptabla värden. Att minska cirkulationen av kylvätska i motorn är något som bara skall göras med mycket kunskap och
riktiga tester.
Jag håller med dig att det är svårt att reglera flödet mot temperaturen med en varvtalsstyrd pump. Jag har sett flera såna lösningar i olika slag av värmesystem.
Det fungerar någorlunda.

Ett värmesystem är ganska stabilt, små svängningar etc. I en bilmotor är det allt annat än stabilt när det gäller värmeutvecklingen.

En pump fungerar dåligt under ett visst varvtal. Därför behöver man ställa in ett min varvtal. Det vanligaste sättet att reglera flödet är via extern eller inbyggd tryckgivare i pumpen. Det skulle inte fungera i en bilmotor.

Jag kommer ihåg en tråd där det just skrevs om hotspots runt förbränningsrummen. Vid allt för höga temperaturer där är det risk för kavitations skador på sikt. Metallen kommer att skjutas söder på sikt med allvarliga motorskador som följd.

Visst det går säkert om man bygger en ny motor med en varvtals styrd pump som grund. Då anpassas ju motorn och kylsystemet för en sån lösning.
 
Toppen