• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elcentralen slår ifrån

Burstner-Hod

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23344
Medlemskap
2026
Elcentralen (E-control) i min Bürstner Aviano 684 från 2006 har börjat krångla. Den stänger av sig, så att hela bodelen blir strömlös, utan att jag förstår varför. Ibland händer det när man kört en längre tid men inte alltid och Ibland har vi sett felmeddelandet "E-control överhettad". Jag har nyss bytt bodelsbatterier och spänningen har alltid varit minst 12V när jag slagit till elen igen. Är det någon som känner till något om detta?
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Elcentralen (E-control) i min Bürstner Aviano 684 från 2006 har börjat krångla. Den stänger av sig, så att hela bodelen blir strömlös, utan att jag förstår varför. Ibland händer det när man kört en längre tid men inte alltid och Ibland har vi sett felmeddelandet "E-control överhettad". Jag har nyss bytt bodelsbatterier och spänningen har alltid varit minst 12V när jag slagit till elen igen. Är det någon som känner till något om detta?
Du skriver att det händer under körning, har själv en Burstner elegance 2006 med samma el-box, vi har haft
samma problem under körning och i mitt fall så visade det sig att det var knas på 12v driften på kylskåpet så e-controllen blev överhettad och slog av.
Kan vara värt att kolla.
 

Burstner-Hod

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23344
Medlemskap
2026
Du skriver att det händer under körning, har själv en Burstner elegance 2006 med samma el-box, vi har haft
samma problem under körning och i mitt fall så visade det sig att det var knas på 12v driften på kylskåpet så e-controllen blev överhettad och slog av.
Kan vara värt att kolla.
Hej igen!
Vet du vad det var för fel på 12V-driften av kylskåpet? Kan man fixa det själv?
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Jag antar/tror att det är värme elementet för 12v driften som har falerat. Såg även att det fanns brända kontakter på e-blocket som går till kylskåpet.
Jag har inte brytt mig om att ta reda om det är lätt att byta utan jag har använt gasol vid körning.
 
Toppen