• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilsbatteri, funderingar

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi skall byta till elbil, och en del funderingar dyker upp.

Är det så att ett elbilsbatteri förlorar kapacitet av kalendertid? Jag menar av att bara existera, utan att bilen körs.
Alltså osmart att köpa en lagerbil som redan har ett 6-8 månder gammalt batteri?

Hur ser kurvan ut för kapacitetsförlust?
Någon som har info/länk som inte handlar om Tesla?
(har Tesla egen batterikemi?)
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det ska väl vara Bms som kan dra ut lite och sen finns det ju elektronik som inte går att stänga av. Att en elbil står helt utan laddning i ett halvår tror jag är skadligt. Det är ju egentligen antal cykler med upp och ur laddning som anger livslängden. Inte tiden enbart.
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Vi skall byta till elbil, och en del funderingar dyker upp.

Är det så att ett elbilsbatteri förlorar kapacitet av kalendertid? Jag menar av att bara existera, utan att bilen körs.
Alltså osmart att köpa en lagerbil som redan har ett 6-8 månder gammalt batteri?

Hur ser kurvan ut för kapacitetsförlust?
Någon som har info/länk som inte handlar om Tesla?
(har Tesla egen batterikemi?)
Ja, så är det tyvärr (calendar aging) och den förlorar mest kapacitet under första året, därefter minskar det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.412
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lagring av elbil ska ske med runt 50% laddning i batteriet.
Tyvärr börjar degraderingen av cellerna direkt när de monteras, men....
Det märks inte av på samma sätt som i mobiler och annan elektronik eftersom programmeringen är annorlunda.
Säg att elbilsbatteriet rymmer 100kWh då är ca 80kWh tillgängligt, resterande används för att batteridegraderingen inte ska märkas av så mycket.
Det ligger 5-10% i var ände av laddningen av batteriet som säkerhetszon.
Den kan senare användas för att du inte ska uppleva att batteriet börjar tappa effekt..

Batteriet tappar mest första året, upp till 10% kan försvinna.
Men sedan planar det ut och minskar med kanske 1% per år.
De flesta tillverkare har garanti på att batteriet inte får tappa mer än 30% på 5-6 år eller 16 000mil.
Och de verkstäder jag pratat med säger att det är väldigt ovanligt att någon tappat så mycket.
Tappet sker direkt om det är något fel på batteriet.

Min 9år gamla elbil har 92% kvar av original kapacitet, vilket räcker i vår värld.
Min nya elbil (2mån, 1 500mil) verkar fortfarande ha ungefär samma kapacitet som den hade från början.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.006
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Teslas senaste budgetmodell av 3 och också Y, ifall jag minns rätt, den som enbart har bakhjulsdrift har LFP-batteri, alltså lägre energidensitet kan/bör laddas till 100% för att balansera cellerna, pga den plana spänningskurvan, har även mycket lång livslängd (antal cykler). Vanliga elbilsbatterier klarar runt 1500-2000st, LFP kanske fyra gånger fler.
 
Toppen