• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Electroblock laddar ej

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Hej, Jag har fått problem med att mitt Electroblock EBL 226 + OVP har slutat att ladda husdels-batteriet. Det hände när jag bytte ut ett 80 AMP Tudor batteri (se bif. bild) som plötsligt slutade fungera mot ett 95 AMP Warta. När jag kopplade in det nya så luktade det bränt från boxen. Jag fick ett tips om att koppla ur boxen och sätta dit en Ctek laddare istället, så det har jag gjort (se bif. bild). Jag har även en solpanel på 120 watt ( se bif. bild). Nu funkar det som det skall men jag undrar om detta är en okey lösning.

/Christer
 

Bilagor

  • 20230530_131222.jpg
    20230530_131222.jpg
    3,9 MB · Visningar: 49
  • 20230530_133745.jpg
    20230530_133745.jpg
    7,7 MB · Visningar: 47
  • 20230519_105705.jpg
    20230519_105705.jpg
    3 MB · Visningar: 47

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det funkar, man måste inte använda den inbyggda laddaren i ebl.
Du verkar ha monterat ett vått blybatteri i ett utrymme inne i husbilen, men jag kan inte se någon gas-slang på batteriet, fixa det om det inte redan är gjort.
Knallgas (kan bildas vid laddning) vill du inte få in i det utrymmet.
 

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Tack för svaret Peter. Det nya batteriet är ett EFB batteri och jag kan inte hitta någon anslutning för avluftning. Jag har sökt på nätet men kan inte hitta att det behövs. Vet du det?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svaret Peter. Det nya batteriet är ett EFB batteri och jag kan inte hitta någon anslutning för avluftning. Jag har sökt på nätet men kan inte hitta att det behövs. Vet du det?

EFB står för ”Enhanced Flooded Battery” alltså ett vått bly/syra batteri.

Jag har satt en pil där slangen kopplas in, det kan sitta en plugg i ena hålet, det är ett ventilationshål på varje kortsida.

Nu vet jag inte hur mycket du använder ditt batteri (fricamping utan 230V) men vill då kunna använda mer 30% av detta batteri så skulle jag istället rekommendera ett AGM-batteri av "deep cycle" typ, AGM genererar inte någon gas som måste ventileras ut ur batteriet, och kan placeras var som helst i boutrymmet. Ditt batteri är ett bra startbatteri. Men du hade ju ett AGM tidigare. Din batterityp-väljare står på AGM på ditt elblock.
Kanske du orsakade en kortis när du bytte batteri och att en säkring gått (?)

20230530_131222.jpg
 
Senast ändrad:

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Hej igen Peter. Batteriväljaren står på Lead-Acid vilket borde varit rätt då max spänning då är 14.5 volt. Det andra läget är Lead-Gel. Lite svårt att förstå då EFB är en mix av acid och gel. Hålet du märkte ut är väldigt litet så hur tusan får man in en slang i det. Det var varken slang eller nippel med batteriet. Vart skall man dra slangen till, skall vara utanför lådan eller kan man stoppa ner den i något av hålen tror du?
 

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Jo förresten jag glömde att skriva att jag hittade en trasig 20 amp säkring på ebl'n som var till internal charger. Vågar dock inte byta den då jag kände att det luktade bränd elektronik när jag bytte batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
EBL226 tog jag för givet hade gel/agm som val, sorry.
Att ditt batteri skulle vara AGM eller GEL har jag svårt att förstå, då inget av dessa innehåller syra i vätskeform.

Jag skulle testa att byta den trasiga säkringen för laddning, nu när ditt nya batteri är monterat, din ebl kan ladda mer än 3 gånger så hög ström (A) jämfört med din ctek.

Här en bild från nätet på en slang för batterier som behöver ventileras.
Men vänta in svaret från Varta ifall du kan ha detta batteri på din plats.

Mät gärna spänningen på batteriet innan du ansluter 230V till husbilen, samt när du anslutit, så det inte är ett fel i ebl-laddaren.

Screenshot_20230530-203128.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svaret Peter. Jag väntar på svar från Varta innan jag gör något. Kolla denna länken om EFB batteri.
Angående EFB så är det ett förbättrat vätske batteri som är tänkt som en billigare ersättare till AGM i fordon med start/stopp teknik, en del tillverkare har även en säkerhetsventil istället för ventilation på sina EFB, kanske har ditt batteri en sådan ventil (?).
De modeller som kan underhållas så skrivs det att man inte behöver fylla på batterivatten lika ofta som ett SMF.

Men som förbrukarbatteri är det mindre lämpligt tycker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
EFB står för ”Enhanced Flooded Battery” alltså ett vått bly/syra batteri.

Jag har satt en pil där slangen kopplas in, det kan sitta en plugg i ena hålet, det är ett ventilationshål på varje kortsida.

Nu vet jag inte hur mycket du använder ditt batteri (fricamping utan 230V) men vill då kunna använda mer 30% av detta batteri så skulle jag istället rekommendera ett AGM-batteri av "deep cycle" typ, AGM genererar inte någon gas som måste ventileras ut ur batteriet, och kan placeras var som helst i boutrymmet. Ditt batteri är ett bra startbatteri. Men du hade ju ett AGM tidigare. Din batterityp-väljare står på AGM på ditt elblock.
Kanske du orsakade en kortis när du bytte batteri och att en säkring gått (?)

Visa bilaga 228664

Om solcellen inte var bortkopplad vid batteribytet kan det ha blivit en kortslutning om kabelskorna fick kontakt med varandra. Kabelskorna till batteriet.
 
Toppen