• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electrolux kylskåp, startinstruktioner

F

F.d. 11915

Guest
Halloj

Har ett gammalt Electroluxkylskåp i min gamla husbuss som jag ej haft igång ännu. Tänkte rådfråga er hur man skall gå tillväga för att starta den.
Lappen inuti kylskåpet som avslöjar model m.m är helt utsliten så jag har inte en susning om vilken model det är.
Den har 2 knappar för 12V och 220V i överkant längs till vänster och till höger finns en röd knapp, ett vred med en låga samt siffror och en knapp som jag gissar är till för ström till tändning.
Det finns ett frysfack.
Den har inget fönster för att se någon låga. Det står "Made in West Germany" på den och gissar att bussen är byggd i mitten av 80-talet och att kylskåpet var nytt då.

Hoppas någon kan identifiera den samt dela med sig av startinstruktioner, bästa vore om någon har en länk till manualen.

Mvh,
Fredrik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Electrolux kylskåp, startinstruktioner

Rød knapp - og det bildet, mener det er snakk om en piezo tenner.
Vredet ved siden av den røde knappen er mengden med gass som slippes ut til brenneren. Dette vredet holdes inn og en trykker inn den røde noen ganger, det kommer hver gang et tydelig klakk fra den røde.

Inne i skåpet - like over nederste hylle er det helt til venstre en rund mørk flate, dette er en optikk som viser flammen i brenneren. Skåpet har ingen automatikk, så en må selv velge hvilken enegikilde en skal benytte.

Ojj, dette ble mye - og det er over 12 år siden jeg hadde et slik skåp selv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Electrolux kylskåp, startinstruktioner

Ditt bilde gjorde at jeg kom på hvordan det skåpet från 1985 fungerte, samme skåp var i full produksjon fra litt før 1980 til de byttet namn til Dometic. Tror en fortsatt kan få levert disse skåp, nesten uten endring. På mange måter det mest driftssikre kylskåp for mobilt bruk som er laget, ingen bevegelige deler og ingen elektronikk.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Electrolux kylskåp, startinstruktioner

Hej
Jag har ett RM4400 skåp från e-lux. Den enda skilnadenj jag kan se på våra skåp är att jag har 2 st rattar till gasolen, 1 för gas på och 1 för storleken på lågan. Du verkar och ha en kombinationsratt. Jag har manualen till mitt skåp och jag skickar gärna en kopia om du vill. Skicka ett meddelande till "lars.norstedt@hotmail.com".
Lasse
 
F

F.d. 11915

Guest
Sv: Electrolux kylskåp, startinstruktioner

Halloj

Bilden på kylskåpet ser bra mycket mordernare ut än mitt. Jag tar lite bilder ikväll när jag kommer hem.
Jag trodde också att den röda knappen som liknar den du har kunde vara en piezotändare men av/på knappen till höger gör ett tickande ljud när jag slår på. Kan vara elektrisk tändare som monterats i efterhand kanske?

Skall kolla nogrannare efter fönster till lågan också.

Mvh,
Fredrik
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Electrolux kylskåp, startinstruktioner

Då har du troligen ett RM4401 skåp. Den manualen ingår även den i den jag har. Detta skåp har inget siktglas utan strömbrytaren blinkar när skåpet försöker tända och är sedam släckt när skåpet brinner.
Lasse
Med modell RM 4401 gör man så här:
3. Öppna gastillförseln genom att
trycka in och vrida knapp (D) till
4. Ställ termostaten (E) på max.
5. Slå till strömbrytaren (F). Den börjar blinka och man hör
ett tickande ljud, vilket visar att det bildas tändgnistor vid
brännaren.
6. Tryck in knapp (D) så att tändsäkringen öppnas och
gasen strömmar till brännaren.
7. När gasen tänder, upphör gnistbildningen och strömbrytaren
upphör att blinka.
8. Håll (D) intryckt ytterligare 10-15 sek (tills tänd-säkringen
håller) och släpp den sedan.

Dometic bruksanvisningar - Dometic
 
Senast ändrad:
Toppen