• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar till en plåtis

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Vi har gått från en helintegrerad husbil till en plåtis. Det vi inte tänkte på, var att vi inte kunde ta med våra elcyklar på cykelstället på den nya bilen. De väger för mycket. Maxvikten är 36 kg. Jag vet att man kan sätta på en dragkrok och på den skaffa ett cykelställ som klara högre vikt. Men det är en lösning som inte är aktuell. Nu har vi vårt cykelställ som bara kan belastas med 36 kg. Nu undrar jag någon har en bra lösning på detta problem. Finns det elcyklar som väger max 18 kg styck? Eftersom det finns så många plåtisar, så måste det vara mer än vi som har funderat på detta problem.
Tacksam för råd!
Möller
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
El lösning kan ju vara att ha en cykel på cykelstället och en inne garaget. Tyvärr finns Gaze Bikes minivariant inte att köpa ny längre men det dyker upp begagnade på nätet. En riktigt bra liten cykel som jag själv cyklat mycket på.
 

Bilagor

  • IMG_3465.jpeg
    IMG_3465.jpeg
    22,8 KB · Visningar: 19

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
ÖÖÖ.JPG
Hittar man någon så får man nog skaffa/bygga ett nytt batteripack.

M.v.h. JANKRO.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Om du inte hittar någon mindre Elcykel . Ta din vanliga cykel och sätt dit en Zipforce så har du elcykel
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Bromptons elmodell klarar viktgränsen 18 kg men de kostar såpass mycket att man nog vill fälla ihop dem och förvara i garaget istället.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den här har jag själv och den har fungerat bra speciellt när man har lite problem med balansen, den har tolererats precis överallt. Väger bara 16kg och man fäller ihop den på ett par sekunder. blir mindre än en vanlig cykel.
1-1.jpg
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
den heter Topmate Es32 köpte den via amazon när jag var i santa pola vintern 2023 bahia camping fick den skickad dit på ca 1 vecka. Jag betalade ca 9500kr för den.
Kom i en kartong och allt fungerade direkt sadeln var tyvärr oduglig för min bak köpte först en ganska bra med ryggstöd men det blev problem att kliva av den köpte en till via amazon och den var perfekt sitter bra. den kostade 500kr så jag har lagt 10000kr sammanlagt.
Finns ett backläge via en röd omkopplare då backar den max 5km.
finns tre framåtläge alla styrs med en 3 läges omkopplare och indikerar toppfarten den lägsta är max 5km den är när man ska köra bredvid en gående och då kan man köra från 0 till 5km, den andra vilket jag oftast kör på är 0 till 11km den tredje är 0 till 24km. Själv har jag kört max 22km enligt mätaren.
Det är ett av problemet den är väldigt svajig och nu efter ett antal mil förstår jag att det är en del av konstruktionen.
I själva verket så styr bakhjulen genom en vridning emot en sväng som kunde tendera en omkullkörning, men den upplevs svajig och osäker men det är en del av konstruktionen. Jag minskade detta genom att dra en stålvajer från bakhjulen till ett fäste en bit nedanför sadeln, det hjälpte mycket hade planer på att steloperera men när jag vande mej så lade jag bort det tankarna.
Har köpt en laddare extra som laddar direkt från 12 volt med en cigkontakt en liten dosa och kontakt till batteri.
Körde till en mack med en väska hängande från sadeln med en 5 l dunk med diesel till dieselvärmaren.
körde precis överallt i santa pola utan någon som klagade hängde kassar på styret när jag handlade. Tror folk trodde jag var handikappad men hängde med elcyklarna enkelt på gatan. Den går ju mycket fortare än man tror, inte alls som andra små elfordon vilka det fanns en del på campingen.
Körde ganska mycket i spanien åkte omkring på marknaden fungerade bra. körde till olika restauranger parkerade vid bordet ibland. Hemma har jag ofta kört ner till centrum och handlat 3 km totalt det längsta är nog 1,5 mil. har ett 20ah life batteri som jag kan hänga under sadeln det kan jag med min 12v laddare koppla direkt till ladduttaget och få nästan dubbla räckvidden men inte behövt än. eftersom den är så lätt att vika ihop kommer den att följa med i min husbil. Får säkert plats framför passagerarstolen. lite bilder dels från uppackningen, följde med en väska men den använde jag aldrig min kånken fjällräven passade perfekt på styret.
20230110_105440.jpg
20230110_105749.jpg
20230313_141235.jpg20230219_151209.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Varför måste man ha elcykel överhuvudtaget? Bra med motion efter stillasittande i bilen!
Njae. Det behövs väl egentligen inte så mycket fantasi för att förstå varför elcykeln är så förbannat användbar. För många av oss är den det enda alternativet till att kunna cykla överhuvudtaget. Vi har haft elcyklar i över 10 år. Cyklar ofta utan elassistans till målet..., inte så sällan en restaurang. Sedan, mätt och belåten, är det rätt gott att ha elassistans hem!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Varför måste man ha elcykel överhuvudtaget? Bra med motion efter stillasittande i bilen!
Visst är det bra med motion men om man cyklat halvannan mil och det gör för ont i någon kroppsdel för att över huvud taget trampa vidare så är det förbaskat gott att ha lite elhjälp för att orka ta sig hem samma dag.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Att ta sig fram på en sådan i Tyskland kan bli dyrt. I all välmening.
På vilket sätt kan det bli dyrt ? Har inte kört med den annat än i frankrike spanien sverige och aldrig några sura miner. Tvärtom många har frågat var man kan köpa en sån. Är ju enklare än de tunga och otympliga fordon som många som har problem med balansen eller ett ben tvingas ha.
 
Toppen