• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Electrolux RM6405L AES som strular

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej allihop!
På vårat Electrolux RM6405L AES (ej valbart) så kan man köra ett diagnosprogram.
Jag har problem med att det fungerar på 230Volt men jag vet ej hur länge.
I diagnosprogrammet så hittas inget fel.
Den växlar till gasol efter en tid som jag inte har koll på.
Det verkar vara efter några timmar.
Kan det verkligen bli avbrott i 230V elementet för att sedan fungerar igen när det blir kallt.
Troligen så måste både powermodulen och elementet bytas.

Då till detta byte. För att slippa ta bort hela skåpet så skulle jag vilja sätta in ett till galler mellan
undre och övre. Är detta en dålig idé?
Jag bör ju då ha "vinter" täckplatsen på detta galler monterat kan jag tänka.
//Tony
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kan det vara sotflagor från skorstenen som har lossnat och ramlat ner på brännaren.
Du har ju tagit ut skåpet och vridit och vänt på det. Det kan ha lossnat en del sot när du höll på. Kanske dax att sota skorstenen.
Sotade röret när det var ute.
När vi åkte från senaste ställplatsen så slutade gasolen brinna massor av gånger.
Jag hade då fläkten bakom skåpet påslagen.
Stängde jag av fläkten så fungerade det bättre men långt ifrån bra.
Lågan verkar blåsa ut vid körning så jag stannade och tog bort gallret och kåpan runt brännaren testade att blåsa ut lågan.
Jag lyckades blåsa ut den 3ggr med stor möda sedan slog inte gasolen på men tändningen fortsatte göra tändförsök ett tag innan röda lampan blinkar. Skåpet har nu på morgonen -15 och +5.
Nu på morgonen började det ticka i tändningen igen. Gasolen gick inte igång på flera försök med manuellt av/påslag men tillslut så startade det som det skall.
Jag tror iom detta att det föreligger fel i gasol ventilen på kylen.
Jag har ju tidigare tagit bort jordpunkter och gjort rent dessa och kollat och rengjort dom andra kontakterna på skåpet så det skall inte vara något problem.
Idag kommer det att bli hett i och utanför bilen så kylskåpsmekandet får nog ta en paus.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar.
Det är det som är svårt utan en logger. Det händer att jag hör att gasolen slår igång
Men då har det varit så sent på natten att jag inte haft lust att öppna upp o mäta.
Den är helt ok när jag mäter när den fungerar normalt.
Jag skall koppla in lite kablar så att jag kan mäta detta utanför kylen och spisen så får jag se om jag kan
lokalisera när det händer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det borde finnas en öppningsbar service lucka i väggen på alla bilar bakom kylskåpet. Kanske med båda gallren inbyggt i luckan. Avgaserna får gå ut genom en ventil vid sidan eller över av luckan.

Vad mycket lättare det hade varit att komma åt bakom skåpet. Oj vad många skulle ha sluppit en massa gymnastik
övningar och svordomar.

Om man ska sätta in någon form av lucka eller galler måste man kanske förstärka upp väggen med något.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack Herbet.
Vi har nu tagit det svåra beslutet att stanna hemma någon dag till då vi ändock var hemma
för att en hantverkare lyckades åsamka oss vatten i källaren.
Jag bytte brännaren då den andra brann synligt bra men hade varit med sedan 2002 och var rostig mm utvändigt
och hade diverse avlagringar inuti. Orkade då inte göra ren den men jag har sparat denna om någon annan behöver
den på vägen. Den nya brinner med lite högre låga och låter mer så det bytet gjorde nog sitt.
Det har varit i drift i 5timmar utan att få ner tempen under 10º c i skåpet och -9º C i frysen.
Dåligt anser jag då jag har dubbla pc-fläktar som går och det är bra temp på ut-luften från övre gallret.

Nu är skåpet ute. Inget synligt fel på reläerna då detta brukar synas på bubbliga plastkåpor.
Tog bort alla anslutningar på "powermodulen" och dom är rena och fina.
Gjort rent jord anslutning mot skåpet till jordplinten. Tog bort alla anslutningar till plinten och gjort rent. ok.

Mätt upp 12V elementet och fick 1,0 Ohm.
Mätt upp 230V elementet och fick 0,409 KiloOhm.

Det ena ger det andra. 12V ger då 144W och 230V ger 128,8W.
Dessa är märkta 130W och 135W.
Så det verkar ju stämma. 230V slingan var ju inkopplad till ungefär 1timme innan jag gjorde mätningen
och den är ju fortfarande varm.

