• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electroblock EBL 99 HJÄLP

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej på er,

Har lite panik nu, dels är jag ny på detta med husbil och inte så bra på det med el.
Vid iordningställande för första turen nu i påsk så städad vi ur alla förvaringsplatser och jag råkade, där vårt elcentral Electroblock ebl 99 sitter, välta en låda så att den här strömbrytaren som det står "eins och aus" på, slogs av och efter det så fungerar inte 12 Volt i husbilen för oss när jag slår på strömbrytaren igen!
Säkringarna tittade jag på och dom är ok och allt annat ser ut som det skall men det spelar inte någon roll om jag slår på eller av igen på den strömbrytare så kommer inte 12 volt igång igen!
Trappan var ute så jag fick skruva av den för att kunna köra lite bara med bilen, för det funkade ändå :-D

Finns det någon här som möjligtvis har någon idé som kan hjälpa mig att få det att fungera igen, är lite panikslagen för att det blev så bara för att strömbrytaren slogs av, konstigt.

Var kan man vända sig om jag inte kan få igång detta själv, vi bor i Göteborg, så har ni någon rekommendation så blir jag tacksam för råd?

Med Vänlig Hälsning

Lars Karlsson
Medlem nr:26543
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Jag vet inte riktigt hur du menar, men förbrukarna får ju matning.

Det ena ger ju spänning till block 8 (tv, pump osv) och det andra lite förbrukare på block 4 & 5.

Visa bilaga 220207
Jag vet inte riktigt hur du menar, men förbrukarna får ju matning.

Det ena ger ju spänning till block 8 (tv, pump osv) och det andra lite förbrukare på block 4 & 5.

Visa bilaga 220207
Har haft de två reläna blockerade i ca: 3 mån. Två tändstickor/relä vid det gröna stiftet på reläna. Allt har fungerat ok under tiden. Tog bort tändstickorna när jag kom hem och då fungerade allt ok !! Om det är reläna som tappar självhållning så tror jag inte att något i övrigt kan ta skada, skulle det däremot vara någon komponent som orsakar att reläna släpper, då bör man hålla elblocket under uppsikt så att inger "bränner" Skickade i alla fall in elblocket till reparation/översyn, bifogade också kontrollpanelen.
Här är adressen till det företagat jag anlitade.
Instek A/S
Korpralsvägen 1
671 34 Arvika
Sverige

Lars A
 
Toppen