• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Sv: Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;

"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)" www.foropolicia.es/foros/post670583.html?sid=4ccfd04857545454e6edc7b82

Översätt själva om det behövs.

Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.

Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.

Klart som korsvspa´!

Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;

"Utilizar en recintos privados solamente."

Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.

Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!
 
Senast ändrad:
Sv: Elcyklar har blivit mopeder i Spanien.

Har Googlat runt lite på spanska sidor och bl.a. hittade jag det här på ett av Spanska Polisens egna forum och som beskriver vad som gäller väldigt klart.;

"Las normas especifican lo siguiente: Motor de potencia no superior a 250 watts (nominal). El motor solo debe activarse cuando se pedalea y debe dejar de actuar en el momento que se deja de pedalear (por lo tanto, no pueden tener acelerador). Peso inferior a 40 kg. A partir de 25 km/h. el motor deja de actuar. Las bicicletas eléctricas que cumplen esta normativa, son consideradas a todos los efectos legales bicicletas normales. (no requieren homologación, ni seguro, ni casco en vías urbanas)" www.foropolicia.es/foros/post670583.html?sid=4ccfd04857545454e6edc7b82

Översätt själva om det behövs.

Men det bekräftar att reglerna i Spanien och Sverige är likvärdiga, man får använda motor max 250W, pedalerna, inget gashandtag, max 40 kg och att motorn slår av vid 25 km/h.

Elcykeln behöver INTE besiktigas, inte försäkras och man behöver inte hjälm när man cyklar i tätort.

Klart som korsvspa´!

Googlade vidare och hittade ett cykelforum som handlade om det aktuella fallet i Murcia och det visar sig att på distributörens hemsida så står det om den aktuella cykeln;

"Utilizar en recintos privados solamente."

Det betyder ungefär: "Får bara användas inom privat område". Det betyder det är en cykel som inte klarar ovan skrivna krav.

Svagt av den norska tidningen att gå ut och skrämma folk helt i onödan!


Det var bra att du gick till botten med det här för det är många som undrar vad som är på gång.
Tack!

JOE
 
Tillbaka
Toppen