• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar till en plåtis

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
På vilket sätt kan det bli dyrt ? Har inte kört med den annat än i frankrike spanien sverige och aldrig några sura miner. Tvärtom många har frågat var man kan köpa en sån. Är ju enklare än de tunga och otympliga fordon som många som har problem med balansen eller ett ben tvingas ha.
Inte på något vis kritik av din cykel, den är säkert bra för sitt ändamål. I Tyskland måste en sådan som utan trampor klarar de hastigheter du nämner ha en registreringsskylt och en försäkring. Om inte så KAN det bli dyrt. Så har jag uppfattat det.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Hemma är det 20km vad jag vet men det finns ju gashandtag och man kör nästan alltid på max 11km läget det förstår man när man sätter sig på den. Det är ju samma regelverk för sparkcyklar. Sen vet man inte vad den egentligen skulle klassas som förmodligen handikappfordon det har en egen bussfil i regelverket med både vikt effekt och vart man får köra. Finns ju ingen importör men man har svårt att tänka sej att en äldre man som kör försiktigt skulle bli stoppad av polisen som skulle vilja provköra. Blir för mycket jobb att hitta i regelverket och svårt att bötfälla också skulle jag tro. Finns ett antal fordon på nätet med liknande syfte och modell t.o.m. tester. Men de flesta är tyngre dyrare och klumpigare.
Har en sparkcykel i källaren har inte kört på flera år sålde av med min hopfällbara elcykel eftersom balansen har blivit dålig. Sen är det bekvämt man kan stanna till och titta på olika saker man sitter bekvämt, att det kanske är lite skämsigt vänjer man sej av med har inte mycket att välja på annat än rullator de dagar det är dåligt. Och man kan hålla den i styret och dra den i hopfällt läge.
 

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Jag får tacka alla som visat intresse för ämnet ”Elcykel till en plåtis”. Men jag tror att vi kom lite långt från ämnet, nämligen om det finns lätta elcyklar som klara den tillåtna vikten på 36 kg för cykelstället på en plåtis. Du Leif Eng föreslog påhängsmotorn Zipforce. Har du erfarenhet av denna, eller är det någon annan som har det?
Möller
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag får tacka alla som visat intresse för ämnet ”Elcykel till en plåtis”. Men jag tror att vi kom lite långt från ämnet, nämligen om det finns lätta elcyklar som klara den tillåtna vikten på 36 kg för cykelstället på en plåtis. Du Leif Eng föreslog påhängsmotorn Zipforce. Har du erfarenhet av denna, eller är det någon annan som har det?
Möller
Hej.
Biltema har en 20" cykel som enl. specifikationen väger 18 kg utan batteri och det kan man ju ha inne i bilen.

Mvh / Roland
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vikbart: om man vill ha en cykel som är acceptabelt bekväm att bära mer än några enstaka metrar utanför husbilens garage (exempelvis i affären, på bion, bussen, tåget etc) är det viktigt att kolla hur den ”beter sig” i hopvikt skick innan man köper den. En del är konstruerade för att lätt kunna bäras i hopvikt skick medan andra är helt hopplösa ur den aspekten. Plus att måtten hopvikt måste funka bra i stuvutrymmet också.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Jag får tacka alla som visat intresse för ämnet ”Elcykel till en plåtis”. Men jag tror att vi kom lite långt från ämnet, nämligen om det finns lätta elcyklar som klara den tillåtna vikten på 36 kg för cykelstället på en plåtis. Du Leif Eng föreslog påhängsmotorn Zipforce. Har du erfarenhet av denna, eller är det någon annan som har det?
Möller
Nej jag har inte testat men skriv zipforce i sökfältet så kommer det upp trådar om zipforce
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Husbilars lastutrymme kallas ju gärna garage även om det oftast inte går att förvara större fordon än cykel eller moped där. I den meningen är svaret ja.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Finns det garage på plåtisar ?
Vissa plåtisar har väldigt små lastutrymme bak går möjligen in ett bord och 2 stolar
Vissa har större där får du in bord, stolar mm och många backar dryck om du vill
Vissa har väldigt stora då sängen är högre upp, i dessa stora får du in 2st motorcyklar och mycket mera
 

