• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elblock

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Hej!
Jag är i behov av ett elblock-99 till husbilen, finns det någon här som vet var jag kan köpa ett sådant? Gärna i närheten av Nyköping.

MVH//Janne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Elblock

Är det nån som vet om man kan ha en elblock påslagen hela vintern
utan att den sabbar batterierna?

Jag tror inte det är bra att ha blocket inkopplat för länge utan 12 V förbrukning. Min handlare säger likadant. Jag lossar jordpolen till bodelsbatterierna och underhållsladdar dem ca varannan vecka med en liten Ctek XS 3600 direkt på polerna istället.

Är det någon som vet om och hur mycket elblocket ger till startbatteriet när det är strömsatt med 230 V?

Sedan har jag en strömförbrukning på 0,4 A i bodelen när alla 12 V förbrukare är avslagna och jag har tryckt 12V off på panelen. (Alltså i normalfallet med inkopplade bodelbatterier =) Är det någon som vet vad det kan vara?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Elblock

krinil

Vi har SCHAUDT EBL 99G elektroblock och för detta gäller att följande fem förbrukare fortfarande är inkopplade om man stänger av 12 volten på panelen:
1. Värmesystemet
2. Ev elektriskt trappsteg och belysningen vid dörren
3. Frostskyddsventilen för vattnet
4. AES/kompressorkylskåp
5. Det uttag som kallas block 4-reserv

Kan det vara något här som drar 0,4 A?

Man kan koppla bort all förbrukare genom att trycka på Batteri-Trennschalter på elektroblocket.
Gör man detta så laddas i alla fall både startbatteriet och bodelsbatteriet om man ansluter till 230 V. Startbatteriet laddas aldrig med mer än max 2 A. Efter ett antal timmars laddning övergår också bodelsbatteriet till att underhållsladdas.
Detta gäller nog också för andra SCHAUDT elektroblock, kanske uttaget 4-reserv heter något annat eller saknas.

Birger
 
Toppen