Jag dubbel kollar. Har jag gjort rätt och tänkt rätt. Det är hopplöst att göra detta när det är 30º C minst i solen
och i bilen med alla rutor vid öppna. :)

Dags att vända skåpet upp o ner något timme eller till imorgon.
//Tony
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Tack Herbet.
Vi har nu tagit det svåra beslutet att stanna hemma någon dag till då vi ändock var hemma
för att en hantverkare lyckades åsamka oss vatten i källaren.
Jag bytte brännaren då den andra brann synligt bra men hade varit med sedan 2002 och var rostig mm utvändigt
och hade diverse avlagringar inuti. Orkade då inte göra ren den men jag har sparat denna om någon annan behöver
den på vägen. Den nya brinner med lite högre låga och låter mer så det bytet gjorde nog sitt.
Det har varit i drift i 5timmar utan att få ner tempen under 10º c i skåpet och -9º C i frysen.
Dåligt anser jag då jag har dubbla pc-fläktar som går och det är bra temp på ut-luften från övre gallret.

Nu är skåpet ute. Inget synligt fel på reläerna då detta brukar synas på bubbliga plastkåpor.
Tog bort alla anslutningar på "powermodulen" och dom är rena och fina.
Gjort rent jord anslutning mot skåpet till jordplinten. Tog bort alla anslutningar till plinten och gjort rent. ok.

Mätt upp 12V elementet och fick 1,0 Ohm.
Mätt upp 230V elementet och fick 0,409 KiloOhm.

Det ena ger det andra. 12V ger då 144W och 230V ger 128,8W.
Dessa är märkta 130W och 135W.
Så det verkar ju stämma. 230V slingan var ju inkopplad till ungefär 1timme innan jag gjorde mätningen
och den är ju fortfarande varm.

Jag dubbel kollar. Har jag gjort rätt och tänkt rätt. Det är hopplöst att göra detta när det är 30º C minst i solen
och i bilen med alla rutor vid öppna. :)

Dags att vända skåpet upp o ner något timme eller till imorgon.
//Tony
Mät spänningen när det är på . Kan vara för klena kablar på 12v Mycket vanligt. Fast det tar ganska lång tid att få kallt från rumstemp. Vårat tar nog 5-10 tim beroende på temp ute
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar Per o Anne.
Problemet ligger i 230V/Gasol delen. Stod på Joels i Nybro när vi behövde dra hem i alla hast.
12Volt driften vid körning minskade tempen i skåpet i jämförelse med 230V/gasoldriften under natten.
Mycket beror kanske på att vi lastade in frukosten och sedan körde 6timmar med ett stopp på 30min.
Och då öppnade vi ju inte skåpdörren. :)
Jag vet att det tar tid att få ner tempen i skåpet men förra året så tog det bara ett par tre timmar med 230V så var det -10 i frysen
och +7 i kylen. Nu när vi står på 230 och inte har Gasol påslagen så blinkar röda lampan efter några timmar.

230V elementet skall ju inte kunna bli helt när det blir kallt och sedan sluta fungera när det blir varmt.
Powermodulens relä borde vara problemet men jag börjar med att rulla runt skåpet så får vi se om bara Gasoldrift gör så att vi
kan dra vidare en sväng.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Efter att ha vänt skåpet upp o ner mm någon timme så sattes allt tillbaka i natt.
Vid kl06:00 så var det 1,8ºC i kylen och -17º C i frysen på högsta inställbara värdet.
Jag satte på det näst högsta värdet och kl08:15 var det 4,3ºC i kylen och -14,3ºC i frysen.
Ute temp ca 22ºC.
Nu är fläktarna igång på låg hastighet så får vi se hur detta går.
Tidigare har jag fått flera grader kallare i frysen men det har ju varit i uppstarten.
Nu kl 06:00 så har väl temperaturen i frys o kyl stabiliserat sig och termostaten har väl stängt av och
slagit igång lågan flera ggr så detta får duga för en tripp till.
Ingen mer felsökning kommer att ske på ett tag.
Tack så länge allihop.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! känner igen dessa problem från vår gamla Euramobil 2001 tror det var samma skåp ! vi fick till slut byta bägge kretskorten för att få ordning på skåpet ! det blev dyrt men funkade klanderfritt efter det ! lycka till !
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar Surtecruisers.
Jag tror att också ni hade det skåpet vi har men jag funderar på "bägge kretskorten"?
På detta skåp finns bara ett kretskort men "tändmodulen" är ju en del som sitter separat
så det är kanske den du menar.
Jag ser i ett servicemeddelandet att man på tidigare modeller bytte både powermodule och tändmodule
till de modellerna vi har i vårat skåp.
Jag skall kolla om jag får tag på en powermodul och sedan byta. Jag skall sedan se om jag kan lokalisera
230V element reläet och byta detta.
Kretskortet är ju täck med gummi massa så det kan bli lite svårt att komma åt lödningarna.
I annat fall så får jag ta dremmeln och kapa bort reläet och löda på lite kabel och sätta det på utsidan av kåpan. :)

