• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elchema till TRUMA Saphir Compact

A

ALF443

Guest
Hej på er alla!

Jag har köpt en Truma Saphir Compact Klimatanläggning med tillhörande växelriktare TG 1000 Sinus, men jag är inte överens med kopplingschemat de bifogat.
Truma visar att växelriktaren är kopplad till både startbatteri och bodelsbatteri, men med min erfarenhet från segelbåt så vill jag inte ha en så stor förbrukare som klimatanläggning sammankopplad med startbatterien. Normalt har jag särat på kretsarna så att det inte finns risk för att startbatteriet är utsuget när motorn skall startas.
Jag har försökt få hjälp från ALDE Intenational, som säljer Truma Klimatanläggning, men utan någon konkret hjälp.

Nu undrar jag om någon i klubben har installerat en klimatanläggning och har kunskaper om hur jag skall koppla anläggningen?

Hälsningar
Henry
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

HEj

Försök med ALDE igen du måste ha pratat med fel person där för de kontakter jag haft med ALDE har bara varit positiva och dom har verkligen försökt att hjälpa till på alla sätt

mvh röris
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Här måste man nog tänka till lite. Om man kör aggregatet på 1000 watt så drar växelriktaren 85-90 ampere från ett 12-volts batteri. Ett normalt startbatteri tar då helt slut på mindre än en timma. Växelriktaren kan vara ansluten till servicebatteriet, eftersom man kan behöva 220 volt till annat. Men Truman kan bara köras när motorn är igång. Då laddar ju motorn bägge batterisystemen.

Men när man stannar motorn måste det genast till ”landström” för att köra Truman – inte växelriktare. Man måste ha ett fiffigt system med kontroll-relä som stänger strömmen från växelriktaren till Truman, när man stannar motorn för att vara säker. Det skulle nog gå med ett enkelt tvåpoligt växlande relä som dras när man sätter på tändningen. I viloläge kan relät låta strömmen komma till Truman från vanliga 220-voltssystemet.

Observera att denna växelriktare drar 1,5 ampere (nästan 20 watt) från servicebatteriet i tomgång, enligt fabrikantens dokumentation.

PeterA
 
A

ALF443

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Hej PeterA!

Tacksam för alla råd jag kan få.
Trumas växelriktare känner av vilken enhet som levererar ström.
Växelriktaren har tre drifrlägen
1.)220 Volt
2.) Generator 12V
3.) Batteridrift
Men jag vill undvika att koppla via startbatteriet
Bifogar elschemat där du ser hur Truma har tänkt.
Resize of Truma Saphir Compakt Elschema.jpg

HÄLSNINGAR
Henry
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Hej Henry!

Av schemat framgår klart att växelriktaren bara drar ström från servicebatteriet med de konsekvenser jag beskrev tidigare.

Reläet (3) är vanligt vid två-batterisystem. Det medför att bägge batterierna laddas då motorn går, men att ström till servicekretsen inte kommer från startbatteriet.

>> Saphir vario kan man förstå att AC:n går ned på 600 watt när motorn inte är igång (ingång D+), men det är forfarande för mycket för en rimlig batteribank. De tre säkringarna och säkringshållarna (6) för skydd av kabeln är ganska dyra och de två vänstra kan vara onödiga om reläet (3) sitter intill batterierna.

Men du behöver inte vara rädd att startbatteriet urladdas!

Hoppas att du får nytta av kylan i bilen och att vädret blir bättre än i somras. :)

Mvh

PeterA
 
Senast redigerad av en moderator:
A

ALF443

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Hej PeterA.

Av bruksanvisningen kan jag utläsa att startbatterien kan urladdas vid längre drift av en apparat med hög strömförbrukning i generatordriftläge.
Inte för att jag förstår riktigt varför startbatteriet kan urladdas i detta läge, men kanske beror det på att de reserverar sig för att generatorn inte ger tillräckligt med kapacitet till systemet?
Vad tror du?
Kan du rekommendera något bra inköpsställe för ett lämpligt relä

/Henry :holly-3-icon:
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Jo, det är klart att om man kör på tomgång, så laddar inte generatorn så mycket att det räcker till alla 1000 watten i aggregatet. Det är nog knappt att den gör det även om du kör normalt.

Hjertmans har ett skiljerelä 5488 (545,-) som borde räcka. Dom har även de kraftiga säkringshållarna och säkringar ifall du behöver.

Men om du har två batterisystem så har bilen säkert redan ett system med separata kretsar och dubbelladdning på något sätt. Då behövs inte relät.

Lycka till!

PeterA
 
A

ALF443

Guest
Sv: Elchema till TRUMA Saphir Compact

Hej igen PeterA
Tack för din hjälp, synd bara att du bor så långt bort.
Husbilen har två sparata system för startbatteri och bodelsbatteri (2x80Ah)
När jag pratade med ALDE menade han att TRUMA:s elschema visar ett separat relä, som de givetvis vill sälja. De säljer ett Elkitt som de vill ha det hutlösa priset av c:a 2500:- för.
Tyvärr har jag inte tillgång till bilens kopplingsschema så jag kan se hur laddningen sker, men jag har varit i kontakt med Bengt i Örkelljunga där jag köpt bilen.

/Henry
 
Toppen