Lenny

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34280
Medlemskap
2024
Har precis köpt 2 vikbara el cyklar från Jula och dom verkar riktigt bra.
Tog bort cykelstället och lastade in dom i våran plåtis
 

Bilagor

  • 20240422_181647.jpg
    20240422_181647.jpg
    5,6 MB · Visningar: 55
  • 20240422_184644.jpg
    20240422_184644.jpg
    4,6 MB · Visningar: 55
  • Gilla
Reaktioner: T68

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag får tacka alla som visat intresse för ämnet ”Elcykel till en plåtis”. Men jag tror att vi kom lite långt från ämnet, nämligen om det finns lätta elcyklar som klara den tillåtna vikten på 36 kg för cykelstället på en plåtis. Du Leif Eng föreslog påhängsmotorn Zipforce. Har du erfarenhet av denna, eller är det någon annan som har det?
Möller
Här är en som har det, med 10% extra rabatt fn.
 

Thn_martin

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Ale
Jag köpte ett par fiido d3 pro. Väger in på 17,5kilo och kostade 400euro styck
Fått bra betyg i diverse tester. Bara provcyklat en gång utan erfarenhet av elcykel men kändes stadigt trots små hjul
Finns på fiido.com
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag köpte ett par fiido d3 pro. Väger in på 17,5kilo och kostade 400euro styck
Fått bra betyg i diverse tester. Bara provcyklat en gång utan erfarenhet av elcykel men kändes stadigt trots små hjul
Finns på fiido.com
Jag har ju testat mycket vad gäller hopfällbara cyklar utan el och kan konstatera att under 20 tumshjul blir det oftast vingligt och dålig känsla. Däremot funkar 20 tums mycket bra och ersätter lätt en stor cykel och en annan stor fördel med denna dimension är att det överallt finns gott om däck och slangar att köpa då det är en av de vanligaste dimensionerna på barncykel!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har ju testat mycket vad gäller hopfällbara cyklar utan el och kan konstatera att under 20 tumshjul blir det oftast vingligt och dålig känsla. Däremot funkar 20 tums mycket bra och ersätter lätt en stor cykel och en annan stor fördel med denna dimension är att det överallt finns gott om däck och slangar att köpa då det är en av de vanligaste dimensionerna på barncykel!
Nja det beror lite på kvaliteten också. Min nuvarande 16 tums Brompton är betydligt stabilare och ger mer storcykelkänsla än min förra 20 tums Biltema. Betydligt dyrare också förstås.
Men på dåliga vägar eller dito stigar är mindre hjul givetvis en nackdel.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nja det beror lite på kvaliteten också. Min nuvarande 16 tums Brompton är betydligt stabilare och ger mer storcykelkänsla än min förra 20 tums Biltema. Betydligt dyrare också förstås.
Men på dåliga vägar eller dito stigar är mindre hjul givetvis en nackdel.
Att jämföra en Brompton med Biltema är som att jämföra Rolls-Royce med Dacia. Men det finns flera bättre märke som tillverkar 20 tums ihopfällbara fast många säljs dåligt i Sverige. Om du har möjlighet så kolla i större tysk cykelaffär på exempelvis Tern och Dahon.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Även cyklar med mindre hjul kan vara stadiga att cykla på bara det inte handlar om terrängkörning. Själv har jag cyklat många mil på min GazeBike Flexline Mini. Den har 14 tums hjul och väger 13,5 kg inkl batteri.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Att jämföra en Brompton med Biltema är som att jämföra Rolls-Royce med Dacia. Men det finns flera bättre märke som tillverkar 20 tums ihopfällbara fast många säljs dåligt i Sverige. Om du har möjlighet så kolla i större tysk cykelaffär på exempelvis Tern och Dahon.
Ja den jämförelsen utfaller till den billigare cykelns fördel bara i en aspekt, priset. Och det är väl vackert så. Se mitt inlägg som en liten protest mot tesen att en 20-tummare av naturen är stadigare än cyklar med mindre hjul.
Det finns säkert andra märken än Brompton som gör bra hopvikbara cyklar. Men prioriterar man packmåttet, som jag gör, faller de flesta bort. Men skulle det visa sig att det finns någon 20-tummare som ryms i Ikeas Dimpa förvaringspåse skulle den vara värd att titta närmare på.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tycker ju ändå att små cyklar verkar stabila, tråden är ju ändå OT så
 
Toppen