Kylen/frysen håller nu bra temp så resan får ske med 230V inkopplad tills röda lampan blinkar och då koppla ifrån 230V
så att gasolen går på.
//Tony
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ditt svar Surtecruisers.
Jag tror att också ni hade det skåpet vi har men jag funderar på "bägge kretskorten"?
På detta skåp finns bara ett kretskort men "tändmodulen" är ju en del som sitter separat
så det är kanske den du menar.
Jag ser i ett servicemeddelandet att man på tidigare modeller bytte både powermodule och tändmodule
till de modellerna vi har i vårat skåp.
Jag skall kolla om jag får tag på en powermodul och sedan byta. Jag skall sedan se om jag kan lokalisera
230V element reläet och byta detta.
Kretskortet är ju täck med gummi massa så det kan bli lite svårt att komma åt lödningarna.
I annat fall så får jag ta dremmeln och kapa bort reläet och löda på lite kabel och sätta det på utsidan av kåpan. :)

Kylen/frysen håller nu bra temp så resan får ske med 230V inkopplad tills röda lampan blinkar och då koppla ifrån 230V
så att gasolen går på.
//Tony

Varför kör du inte på gas permanent? Så slipper du kopplandet? Drar inte särskilt mycket gas och ger bäst kylning.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag kopplade ur 230v och D+ igår kväll.
Men Gasolen fungerade inte som det skall i natt. Det blir inte riktigt kallt.
Det fungerade ju natten som var. Skumt.

12V på bodelsbatteriet uppmätt 12,42v.
Vid kylen är det 12,36v. Med kylen igång.

Det lutar åt att powermodulen är kass men jag har inte märkt att gasolen slagit av pga problem med termogivar signal e.d.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kopplade ur 230v och D+ igår kväll.
Men Gasolen fungerade inte som det skall i natt. Det blir inte riktigt kallt.
Det fungerade ju natten som var. Skumt.

12V på bodelsbatteriet uppmätt 12,42v.
Vid kylen är det 12,36v. Med kylen igång.

Det lutar åt att powermodulen är kass men jag har inte märkt att gasolen slagit av pga problem med termogivar signal e.d.

Står bilen helt rakt?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara sotflagor från skorstenen som har lossnat och ramlat ner på brännaren.
Du har ju tagit ut skåpet och vridit och vänt på det. Det kan ha lossnat en del sot när du höll på. Kanske dax att sota skorstenen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg har opplevd at flammen blåser ut /kveles både ved kjøring og når en står stille, trengte å modifisere vindskyet rundt brenneren slik at brenneren får luft fra undersiden og ikke fra oversiden. Problemet fantes på tidlige serier av Tectower. Modifiserte et antall biler 2006 til 2009 - alle hadde samme problemet mens de var nye. Det var en liten vridning som skulle til på blikket rundt brenneren. Slik problemet var så ville en fläkt øke problemet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det är på ditt skåp.
Men i de äldre skåpen kan det sitta en liten sil i kopplingen för gasolen.
Det kan även vara termoelementet som behöver justeras mot den bättre lågan eftersom du har bytt brännaren. Jag har för mig att det även är en kabel ansluten till tändsäkringen, kan vara glapp. Troligtvis ger den en digital in till modulen för att säkerställa att lågan brinner.

Kolla att det inte är överslag från tändstiftet mot jord någonstans.
Det är lättare att se på kvällen.

Frågan är om AES kan påverka en del av problemen som du har.
Det förutsätter dock att du har en solcell på taket.
Då är S+ på skåpet inkopplad mot solcellsregulatorn.
Prioriteringsordningen S+, 12V, 230V och gasol kanske någon annan känner till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så er prioriteten slik at om det er 230V tilgjengelig så er det den som blir brukt. Er D+ eller S+ aktiv så er det 12V som brukes ellers er det gass. S+ bør kunne stilles inn slik at den ikke kommer opp uten at panelene gir minst så mye som skåpet forbruker. S+ er i praksis ikke brukbart om en ikke har minst 300W paneler.
 
Toppen