• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår kyl har inget lås

C

cheetah1

Guest
Vi har en Electroluxkyl med elektronisk gaständning i vår Hobby 650FSe -99. Enda låset som finns är en liten hake som ytterluckan klickar in i. Törs man köra med detta med kylen full av mat? Ska man montera nån hasp eller liknande som extra säkerhet?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vår kyl har inget lås

Om jag har förstått din beskrivning rätt så är det så det brukar vara, en liten hake som hakar in i luckan på översidan. För oss har det funkat bra. Däremot kan sakerna inne i kylen fara omkring och ramla ut när vi öppnar kylen.

Edit: När jag nu läst din beskrivning igen så är jag osäker på om det är som jag trodde. När jag låser min kyl så snäpper jag in spärren manuellt. Är det så på din?
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Nej, det är nån automatisk grej som hakar in så fort man stänger och släpper när man öppnar. Går förvisso lite trögt, men det känns lite tveksamt, särskilt om man ställt lite grejer på dörren så det blir lite tyngd i den. Påminner lite om tryck-och-öppna-beslagen på överskåpen.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vår kyl har inget lås

Då föreslår jag att du provar det den hårda vägen. Lägg mat i kylen och åk ut på vägarna så ser du om det går bra. Jag tror det går bra.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Här är typskylten:
2cdd14a4.jpg


Här är ett snabbt klipp jag gjorde på hur det funkar:
Hobby 650FSe -99 kylskåp - YouTube

Här är en bonusbild på en spektakulär kvällshimmel:
87854db2.jpg
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vår kyl har inget lås

Den låsningen du har på dörren bör helt säkert räcka.

//Tommy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår kyl har inget lås

Det verkar så att originallåsningen är borttagen eftersom ni har en träfront för det är denna som skall sitta fastskruvad ( med skruven på bilden) i det plåtblecket som sitter i överdelen på kylens högra hörn och stiftet skall tryckas i det innersta hålet som är i överdelen på dörrens högra hörn då det är stängt och i det yttre hålet när det är i vädringsläge .
Frankana - alles für Caravan,Camping und Freizeit: Freizeitartikel, Freizeitzubehör, Wohnwagenzubehör, Reisemobilzubehör, Reisemobil Assecoires, Wohnmobilzubehör und Campingzubehör


Som på denna bilden ser du den monterad : http://www.wohnmobilforum.de/gebrauchte_wohnmobile_mod/images/ad4312_img1_large.jpg

Ser du på denna sidan så verkar det som att dom säljer detta kylskåpet med låsning och träfronten :
Electrolux Kühlschrank RM 4261 Kühlschrank in guten Zustand - Wohnmobil & Wohnwagen Forum


Är det original att träfronten öppnar kylen eller är den modifierad ? Tänkte på att i annonsen så har kylskåpet den riktiga låsningen samt träfronten .
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Hm, ja, det där såg ju smart ut. Man kanske skulle ta bort låset som sitter där, och göra en habrovink så det går att fälla ner luckfronten längst upp och komma åt det där låset.
Öppningen med luckan ser rätt så original ut, men det kan man förstås aldrig veta när bilen är 13 år gammal..
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vår kyl har inget lås

Ja så är det original på kylskåpet men kan ju ändrats av Hobby för att träfronten skulle vara där .
Jag skulle nog inte våga köra utan låset iallafall .
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Tror att du har samma problem som min Electrolux RM? från 1996
Jag gjorde även en enkel lås och sparat ett par hundra kroner.
Funkat sidan 1997.
Prova att skicka en foto av mekaniken, där låset saknas - så att vi kan jämföra och se om min enkla metod inte kan användas för ditt kylskåp.
Mitt foto får vänta tills senare på dagen.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Nån som vet om det går att köpa det där låset i Sverige nånstans?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Så här blev det!:

Luckan stängd:
04db311e.jpg


Lådfronten öppen öppen för att komma åt kontrollpanelen och låset. Inte helt jättenöjd med gummibands idén för att hålla fronten stängd..:
ac834823.jpg


Kylen låst:
b2d6e159.jpg


Kylen i vädringsläge:
416b57e0.jpg


Kylen olåst:
6c9d7d2a.jpg


Tack för goda råd! Känns betydligt tryggare att köra med kylen full av grejer med den här lösningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vår kyl har inget lås

Hva med magnet-tape? Clas har ruller på 1 og 2 cm bredde som er selvklebende.
Bygger totalt 3 mm, dette kan være hindringen. Har god erfaring med 20 cm lange stykker for å holde skyvedører lukket, en bit på karmen og en på døren.
Variant er de magnetlåsene som brukes på skåpdører. magnetlåsen på kylskåpsdøren limt eller skrudd og metalbrikken på luken. Klakk sier det og luken blir holdt på plass, et lite dytt og den faller åpen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Gjorde denna lösning på 15 minuter i 1997 - har fungerat bra sedan.

Förlängd skruv - platta - vrid .... det som fanns.

vrider skive skrue.jpg

Der finns acceptabel plats mellan skruven och tändningsström.
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Någon särskild anledning till att du har satt skruven på det viset?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

:confused:
Den förlängda skruven och vridet håller låstappen nedåt - och därmed dörren är låst.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vår kyl har inget lås

Ah. Dom kanske har gjort om det då, för mitt trycker man ner och vrider, så är det låst. Men då hajar jag!

Eller jaha, det var en hemmasnidad lösning.. Nu trillade poletten ner!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen